Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
Nowe oznaczenia taboru od 2016 r. - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html)
+--- Dział: TABOR KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-8.html)
+--- Wątek: Nowe oznaczenia taboru od 2016 r. (/thread-172.html)

Strony: 1 2


Nowe oznaczenia taboru od 2016 r. - mikrobart - 27.06.2010

Co oznacza ten nowy schemat oznaczania taboru? Będąc tydzień temu w Trójmieście widziałem kilka razy EN57, który oczywiście żadnego takiego podpisu na czole nie miał, widziałem tylko jakiś obcy ciąg liczb. Co on oznacza i czemu SKM zmienia oznaczenia taboru?


- przem710 - 27.06.2010

Są to nowe oznaczenia które muszą być wprowadzone do końca 2016 roku przez wszystkich przewoźników w Polsce. Jest to wymóg Unii Europejskiej która chce ujednolicenia oznaczenia taboru w całej Europie. Podobne oznaczenia stosuje już SKM Warszawa, oraz możemy je spotkać na niektórych lokomotywach PKP CARGO chodzi o EU43 i SU46.

// edit by Obleśny Szczur
Poprawiłem nazwy państw, żeby zaczynały się od WIELKIEJ litery.



- mikrobart - 27.06.2010

A czy istnieje jakiś dokument, który wyjaśnia tą nową numerację?


- puma2091 - 27.06.2010

Narazie nic mi nie wiadomo na temat dokumentacji, ale jest to strasznie po.... no. Kiedyś kumpel mówił mi jak to jest:

np. ET22-457 to będzie: 91 51 3 150 457-8

91 51 3 150 457-8
ab cd e fgh ijk l


ab - kod interoperacyjnosci pojazdu (a-co to? b-na co to?) w naszym przypadku 91. 9 oznacza pojazd trakcyjny, a 1 lokomotywę elektryczną.
cd - kod państwa. 51 to Polska
e - oznacza do czego to służy. 3- lok do przewozu towarów.
ijk - numer serii. Tu niema co tłumaczyć. 457 to 457 egzemplarz.
l - samokontrola. Teoretycznie parowóz powinien mieć 10, a np husarz 4-5.

Proponuję posty na temat nowych oznaczeń wydzielić do nowego wątku.


- Mark - 27.06.2010

Mam nadzieję, że będzie to wyglądać tak:

ET22 - 457
91 51 3 150 457-8



- mikrobart - 27.06.2010

Prawdę mówiąc to ten nowy kod wydaje się bardziej przejrzysty, tylko pytanie, jak będzie wyglądała siódemka czy kibel z 12 cyfrowym oznaczeniem... Do 2016 r. mają zniknąć wszystkie polskie oznaczenia, typu EN71 ?


- puma2091 - 27.06.2010

@Mark uważnie przeczytaj mój poprzedni post Wink
@mikrobart one nie muszą znikać. Tylko po prostu muszą być nadane unijne (na czole lub boku loka), a obok może zostać nasze (państwowe) oznaczenie.


- mikrobart - 27.06.2010

puma2091, ale z tego co widziałem, to na kiblach SKM już nie ma tych naszych polskich oznaczeń.


- przem710 - 27.06.2010

przykład oznaczenia dla EU07-001 91 51 5 100 001 - 4

cyfra pierwsza 9 oznacza że jest to pojazd trakcyjny
cyfra druga oznacza rodzaj pojazdu trakcyjnego
0- różne
1- lokomotywa elektryczna
2- lokomotywa spalinowa
3- EZT dużej prędkości powyżej 250 km/h
4- EZT poniżej 250 km/h
5- SZT
6- doczepne pojazdy specjalizowane
7- elektryczna lokomotywa manewrowa
8- spalinowa lokomotywa manewrowa
9- pojazdy utrzymaniowe

Trzecia i czwarta cyfra to kod kraju, dla polski 51

Cyfra piąta oznacza przeznaczenie pojazdu.

0 - pojazdy trakcyjne różne
1,2 - lokomotywa pasażerska lub wagon lub zespół trakcyjny do przewozu osób.
3,4 - lokomotywa towarowa lub zespół trakcyjny do przewozu towarów.
5,4 - lokomotywa uniwersalna
7,8 - lokomotywa manewrowa
9 - pojazd specjalny

Szósta cyfra oznacza rodzaj zasilania lub przekładni.

0 - parowe
1 - elektryczne jednosystemowe
2 - elektryczne dwusystemowe
3 - elektryczne wielosystemowe
4 - dwusystemowe elektryczne i spalinowe
5 - tendry
6- przekładnia elektryczna
7- przekładnia mechaniczna
8- przekładnia hydrokinetyczna
9 - wolny

Siódma cyfra określa moc pojazdu

0- zabytkowe czynne
1- do 0,5 MW
2- od 0,5 MW do 1MW
3- od 1 MW do 1,5 MW
4- od 1,5 MW do 2 MW
5- od 2 MW do 3 MW
6- od 3MW do 5 MW
7- powyżej 5 MW

Kolejne cyfry 8,9,10,11 to cyfry oznaczające kolejny numer pojazdu liczony od 0000

Cyfra 12 to cyfra samokontroli.

Oznaczenia trzeba wprowadzić do 2016 roku, można pozostawić stare oznaczenia w sposób nie kolidujący z nowymi oznaczeniami.

Podsumowując poprostu kichaSad


- mikrobart - 27.06.2010

przem710 napisał(a):1,2 - lokomotywa pasażerska lub wagon lub zespół trakcyjny do przewozu osób.
3,4 - lokomotywa towarowa lub zespół trakcyjny do przewozu towarów.
Lub, lub, lub... Będę potrzebował trochę czasu, żeby to zrozumieć. Dzięki za tak wartościowy post! Stare oznaczenia będą mogły pozostać na czołach?


- rustsaltz - 27.06.2010

mikrobart napisał(a):Stare oznaczenia będą mogły pozostać na czołach?
Muszą zniknąć z miejsc przeznaczonych dla oznaczeń taboru, dlatego nasze FLIRTy mają oznaczenie PKP poniżej unijnego. A SKMowe kible mają oznaczenia pod oknem kabiny.


- Ojro - 27.06.2010

I wez to rozszyfruj, teraz trzeba bedzie sie od nowa systemu oznaczania uczyc ;/


- Mark - 27.06.2010

Dla nas MK, to zawsze będą ET22, EU07 itd. Smile


- mikrobart - 27.06.2010

Co nie zmienia faktu, że trzeba się tego nauczyć, żeby nie być do tyłu za innymi MK ;-) Wydaje mi się, że Polacy nie będą się kwapić do całkowitego usuwania starych oznaczeń, na bokach lokomotyw na pewno te wszystkie ET i EU pozostaną.


- przem710 - 27.06.2010

Miejmy nadzieje że polscy przewoźnicy pozostawią swoje oznaczenia, w mniej lub bardziej widoczny sposób. Póki co niektóre egzemplarze serii SU46 mają te "dziwactwa" już naniesione, ale znak serii SU46 nadal jest tam obecny.