Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
Trakcja wieloktrotna - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html)
+--- Dział: TABOR KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-8.html)
+---- Dział: LOKOMOTYWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-87.html)
+---- Wątek: Trakcja wieloktrotna (/thread-2475.html)

Strony: 1 2


Trakcja wieloktrotna - maszynista - 11.07.2012

Witam.
Pytanie:
Dlaczego większość producentów pojazdów szynowych w instrukcjach podaje, że trakcja wielokrotna możliwa jest tylko do 3 pojazdów?
Jeżeli sprzęgniemy SA134+SA134+SA134+SA134 to co się stanie?
Wiem, że na co dzień nie robi się tego typu manewrów. Nie jest to konieczne.
W innym razie daje się inny skład np. jednostkę (jeżeli linia jest pod drutem) lub skład wagonowy.
Dlaczego tylko do 3 pojazdów?


Re: Trakcja wieloktrotna - kazio - 11.07.2012

maszynista napisał(a):Wiem, że na co dzień nie robi się tego typu manewrów. Nie jest to konieczne
Cyniczna odpowiedź: skoro się tego nie robi bo nie jest konieczne, to producent nie będzie tego testował i gwarantował, że działa.


- jarząbek019 - 11.07.2012

Może chodzi o sprzęgi sterownicze, zawsze to są jakieś sygnały elektryczne na których mogą wystąpić spadki napięć czyli zakłócenia w podawanych sygnałach.


- maszynista - 11.07.2012

kazio, idziesz na łatwiznę.
Dobry producent będzie testować nawet trakcję 10 SZT lub SWS. Arriva bardzo często ma SA106 sprzęgnięte ze sobą tworząc trakcję ustokrotnioną do 3 pojazdów. Jestem pewien, że by doczepili jeszcze jednego-tłok, a jeszcze 2 stały na bocznicy.


- mikrobart - 11.07.2012

maszynista napisał(a):. Arriva bardzo często ma SA106 sprzęgnięte ze sobą tworząc trakcję ustokrotnioną do 3 pojazdów.
Jeśli Arriva coś doczepia, to raczej SA123 - doczepę stworzoną na potrzeby SA106.


- Grygus - 11.07.2012

Kiedyś też się nad tym zastanawiałem, i wpadłem na taki pomysł, że może chodzi o drobne różnice w charakterystykach trakcyjnych poszczególnych pojazdów? Przecież silniki elektryczne nawet w tej samej serii pojazdów mogą się delikatnie różnić charakterystykami mechanicznymi chociażby ze względu na różny stopień wyeksploatowania, do tego dochodzą np. różnice w zużyciu zestawów kołowych czy zużycie przekładni. Efektem mogą być minimalne poślizgi podczas jazdy, problemy z rozruchem, szarpanie itd. Przy dwóch/trzech pojazdach da się to pominąć, ale może przy większej ilości może to stwarzać problemy?

Niektórzy przewoźnicy prowadzący ruch trakcją ukrotnioną dokonują "strojenia" lokomotyw przeznaczonych do wspólnej pracy, właśnie żeby uniknąć poślizgów/szarpania/zwiększonych strat mocy itp. Widziałem zdjęcia z tego typu strojenia gagarinów na LHSie, więc coś musi być na rzeczy, skoro opłaca się przeprowadzać takie operacje?

To takie moje gdybanie, niech ktoś zweryfikuje Smile .


- przewoz - 11.07.2012

^^ tak mniej więcej jest. Poza tym każde dodatkowe połączenie na zewnątrz to z reguły same problemy Smile


- Mariusz W. - 11.07.2012

3EN57 są złączane normalnie nawet do długich tras, bez żadnego strojenia, pomimo że może wystąpić jeszcze większa różnica chociażby w wieku pojazdów, czy też przez wzgląd na długość.


- Grygus - 11.07.2012

Ciekawe jak prowadzi się taki skład 3xEN57 i to bardzo zużyty. Jechać pojedzie, mechanicy nie z takimi kłopotami sobie radzili. Trzeba by zapytać maszynistów z doświadczeniem. No i gdzie kończy się granica, może 3 jeszcze daje radę, a przy 4 i więcej problemy by narastały (pomijając długości peronów Wink ).


- maszynista - 11.07.2012

mikrobart,
SA123-wagon doczepny do SA106-wagon sterowniczy został stworzony później niż SA106.
Dobrych kilka lat SA106 jeździły sprzęgnięte ze sobą po 2-3 SA106 i ludzi i tak nie mieściły, a na bocznicy stało sobie jeszcze kilka SA106.


- Mariusz W. - 11.07.2012

Zdarzały się na pewno i 4EN57, ale chyba nie w normalnej pracy.


- rustsaltz - 11.07.2012

Zawsze kolejne kible mogą jechać na trupa. Myślę, że chodzi tu przede wszystkim o siłę sygnału sterującego (czyli napięcie). Kibel ma 64,95 metra, więc pi razy drzwi mogłoby i osiem jechać w kupie.


- Mariusz W. - 11.07.2012

Tak, przy 3EN57 ciągnących na sucho 1EN57 nie ma dużej różnicy. Przy 2EN57 czynnych i 1EN57 na sucho jest jeszcze znośnie. Najgorzej jest przy 1EN57 czynnym i 1EN57 na sucho, wtedy osiąganie maksymalnych prędkości jest mocno wydłużone. Najwięcej w takim przypadku da się osiągnąć 90 km/h, dalej nie ma mocy do przyśpieszać.


- Dual - 11.07.2012

http://ogk.cal.pl/details.php?image_id=8274


- Grygus - 11.07.2012

Dual napisał(a):http://ogk.cal.pl/details.php?image_id=8274

To najpewniej ściąganie zdefektowanego 14WE, psują się bardzo często. Sam byłem świadkiem takiej sytuacji w Otwocku - poczwórny zestaw 14WE (2 sprawne i 2 uszkodzone) został ściągnięty z linii. Ciekawostką jest to, że ustawiono je na środkowe tory, te czołowe (patrz: plan schematyczny stacji Otwock), ale nie mieścił się w ich długości i koniec składu stał jeszcze w rozjazdach Big Grin .