Prądnice wagonowe - Wersja do druku +- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl) +-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html) +--- Dział: TABOR KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-8.html) +---- Dział: WAGONY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-52.html) +---- Wątek: Prądnice wagonowe (/thread-2044.html) |
Prądnice wagonowe - jarząbek019 - 29.04.2012 Od jakiegoś czasu zastanawiam się po co jest ten wał między osiami wózka jest to wózek 4ANc montowany w wagonach Adu 51 51 19-70 644-5 - Obleśny Szczur - 29.04.2012 .. - jarząbek019 - 29.04.2012 Aha, ta prądnica jaki ma cel? przecież lokomotywa pobiera napięcie z trakcji - danyeru - 29.04.2012 Taki pierwszy lepszy przykład z brzegu: A jak wagony stoją przy peronach bez lokomotywy, jest zmierzch, to pasażerowie mają sobie telefonami przyświecać, czy zapalniczkami? ;> - MichałŁ - 30.04.2012 Tak za dobrze to mu nie wyjaśniłeś. Bo jak wagon stoi to czy ma prądnice czy nie, to i tak czerpie energię z akumulatorów. Podczas jazdy cała elektryka w wagonie (oprócz ogrzewania i klimy) jest zasilana z prądnicy. Kolega @jarząbek019 słusznie zauważył że po co prądnica jak lokomotywa ciągnie prąd z trakcji?. W nowszych wagonach nie ma już prądnic a całą elektryka jest zasilana przez przetwornice ze sprzęgu ogrzewczego, dlatego jest spinany nawet w lecie. - przem710 - 30.04.2012 No właśnie i tu pytanie, czy w takim przewodzie napięcie jest cały czas? Czy tylko po załączeniu na lokomotywie przełącznika "ogrzewanie"? - MichałŁ - 30.04.2012 Żeby w przewodzie grzewczym było napięcie musi być podniesiony pantograf, załączony WS i włączony hebelek ogrzewanie pociągu. - przewoz - 30.04.2012 Po pierwsze, to w starszych wagonach poprzez przewód 3kV z lokomotywy, w wagonach działa jedynie ogrzewanie. Do ładowania akumulatorów (oświetlenie) używana jest właśnie przetwornica ze zdjęcia, która powyżej pewnej prędkości (jakoś około 30km/h) jest w stanie ładować akumulatory. W nowszych wagonach/zmodernizowanych zastosowano przetwornice statyczne, wielonapięciowe, które z 3kV od lokomotywy robią i napięcie na ogrzewanie (np 3x400V) i do oświetlenia (ładowanie baterii) i do gniazdek 230V etc. przem710 napisał(a):No właśnie i tu pytanie, czy w takim przewodzie napięcie jest cały czas? Czy tylko po załączeniu na lokomotywie przełącznika "ogrzewanie"?Napięcie jest tylko po załączeniu grzania składu. - jarząbek019 - 30.04.2012 Zauważyłem, ze takie prądnice nie są w każdych wagonach i wyłącznie w wagonach Adu 51 51 19-70 644-5 ( nie wiem czy taki wagon 1 klasy ma to samo oznaczenie co wagon 2 klasy) - MichałŁ - 30.04.2012 To na zdjęciu ro nie żadna przetwornica tylko zwykłą prądnica bocznikowa samowzbudna. Jedynym orginalnym patentem w niej jest przestawny szczotkotrzymacz aby dawała taką samą biegunowość napięcia niezależnie od kierunku obrotów ( inaczej trzeba by przełączać uzwojenia przy zmianie kierunku). Prądnica ma ok. 3,8kW mocy. napięcie ok 28-30V. Inną ciekawszą konstrukcją była prądnica prądu przemiennego stosowana w Bohunach. Nie miała szczotek uzwojenie wzbudzające i twornik były nieruchome a wirował specjalny wirnik (komutator magnetyczny) który powodował zmiany pola magnetycznego a tym samym indukcję napięcia w tworniku - rustsaltz - 30.04.2012 Masz foty tego przestawnego szczotkotrzymacza? Ja bym szczerze mówiąc wstawił mostek prostowniczy... - jarząbek019 - 30.04.2012 Czyli to taki lekko zmodyfikowany alternator - rustsaltz - 30.04.2012 Alternator jest trójfazowy - MichałŁ - 30.04.2012 Wiesz w czasach kiedy te prądnice powstawały to prostownik do niej zabrał by ci pół kibla w wagonie. Przesuwny szczotkotrzymacz znajdziesz bez problemu w Skansenie. Alternatory w przeważającej części są trójfazowe choć bywają że maja więcej faz np prądnice główne z SP47 czy BR232, albo prądnica grzewcza z su45. - rustsaltz - 30.04.2012 MichałŁ napisał(a):Przesuwny szczotkotrzymacz znajdziesz bez problemu w Skansenie.Pokażesz mi to |