Rodzaje posterunków i nastawni - Wersja do druku +- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl) +-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html) +--- Dział: INFRASTRUKTURA I RUCH KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-66.html) +--- Wątek: Rodzaje posterunków i nastawni (/thread-1016.html) |
Rodzaje posterunków i nastawni - przem710 - 18.05.2011 Może ktoś rzeczowo wyjaśnić, jakie są rodzaje posterunków/nastawni, oraz jaka jest ich rola w ruchu kolejowym? - Obleśny Szczur - 18.05.2011 Ca³e ksi±¿ki mo¿na o tym napisaæ, zreszt± ju¿ nawet zosta³y napisane :-P Na pocz±tek polecam "Technologia transportu kolejowego" Zalewski, Siedlecki, Drewnowski. A tak pokrótce to mamy posterunki: os³onne - skrzy¿owania dwóch linii, linii kolejowej z tramwajow±, sploty torów, przej¶cia przez mosty zwodzone, przej¶cia szlaku dwutorowego w jednotorowy i na odwrót pomocnicze - odga³êzienia bocznic szlakowych nastêpcze - zapowiadawcze (czyli stacje i p.odg.), odstêpowe (zarówno z obsad± jak i automatyczne) i bocznicowe. - mikrobart - 18.05.2011 A jak nie chce Ci się czytać całej książki to tu masz wszystko w pigułce: http://transportszynowy.pl/kolposterunkiruchu.php - Mika - 18.05.2011 Cytat:"Technologia transportu kolejowego" Zalewski, Siedlecki, Drewnowski.Nie byłbym w stanie komuś tej książki polecić. Zawiera masę błędów. Oprócz podanych wyżej w linku posterunków ruchu są jeszcze posterunki techniczne - MichałŁ - 18.05.2011 Ja tak to pisze po swojemu Jeśli chodzi o nastawnie to na stacji mamy nastawnie dysponujące i wykonawcze - Dysponująca (jest na każdej stacji) to tam gdzie urzęduje dyżurny ruchu na niej są bloki blokady liniowej ona zarządza ruchem pociągów na przyległych liniach i w swoim okręgu manewrowym daje też dyspozycje do nastawni wykonawczych. -Wykonawcza urzęduje tam nastawniczy wykonuje polecenia z nastawni dysponującej. Co do posterunków -odstępowe dzielą szlak i umożliwiają prowadzenie większej ilości pociągów. - bocznicowe, jeżeli bocznica odgałęzia się na szlaku to wtedy może powstać przy niej taki posterunek który będzie kierował ruchem. - odgałęźne kiedy szlak rozdziela się - osłonne zabezpieczają ruch na skrzyżowaniu dwóch linni kolejowych albo np mosty zwodzone. Często bywają mieszaniny np osłonno odstepowe albo bocznicowo odstępowe. Teraz doszły także LCSy. - Lutek - 18.05.2011 Lub fachowo Ir-1 - Mika - 18.05.2011 Cytat:- Dysponująca (jest na każdej stacji) Cytat:Teraz doszły także LCSy.Coś się wyklucza :-P - Lutek - 18.05.2011 Jakbyś szukał to będzie prędzej: http://www.lutek.kolej.org.pl/instrukcje/ - MichałŁ - 19.05.2011 Mika napisał(a):Cytat:- Dysponująca (jest na każdej stacji) Masz rację skoro stacja sterowana jest zdalnie. Ale chyba musi być jakaś możliwość sterowania lokalnego gdyby była jakaś awaria ? - Lutek - 19.05.2011 LCS, to będzie chyba nastawnia zdalnego sterowania ruchem wg. Ir-1. Cytat:Masz rację skoro stacja sterowana jest zdalnie. Ale chyba musi być jakaś możliwość sterowania lokalnego gdyby była jakaś awaria ? Posterunki przylegle nazywamy posterunkami zdalnie sterowanymi. Wzajemne usytuowanie w terenie tych posterunków może tworzyć układ liniowy, obszarowy lub mieszany. Te nastawnie, które są na poszczególnych odcinkach nazywane są nastawniami miejscowymi. Służą np. tak jak napisałeś, podczas awarii LCS lub np. podczas manewrów na danym posterunku. - JONIN_EZT - 22.05.2011 Jeszcze dotyczące nastawni http://www.transportszynowy.pl/usrk.php Miałem gdzieś jeszcze w zeszycie jak w praktyce wszystkie posterunki wyglądają. Jak będziesz potrzebować to wrzucę skany. - mikrobart - 22.05.2011 Ciekawie posterunku ruchu opisuje książka "Technika ruchu kolejowego, cz. 1 Prowadzenie ruchu pociągów" Gajdy. - RysiekChaszcz - 22.05.2011 MichałŁ napisał(a):...... Na nast. dysponującej wcale nie muszą znajdować się bloki blokady liniowe. 1. Linia bez blokady liniowej z zapowiadaniem telefonicznym 2. Nastawnia na dużych st. z min 2 okręgami nastawczymi znajdująca się po środku - blokadę liniową obsługują nastawnie wykonawcze. 3. Małe stacje na liniach gdzie nast. dysponująca znajdowała się w budynku stacyjnym a z dwóch stron znajdowały się nast. wykonawcze - MichałŁ - 22.05.2011 Człowiek uczy się cały życie i głupi umiera. Zawsze myślałem że to nastawnia dysponująca odpowiada za ruch na przyległych szlakach. A po drugie myślałem że takie telefoniczne zapowiadanie ( bez żadnych blokad) to się już stosuje tylko w razie jakiś awarii albo jakiś szczególnych sytuacji ruchowych.. - Mika - 22.05.2011 Cytat:Zawsze myślałem że to nastawnia dysponująca odpowiada za ruch na przyległych szlakach.No bo tak jest. Cytat:A po drugie myślałem że takie telefoniczne zapowiadanie ( bez żadnych blokad) to się już stosuje tylko w razie jakiś awarii albo jakiś szczególnych sytuacji ruchowych..No wiadomo że na szlakach gdzie ruch jest duży jakaś blokada będzie, ale to nie oznacza że na 'mniej' ważnych telefoniczne zapowiadanie wystąpić nie może. |