Lokomotywa EU05 - Wersja do druku +- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl) +-- Dział: FORUMKOLEJOWE.PL - OGÓLNOPOLSKIE FORUM MIŁOŚNIKÓW KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-92.html) +--- Dział: PROJEKTY FORUM KOLEJOWE.PL (https://www.forumkolejowe.pl/forum-70.html) +---- Dział: ENCYKLOPEDIA MIŁOŚNIKA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-24.html) +----- Dział: LOKOMOTYWY ELEKTRYCZNE (https://www.forumkolejowe.pl/forum-25.html) +----- Wątek: Lokomotywa EU05 (/thread-241.html) |
Lokomotywa EU05 - Poznanski_mech - 07.07.2010 Historia: Ze względu na opóźnienie planowych dostaw taboru elektrycznego do ruchu pasażerskiego, w 1962 roku zakupiono w Czechosłowacji 30 lokomotyw typu 44E, podobnych jakie dostarczano dla kolei ČSD (seria E499.1). W stosunku do nich wprowadzono jedynie niewielkie zmiany (hamulec Oerlikona, dodatkowe drzwi do kabiny maszynisty, reflektory, wycieraczki i pantografy). Seria EU05 została przydzielona do elektrowozowni Warszawa Odolany, początkowo niektóre egzemplarze pracowały również w Gliwicach i Łodzi Olechowie. W lokomotywach serii EU05 po raz pierwszy na PKP zastosowano całkowite usprężynowanie silników trakcyjnych, co umożliwiło ich przystosowanie do jazdy z prędkością 160 km/h przez zmianę przełożenia przekładni głównych. W latach 70. przebudowano w ten sposób wszystkie lokomotywy, nadając im oznaczenie serii EP05 bez zmian numerów inwentarzowych. O lokomotywie: Lokomotywa EU05 serii 30 normalnotorowych lokomotyw uniwersalnych wyprodukowanych przez Škode(Pilzno - Czechosłowacja) dla Polskich Kolei Państwowych w roku 1961. Lokomotywy te mogą prowadzić pociągi towarowe jak i pasażerskie, składy pasażerskie mogły prowadzić te pociągi o masie 600 ton z prędkością 125 km/h. Składy cięższe o masie 1000 ton mogły osiągnąć 100 km/h. Były również wykorzystywane w ruchu towarowym gdzie mogły ciągnąć składy o ciężarze 2000 ton z prędkością 80 km/h co dawało dobre wyniki. Niestety lokomotywy nie były wyposażone w rozrząd ukrotniony oraz nie prowadziły pracy manewrowej. Lokomotywy te można było spotkać w Czechosłowacji(Czechach) oraz w ZSRR gdzie już w 1959 roku wyszedł prototyp. W Polsce pojawiły się dopiero 1961 roku. Lokomotywy najnowocześniejsze w Polsce w tamtym okresie. Najczęstsze połączenia na których można było spotkać te lokomotywy to były z Warszawy w kierunku Katowic czy Poznania. W 1969 roku podjęto badania nad podnesieniem prędkości do 160 km/h i przebudowano ją na EP05 bez zmian numerów inwentarzowych. Dane techniczne: Układ osi: Bo`Bo` Typ silników trakcyjnych: 3AL4846ZT Ilość i moc silników: 4x 508 kW Moc ciągła pojazdu: 2 032 kW Przełożenie przekładni: 84:37 Sterowanie wielokrotne: nie ma Prędkość max.: 125 km/h Średnica kół: 1 250 mm Masa służbowa: 82 500 kg Długość całkowita: 16 140 mm Producent: Škoda Lata budowy: 1961 r. Szerokość: 2950 mm Wysokość: 3987 mm Produkcja: Numery inwentarzowe: EU05-01 ... 30 Producent: Škoda Lata budowy: 1961 Ilość: 30 Muzeum: EU05-22 stoi w lokomotywowni Kraków Prokocim jako eksponat. Zdjęcia: EU05-22, lokomotywownia Kraków Prokocim. Zdjęcie autorstwa Admin Szpiegu Źródła: -Atlas lokomotyw -wikipedia -www.gmfk.pl |