26.12.2011, 17:59
ET42
ET42 jest lokomotywą powstałą w oparciu o budowę radzieckich lokomotyw WŁ10 oraz WŁ11. PKP zdecydowało się na zakup modelu ze względu na rozpoczynającą się produkcję modelu ET41 przez polski przemysł lokomotyw elektrycznych.
Wraz z coraz większą ilością zamówień wzrastało zapotrzebowanie na ciężkie towarowe lokomotywy elektryczne, które miały obsłużyć trasy wiodące z Śląska aż na drugi koniec kraju - do zlokalizowanych tam portów.
Konstrukcja ET42 była niezwykle prosta, co paradoksalnie spowodowało ogromną niezawodność lokomotywy, czym zyskały zaufanie wśród polskich kolejarzy. Juz od samego początku zakładano, że model będzie dwuczłonowy, dzięki czemu zasilanie mogło odbywać się przy pomocy jednego pantografu, co było ogromnym plusem w porównaniu z użytkowanymi wtedy ET40 i ET41, których konstrukcja opierała się na połączeniu dwóch odzielnych lokomotyw. Oprócz tego ET42 posiadało jeszcze wiele innych cech, których nie miały wspomniane wyżej lokomotywy - głównie lepsze właściwości ruchowe, dzięki którym można o wiele skuteczniej ruszać z ciężkim składam towarowym.
Z hali produkcyjnej radzieckich Zakładów Budowy Lokomotyw Elektrycznych wyjechało 50 lokomotyw tego typu, wszystkie przygotowane z myślą o polskich szlakach kolejowych. Obecnie ze względu na tendencje spadkową przewozów towarowych lokomotywy zostały odstawione do zapasu długotrwałego.
Dane techniczne:
Układ osi: Bo'Bo' + Bo'Bo'
Długość lokomotywy: 31 000 mm
Szerokość lokomotywy: 3 030 mm
Wysokość lokomotywy: 4 430 mm
Średnica kół: 1 250 mm
Prędkość konstrukcyjna: 100 km/h
Na podstawie "Lokomotywy na polskich torach" opracował Jan Parszewski
ET42 jest lokomotywą powstałą w oparciu o budowę radzieckich lokomotyw WŁ10 oraz WŁ11. PKP zdecydowało się na zakup modelu ze względu na rozpoczynającą się produkcję modelu ET41 przez polski przemysł lokomotyw elektrycznych.
Wraz z coraz większą ilością zamówień wzrastało zapotrzebowanie na ciężkie towarowe lokomotywy elektryczne, które miały obsłużyć trasy wiodące z Śląska aż na drugi koniec kraju - do zlokalizowanych tam portów.
Konstrukcja ET42 była niezwykle prosta, co paradoksalnie spowodowało ogromną niezawodność lokomotywy, czym zyskały zaufanie wśród polskich kolejarzy. Juz od samego początku zakładano, że model będzie dwuczłonowy, dzięki czemu zasilanie mogło odbywać się przy pomocy jednego pantografu, co było ogromnym plusem w porównaniu z użytkowanymi wtedy ET40 i ET41, których konstrukcja opierała się na połączeniu dwóch odzielnych lokomotyw. Oprócz tego ET42 posiadało jeszcze wiele innych cech, których nie miały wspomniane wyżej lokomotywy - głównie lepsze właściwości ruchowe, dzięki którym można o wiele skuteczniej ruszać z ciężkim składam towarowym.
Z hali produkcyjnej radzieckich Zakładów Budowy Lokomotyw Elektrycznych wyjechało 50 lokomotyw tego typu, wszystkie przygotowane z myślą o polskich szlakach kolejowych. Obecnie ze względu na tendencje spadkową przewozów towarowych lokomotywy zostały odstawione do zapasu długotrwałego.
Dane techniczne:
Układ osi: Bo'Bo' + Bo'Bo'
Długość lokomotywy: 31 000 mm
Szerokość lokomotywy: 3 030 mm
Wysokość lokomotywy: 4 430 mm
Średnica kół: 1 250 mm
Prędkość konstrukcyjna: 100 km/h
Na podstawie "Lokomotywy na polskich torach" opracował Jan Parszewski