Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
Centralna Magistrala Kolejowa - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html)
+--- Dział: INFRASTRUKTURA I RUCH KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-66.html)
+--- Wątek: Centralna Magistrala Kolejowa (/thread-162.html)

Strony: 1 2 3 4 5 6 7 8


Centralna Magistrala Kolejowa - kolejoman5 - 25.06.2010

Myślę, że skoro jest temat o LHS to warto również podyskutować o CMK. Jest to linia, która będzie dostosowana (w zależności od wybranego wariantu do 230 lub 300 km/h - oczywiście są to wersje docelowe). Jeśli chodzi o samą CMK, to z pewnością jest linią, którą często odwiedzają MK (sam mam się zamiar wybrać w niedługim czasie do Włoszczowy, oczywiście na filmy).
Zapraszam do dyskusji na temat linii.


- JONIN_EZT - 26.06.2010

Osobiście jeszcze nigdy nie miałem okazji przejeżdżać przez CMK i jak na razie się nie zapowiada, żebym w końcu się tam pojawił.

http://www.youtube.com/watch?v=TSb8tuWXwoY
To jest zbiór filmików @2Libora, który umieścił film z przejazdu Warszawa Wschodnia - Praha

W sumie dzięki temu poznałem ogólny przebieg linii. Na necie sporo zdjęć z CMKi jest. Cały czas trwa przebudowa do 250-300km/h. Nie wiem jak wygląda sytuacja z trakcją, ile tam jeszcze zostało do przebudowy, ale z ostatnich danych wynika, że z dobre 100km jeszcze zostało. Do przebudowy większość przejazdów (budowa wiaduktów) co bez tego przepisy niwelują Vmax do 160km/h, a miejscami 140km/h.

Posiada ktoś obecnego WOSa dla CMK (linia 4)?

Ostatniego czasu Husarz zrobił własny rekord 235km/h
http://www.youtube.com/watch?v=x_torCxQkME (relacja z TeleExpresu, która sam zresztą sobie nagrałem i wrzuciłem na YT)
Szkoda, że brak sygnalizacji kabinowej blokuje możliwość poruszania się takimi prędkościami normalnie. Szczerze mówiąc takie zmiany dla CMK aż tak czasowo dużo nie dadzą, jedynie te -30 minut całego przejazdu z maksymalnymi prędkościami.

Dobrze, że w ogóle się zajmują jako tako całym korytarzem europejskim E65 (w którym mieszczą się takie odcinki linii jak: 202 (Gdynia-Gdańsk) 009 (Całość Gdańsk-Warszawa Wschodnia) 002 (Warszawa-Wschodnia-Centralna), 001 (Warszawa Wschodnia-Grodzisk Mazowiecki, a później Zawiercie-Katowice) 004 (cała CMK Grodzisk Mazowiecki-Zawiercie) 139 (Katowice-Zwardoń-Skaliste CZ) i odnoga z 139 przez łącznice Most Wisła-Ochodza na 93 (Ochodza-Zebrzydowice-Bohumin CZ)

Jazda kiblem przy 100km/h jest niezła, Bydgostią 125km/h super (przy okazji DTK-2009 Gdańsk), ale jeszcze szybciej nigdy nie jechałem i tylko CMK mi na to pozwoli. Oby mi się kiedyś udało.

Według mnie najpiękniejszy odcinek całej CMKi to Zawiercie-Góra Włodowska, gdzie występuje już w kierunku Włoszczowej nadłuższy (chyba 3km) łuk, oraz widok na jezioro z najwyższego wzniesienia na CMK


- przem710 - 26.06.2010

JONIN_EZT napisał(a):...Cały czas trwa przebudowa do 250-300km/h. Nie wiem jak wygląda sytuacja z trakcją, ile tam jeszcze zostało do przebudowy, ale z ostatnich danych wynika, że z dobre 100km jeszcze zostało. Do przebudowy większość przejazdów (budowa wiaduktów) co bez tego przepisy niwelują Vmax do 160km/h, a miejscami 140km/h...

Dodam od siebie że CMK będzie wyposażona w system sygnalizacji kabinowej co pozwoli podróżować po niej z prędkością większa niż 160 km/h. Tabor już mamy więc czekamy, czy ktoś wie jak wygląda stan prac nad tym systemem.


- Bartek - 26.06.2010

polecam wycieczke KIBLEM po CMK, jechalem w grudniu ubiegłego roku, wrażenia niezapomniane, a żeby zaliczyć jeszcze zjazd z posterunku Starzyny tak jak ja pojechałem IR Zemes a powrót IR JAN MATEJKO

moja mała relacja z tego wypadu: http://bartiinysa.prv.pl/relacje/17/17.htm


- puma2091 - 27.06.2010

przem710 napisał(a):Tabor już mamy więc czekamy, czy ktoś wie jak wygląda stan prac nad tym systemem.
Sygnalizacja kabinowa i tabor to nie wszystko. Sieć trakcyjna nie jest jeszcze przystosowana do takich prędkości. Są to fakt już odcinki takie, lecz niestety to za mało. A montaż kabinówki jeszcze chyba się nie rozpoczął.


