Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
Oznaczenie lokomotyw spalinowych - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: FORUMKOLEJOWE.PL - OGÓLNOPOLSKIE FORUM MIŁOŚNIKÓW KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-92.html)
+--- Dział: PROJEKTY FORUM KOLEJOWE.PL (https://www.forumkolejowe.pl/forum-70.html)
+---- Dział: ENCYKLOPEDIA MIŁOŚNIKA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-24.html)
+----- Dział: LOKOMOTYWY ELEKTRYCZNE (https://www.forumkolejowe.pl/forum-25.html)
+----- Wątek: Oznaczenie lokomotyw spalinowych (/thread-191.html)



Oznaczenie lokomotyw spalinowych - Poznanski_mech - 29.06.2010

Do końca lat 50. nie było jednolitego systemu oznaczania lokomotyw spalinowych. Pierwsze lokomotywy z przekładnią elektryczną oznakowano symbolem literowo-cyfrowym (Lwe55, Lwe58), w którym liczba oznaczała, jak dla parowozów, rok zatwierdzenia konstrukcji. Aktualnie obowiązuje oznakowanie (np. SP32-204) składa się z:
-numeru serii SP32
-numeru inwentarzowego 204
Poszczególne symbole w znaku serii oznaczają:
SP32-204

Rodzaj trakcji:
S - spalinowa


Przeznaczenie eksploatacyjne lokomotywy:
P - do ruchu pasażerskiego
U - do ruchu pasażerskiego i towarowego (uniwersalna)
M - do pracy manewrowej


Określenie rodzaju przekładni, sterowania wielokrotnego i kolejności wprowadzenia do eksploatacji:
01 - 09 - przekładnia mechaniczna, bez sterowania wielokrotnego
10 - 14 - przekładnia mechaniczna, sterowanie wielokrotne
15 - 24 - przekładnia hydrauliczna, bez sterowania wielokrotnego
25 - 29 - przekładnia hydrauliczna, sterowanie wielokrotne
30 - 39 - przekładnia elektryczna, bez sterowania wielokrotnego
40 - 49 - przekładnia elektryczna, sterowanie wielokrotne


W każdej z grup (np. 30 - 39) poszczególne konstrukcje oznaczono liczbami, według kolejności wprowadzenia do eksploatacji (SM30, SM31, SP32 itd.). Wyjątkowo dla lokomotyw serii SM42i SP42, reprezentujących dwa różne typy przyjęto ten sam numer "42" ze względu na jednakową charakterystykę trakcyjną oraz te same podstawowe podzespoły. Podobnie jak w trakcji elektrycznej pojazdy tej samej serii otrzymywały kolejne numery inwentarzowe od 01 lub 001 wzwyż. Odrębnymi zakresami wyróżniano pojazdy o innych cechach konstrukcyjnych, np.:
ST44 od 001 wzwyż - seria podstawowa
ST44 od 2001 wzwyż - pojazd na tor szeroki itd.
Lokomotywy niektórych serii były poddawane przebudowie, polegającej na wyposażeniu w układ elektrycznego ogrzewania składu pociągu. Pojazdy serii SM30 i SM42 później SP45 zachowały swoje numery inwentarzowe, zmodyfikowano jedynie znak serii - odpowiednio na SP30, SU42, SU45. Natomiast lokomotywy SP42 po przebudowie zaliczono również do serii SU42, ale z nową numeracją od 501 wzwyż.