Kalendarium trakcji spalinowej - Wersja do druku +- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl) +-- Dział: FORUMKOLEJOWE.PL - OGÓLNOPOLSKIE FORUM MIŁOŚNIKÓW KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-92.html) +--- Dział: PROJEKTY FORUM KOLEJOWE.PL (https://www.forumkolejowe.pl/forum-70.html) +---- Dział: ENCYKLOPEDIA MIŁOŚNIKA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-24.html) +----- Dział: HISTORIA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-56.html) +----- Wątek: Kalendarium trakcji spalinowej (/thread-185.html) |
Kalendarium trakcji spalinowej - Poznanski_mech - 28.06.2010 1911 W rejonie Poznania i Olsztyna koleje pruskie uruchomiły stałą komunikację podmiejską wagonami z silnikami benzynowymi 1927 Na trasie Kraków - Wieliczka rozpoczęto regularnie kursy pierwszego na PKP wagonu motorowego 1929 Fabryka Lokomotyw w Chrzanowie wykonała pierwszą lokomotywę spalinową z przekładnią elektryczną systemu Gebus 1934 Zakłady Cegielskiego i Lilpopa wyprodukowały na zamówienie PKP pierwsze spalinowe wagony silnikowe polskiej konstrukcji 1935 W rejonie Wilna zainicjowano tworzenie systemu komunikacji podmiejskiej spalinowymi wagonami silnikowymi 1937 Utworzono połączenie pospiesznymi pociągami motorowymi na trasie Lwów - Tarnopol - Zaleszczyki 1939 W HCP zbudowano nowe wagony silnikowe ze sterowaniem ukrotnionym osiągające prędkość 150km/h, uruchomiono komunikację z Warszawy do Poznania 1952 Pierwsza powojenna lokomotywa spalinowa Ls40 z przekładnią mechaniczną o mocy 44 KM została zbudowana w "Fabloku" 1954 Na Węgrzech zakupiono pierwsze wagony motorowe serii MsXmix 1956 Powstał prototyp lokomotywy serii Lwe55 o mocy 300 KM z przekładnią elektryczną 1961 Wyprodukowano lokomotywę SM25 i wagon silnikowy SN80 z przekładnią hydrauliczną 1964 "Fablok" wykonał prototyp lokomotywy 800KM serii SM42, wraz z wersjami pochodnymi zbudowano ich ponad 2 000 egzemplarzy. W "Zastalu" uruchomiono produkcję lokomotywy małej mocy Ls60 1965 W Rumunii zakupiono lokomotywy serii ST43 - pierwsze pojazdy dużej mocy do obsługi ruchu liniowego na PKP 1967 Zakłady Cegielskiego zbudowały prototyp pierwszej polskiej lokomotywy dużej mocy 1700KM typu 301D 1975 Powstał prototyp lokomotywy serii SP47 o mocy 3 000KM z przekładnią prąd przemienny/prąd stały 1979 Trakcja spalinowa wykonała największą pracę (148,3 mln pockm, 36,1%) 1980 PKP miały na inwentarzu 4345 spalinowych pojazdów trakcyjnych 1991 W ZNTK Poznań powstały prototypy autobusów szynowych typu 207M 2005 PESA Bydgoszcz zbudowała pierwsze zespoły trakcyjne typu 218M |