- mikrobart - 27.06.2010

Montaż kabinówki w wersji 2 rozpoczął, lub zaraz rozpocznie się pilotażowo na odcinku Zgorzelec-Legnica, na CMK będzie to chyba tylko wersja 1.


- Mark - 27.06.2010

Podobno w 2015r. szlak Katowice - Zwardoń ma być modernizowany do prędkości 250-300km/h.. Czy jest to informacja potwierdzona?? (Miałbym radość, bo przebiega koło mnie)


- rustsaltz - 27.06.2010

O tej linii tyle plotek już było, że ja bym w to nie wierzył. Ciesz się, że Ci do 160 zrobią Smile


- Mark - 27.06.2010

rustsaltz napisał(a):Ciesz się, że Ci do 160 zrobią

Nareszcie perony w Piotrowicach będą wyższe Big Grin Bo aktualnie perony są wysokości szyny kolejowej, co podczas wchodzenia do Kibli jest okropne ;/


- sphinx - 27.06.2010

Najbardziej rozważane są dwa warianty dla CMK: 200km/h dla składów tradycyjnych i 230km/h dla zespolaków (do 18,5 ton/oś - tyle wytrzyma podtorze) lub gruntowna przebudowa (w zasadzie budowa linii od nowa...) pod 300km/h z wychylnym pudłem. Na niekorzyść tej drugiej opcji przemawia fakt, że tak ogromny wydatek da skrócenie czasu przejazdu tylko o 9 minut (względem 230).

Ja CMK jechałem tylko raz, do tego zimą więc nie dane mi było podziwiać widoków - przy 160km/h zadymka skutecznie ograniczała widok.


- mikrobart - 27.06.2010

230 km/h w polskich warunkach to prędkość wystarczająca, szlaki powinny być modernizowane do 200-230 km/h, no oczywiście jeśli w końcu ruszy wdrażanie systemu sygnalizacji kabinowej, no na razie pilotaż na linii Zgorzelec - Legnica to maluteńki kroczek - mały, ale do przodu ;-)


- Jarysz - 27.06.2010

JONIN_EZT napisał(a):Osobiście jeszcze nigdy nie miałem okazji przejeżdżać przez CMK i jak na razie się nie zapowiada, żebym w końcu się tam pojawił.
Nie napalał bym się za bardzo. Widoki raczej nudne, a prędkość przejazdu na całej trasie też nie jest maksymalna. Poza tym (może to ja mam takiego pecha) dokuczliwie szumi powietrze w nieszczelnych oknach, które są zamknięte na stałe. Oprócz tego reszta w miarę komfortowa: wagony w EIC są na tyle dobre a tory równe, że jedzie się płynnie przez co nie odczuwa się takiej prędkości.
Zupełnie inaczej jest w niemieckich ICE, którym miałem okazję "przelecieć się" z Berlina do Hanoveru i nazad. Składy są hermetycznie zamykane przez co (szczególnie na łukach) ma się identyczne wrażenie jak podczas lotu samolotem - max prędkość jaką odczytałem na korytarzowym wyświetlaczu to 251km/h .


- JONIN_EZT - 01.07.2010

puma2091 napisał(a):
przem710 napisał(a):Tabor już mamy więc czekamy, czy ktoś wie jak wygląda stan prac nad tym systemem.
Sygnalizacja kabinowa i tabor to nie wszystko. Sieć trakcyjna nie jest jeszcze przystosowana do takich prędkości. Są to fakt już odcinki takie, lecz niestety to za mało. A montaż kabinówki jeszcze chyba się nie rozpoczął.

Co do sieci trakcyjnej na CMK to najlepszym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie zasilania 3fazowego zmiennego na20kV jak np ja francuskich TGV. Co nam to daje, mniejsze zużycie przewodów trakcyjnych, małe pola przekrojów pojedyńcza sieć jezdna, przejście zasilania bezpośrednio z transformatora (nie trzeba budować podstacji trakcyjnych z przetwornikami AC/DC). Jedyny problem to tabor. Aktualnie tylko Husarze mogą być zasilane 2 systemowo, nie pamiętam czy Traxxy też miały zmienny system, dlatego nie bede strzelać.


- mikrobart - 01.07.2010

Gdzieś słyszałem o planach zmiany sposobu zasilania sieci na CMK, były nawet wyliczenia kosztów czynione przez PLK. Tyle, że było to kilka lat temu no i ślad po planach chyba zaginął.


- przem710 - 01.07.2010

JONIN_EZT napisał(a):...Jedyny problem to tabor. Aktualnie tylko Husarze mogą być zasilane 2 systemowo, nie pamiętam czy Traxxy też miały zmienny system, dlatego nie bede strzelać...

Miały. I tak prędzej czy później zmienią system zasilania, jak oczywiście będą chcieli przekroczyć ponad 200 km/h do tego potrzebny jest 15 kV.