Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
Lokomotywa EU04 - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: FORUMKOLEJOWE.PL - OGÓLNOPOLSKIE FORUM MIŁOŚNIKÓW KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-92.html)
+--- Dział: PROJEKTY FORUM KOLEJOWE.PL (https://www.forumkolejowe.pl/forum-70.html)
+---- Dział: ENCYKLOPEDIA MIŁOŚNIKA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-24.html)
+----- Dział: LOKOMOTYWY ELEKTRYCZNE (https://www.forumkolejowe.pl/forum-25.html)
+----- Wątek: Lokomotywa EU04 (/thread-229.html)



Lokomotywa EU04 - Poznanski_mech - 05.07.2010

O lokomotywie:

W związku z planowaną elektryfikacją linii Warszawa - Śląsk, na początku lat 50. zawarto z przemysłem NRD kontrakty na dostawę taboru trakcyjnego. Dla usługi dalekobieżnej ruchu pasażerskiego i lekkich pociągów towarowych przewidywano zastosowanie lokomotyw czteroosiowych, a dla ciężkiego ruchu towarowego - sześcioosiowych, przy czym oba typy wyposażono w zunifikowane podzespoły. W porównaniu do starszych pojazdów, lokomotywy serii EU04 miały nowoczesną budowę, jednak zbyt duża masa przy tramwajowym zawieszeniu silników była przyczyna niekorzystnego oddziaływania na tor. Początkowo stacjonowały w Warszawie, Łazach, Krakowie Prokocimiu i zasadniczo obsługiwały ruch pasażerski. Od połowy lat 60. EU04 pracowały już tylko DOKP Katowice (Gliwice, Łazy, Czechowice Dziedzice), także w podwójnej trakcji w ruchu towarowym. Ostatnie egzemplarze wycofano z pracy w 1982 roku.

Dane techniczne:

Układ osi: Bo`Bo`
Typ silników trakcyjnych: GBM 530
Ilość i moc silników: 4x420kW
Moc ciągła pojazdu: 1 680kW
Przełożenie przekładni: 81:21
Sterowanie wielokrotne: jest
Prędkość max.: 110 km/h
Średnica kół: 1 350 mm
Masa służbowa: 86 000 kg
Długość całkowita: 16 320 mm

Produkcja:

EU04-01 ... 25 wyprodukowane w LEWie w latach 1954 - 1955 i ilości 25 sztuk.

[Obrazek: eu04_24.jpg]
EU04-24 w skansenie w Jaworznie Śląskiej, fotka by mikrobart