Z cyklu: "Co by było gdyby" - Wersja do druku +- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl) +-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html) +--- Dział: TABOR KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-8.html) +--- Wątek: Z cyklu: "Co by było gdyby" (/thread-1413.html) |
Z cyklu: "Co by było gdyby" - fred77 - 26.09.2011 Czasami nachodzą mnie szalone myśli. ;-) Zastanawiam się tak co by było gdyby stare wagony np.: takie w liczbie 10 sztuk podpiąć do EP-09 i rozpędzić na CMK do 160km/h. Jak daleko taki skład by zajechał? Co by się mogło stać? A teraz pytając ogólnie: Załóżmy, że torowisko jest wzorowe - np.: wspomniana CMK - skupiamy się tylko i wyłącznie na wagonach czy lokomotywach. Na co narażony jest tabor w przypadku przekraczania dopuszczalnej prędkości? Jakie kryteria brane są pod uwagę przy określaniu maksymalnej dopuszczalnej prędkości taboru? Czym różnią się zestawy kołowe taboru, porównując stary i nowy? Sposobem tłumienia wibracji, łożyskowaniem? Można by powiedzieć, że koła w każdym wagonie są okrągłe i kręcą się tak samo i każdy wagon mógłby jechać tak samo szybko, a jednak tak nie jest. Dlaczego? - Obleśny Szczur - 26.09.2011 fred77 napisał(a):Na co nara¿ony jest tabor w przypadku przekraczania dopuszczalnej prêdko¶ci?Na tzw. ruchy paso¿ytnicze, czyli wszystkie inne oprócz ruchu postêpowego w kierunku jazdy oraz obrotowego kó³. Chodzi o wszystkie przechy³y boczne, wzd³u¿ne, wê¿ykowanie, podskakiwanie itd. itp. fred77 napisał(a):Jakie kryteria brane s± pod uwagê przy okre¶laniu maksymalnej dopuszczalnej prêdko¶ci taboru?Rodzaj zestawów ko³owych, konstrukcja zawieszenia, ramy i pud³a, hamulce. Cytat:Czym ró¿ni± siê zestawy ko³owe taboru, porównuj±c stary i nowy?W skrócie: kiedy¶ by³y ko³a szprychowe, potem wymy¶lono ko³a obrêczowe (z zak³adanymi na gor±co obrêczami), teraz lubujemy siê w monoblokach lub tzw. silent-blokach (ko³a obrêczowe z warstw± gumy pod obrêcz±). fred77 napisał(a):Mo¿na by powiedzieæ, ¿e ko³a w ka¿dym wagonie s± okr±g³e i krêc± siê tak samo i ka¿dy wagon móg³by jechaæ tak samo szybko, a jednak tak nie jest.Nie krêc± siê tak samo, chocia¿by dlatego, ¿e mog± mieæ: ró¿ne ¶rednice, ró¿ny materia³, ró¿ne wykoñczenie powierzchni, wspó³pracuj± z innym rodzajem hamulca... i tak mo¿na wymieniaæ i wymieniaæ. To jest temat rzeka. - rustsaltz - 26.09.2011 Powyżej pewnej prędkości tabor będzie miał na przykład niespokojny bieg. |