Lokomotywa EU04 - Wersja do druku +- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl) +-- Dział: FORUMKOLEJOWE.PL - OGÓLNOPOLSKIE FORUM MIŁOŚNIKÓW KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-92.html) +--- Dział: PROJEKTY FORUM KOLEJOWE.PL (https://www.forumkolejowe.pl/forum-70.html) +---- Dział: ENCYKLOPEDIA MIŁOŚNIKA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-24.html) +----- Dział: LOKOMOTYWY ELEKTRYCZNE (https://www.forumkolejowe.pl/forum-25.html) +----- Wątek: Lokomotywa EU04 (/thread-229.html) |
Lokomotywa EU04 - Poznanski_mech - 05.07.2010 O lokomotywie: W związku z planowaną elektryfikacją linii Warszawa - Śląsk, na początku lat 50. zawarto z przemysłem NRD kontrakty na dostawę taboru trakcyjnego. Dla usługi dalekobieżnej ruchu pasażerskiego i lekkich pociągów towarowych przewidywano zastosowanie lokomotyw czteroosiowych, a dla ciężkiego ruchu towarowego - sześcioosiowych, przy czym oba typy wyposażono w zunifikowane podzespoły. W porównaniu do starszych pojazdów, lokomotywy serii EU04 miały nowoczesną budowę, jednak zbyt duża masa przy tramwajowym zawieszeniu silników była przyczyna niekorzystnego oddziaływania na tor. Początkowo stacjonowały w Warszawie, Łazach, Krakowie Prokocimiu i zasadniczo obsługiwały ruch pasażerski. Od połowy lat 60. EU04 pracowały już tylko DOKP Katowice (Gliwice, Łazy, Czechowice Dziedzice), także w podwójnej trakcji w ruchu towarowym. Ostatnie egzemplarze wycofano z pracy w 1982 roku. Dane techniczne: Układ osi: Bo`Bo` Typ silników trakcyjnych: GBM 530 Ilość i moc silników: 4x420kW Moc ciągła pojazdu: 1 680kW Przełożenie przekładni: 81:21 Sterowanie wielokrotne: jest Prędkość max.: 110 km/h Średnica kół: 1 350 mm Masa służbowa: 86 000 kg Długość całkowita: 16 320 mm Produkcja: EU04-01 ... 25 wyprodukowane w LEWie w latach 1954 - 1955 i ilości 25 sztuk. EU04-24 w skansenie w Jaworznie Śląskiej, fotka by mikrobart |