Kolej zasilana prądem stałym na świecie - Wersja do druku +- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl) +-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html) +--- Dział: INFRASTRUKTURA I RUCH KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-66.html) +--- Wątek: Kolej zasilana prądem stałym na świecie (/thread-1430.html) |
Kolej zasilana prądem stałym na świecie - Lis - 05.10.2011 Witam serdecznie. Zapisałem się na wasze forum, ponieważ szukam rzetelnej informacji na temat działających tras kolejowych zasilanych, jak w Polsce, prądem stałym. Internet jest ogromną baza informacji, jednak ciężko odsiać te wiarygodne. Widzę tu wielu kompetentnych użytkowników i chyba znalazłem się w odpowiednim miejscu :-) Z góry dzięki za odpowiedzi. Pozdrowienia - ET40 - 05.10.2011 Dobrym sposobem jest wyszukanie do jakich krajów sprzedawano lokomotywy elektryczne i elektryczne zestawy trakcyjne polskiej produkcji. Tym tropem zasilanie sieci prądem stałym o napięciu 3 kV na pewno występuje w następujących krajach: Włochy, Maroko, Słowenia (b. Jugosławia, jednak nie jestem pewien, czy w całej Jugosławii był stosowany ten system zasilania - w Słowenii na pewno, do niedawna koleje słoweńskie korzystały z EN57). System 3 kV DC jest stosowany również w Belgii, akurat tam nie trafiły żadne pojazdy polskiej produkcji . Na pewno nie są to wszystkie kraje, w których występuje system 3 kV DC. Ponadto niektóre linie na południu Francji są zasilane nietypowym napięciem 1,5 kV, oczywiście DC. Co więcej - niektóre składy TGV są przystosowane do takiego systemu zasilania. Te, które wjeżdżają m.in do Belgii są przystosowane również do 3 kV DC. Zresztą gdyby nie to, w 1995 roku skład TGV nie mógłby okazjonalnie wjechać do Polski :-) - Lis - 05.10.2011 Fantastycznie! Bardzo dziękuję za informacje. Czytałem tez, że w Wielkiej Brytanii i Holandii nie zdecydowano się na całkowitą reelektryfikację. Ponad to w Hiszpanii stare linie o szerszym rozstawie Iberyjskim nie będą reelektryfikowane. Również w Rosji dawne linie kolejowe nie były modyfikowane, ale ile w tym prawdy to nie wiem. - Cinek - 05.10.2011 Znalazłem coś w tym temacie. Oczywiście jest to wycinek ale z rysami historycznymi. Jest to praca naukowa,ale może znajdziesz coś dla siebie. Miłej lektury. http://pbc.gda.pl/Content/1722/skibicki ... ne_cz1.pdf I jeszcze jedno źródło... http://www.zsee.bytom.pl/energo/dane/kl4elektro005.html, http://pl.wikipedia.org/wiki/Przewody_trakcyjne, <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.zsee.bytom.pl/energo/dane/doc/kl4_elektro_05.doc">www.zsee.bytom.pl/energo/dane/doc/kl4_elektro_05.doc</a><!-- w -->, http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic182144.html itd.. :-))) Mam nadzieję, że znajdziesz tu coś dla siebie ;-) - Obleśny Szczur - 05.10.2011 Popatrz na tabelkê w tym artykule: http://www.google.com/url?sa=t&source=w ... EA&cad=rja - ET40 - 05.10.2011 Jak widać, zasilanie sieci trakcyjnej prądem stałym nie jest domeną krajów niezamożnych :-) - JONIN_EZT - 06.10.2011 http://w356.wrzuta.pl/obraz/3WFjrasJOkA/zasilania Taka ciekawostka. Jak wyglądają systemy zasilania w europie, wycinek z materiałów ze studiów. - Lis - 06.10.2011 Super. Wiedziałem, że tu pełno fachur znajdę ;-D Zabieram się do lektury. - rustsaltz - 06.10.2011 ET40 napisał(a):Jak widać, zasilanie sieci trakcyjnej prądem stałym nie jest domeną krajów niezamożnych :-)Jest domeną krajów ze długimi tradycjami trakcji elektrycznej |