Lokomotywa EU06 - Wersja do druku +- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl) +-- Dział: FORUMKOLEJOWE.PL - OGÓLNOPOLSKIE FORUM MIŁOŚNIKÓW KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-92.html) +--- Dział: PROJEKTY FORUM KOLEJOWE.PL (https://www.forumkolejowe.pl/forum-70.html) +---- Dział: ENCYKLOPEDIA MIŁOŚNIKA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-24.html) +----- Dział: LOKOMOTYWY ELEKTRYCZNE (https://www.forumkolejowe.pl/forum-25.html) +----- Wątek: Lokomotywa EU06 (/thread-252.html) |
Lokomotywa EU06 - Poznanski_mech - 08.07.2010 O lokomotywie: EU06 zostało zamówione w 20 egzemplarzach normalnotorowych lokomotyw elektrycznych uniwersalnych. Lokomotywy serii EU06 zbudowano w Wielkiej Brytanii na zamówienie Polskich Kolei Państwowych, według założeń opracowanych w 1959 roku przez CBKPTK w Poznaniu. Charakterystyka trakcyjna umożliwiała prowadzenie zarówno pociągów pasażerskich jak i towarowych o masie do 2 000 ton. Konstrukcja pojazdu zawierała szereg nowoczesnych rozwiązań: -bezluzowe prowadzenie zestawów kołowych, -całkowite usprężynowanie silników z przeniesieniem napędu systemu Alsthom, -układy samoczynnego rozruchu, -kompensacja obciążenia osi. Wraz z partią 20 pojazdów zakupiono licencję, według której w połowie lat 60. "Pafawag" podjął produkcję lokomotyw typu 4E. Lokomotywy serii EU06 zostały dostarczone w 1962 roku a ich jedynym miejscem stacjonowania była lokomotywownia Kraków Prokocim. W eksploatacji pozostało jeszcze kilka pojazdów. Z historii: W latach 50. rozpoczęto w Polsce elektryfikację kolei. Polski przemysł nie był w stanie budować taboru kolejowego dlatego Polskie Koleje Państwowe zamawiały tabor kolejowy za granicy. Pierwszą lokomotywą która została zamówiona i wyprodukowana poza granicami naszego kraju była EP03, zaś zakupiono z NRD EU04 które były jednak awaryjne. Następną lokomotywą sprowadzona zza granicy była EU05 po pociągów ekspresowych z Czechosłowacji (obecne Czechy) jednak lokomotywy te nie zadowalały PKP więc szukano dalej lokomotyw uniwersalnych, najlepszą ofertę stanowiła firma English Electric która posiadała doświadczenie w sprawach budowy lokomotyw. Wiosną 1962 roku dotarła nowa lokomotywa PKP która została przyjęta na lokomotywownie Kraków Prokocim. Sprowadzono jeszcze 19 lokomotyw serii EU06. Wraz z dostarczaniem lokomotyw do Polski kupiono licencję na produkcję lokomotyw typu EU07. W planach było przekazanie lokomotywy EU06-01 do przekazania do skansenu w Chabówce. Dane techniczne: Układ osi: Bo`Bo` Typ silników trakcyjnych: EE541 Ilość i moc silników: 4x500 kW Moc ciągła pojazdu: 2 000 kW Przełożenie przekładni: 79:18 Sterowanie wielokrotne: jest Prędkość max.: 125 km/h Średnica kół: 1 250 mm Masa służbowa: 80 000 kg Długość całkowita: 15 915 mm Szerokość: 2903 mm Wysokość: 4343 mm Moc godzinna: 2080 kW Napięcie: 3 kV, prąd stały Max. siła pociągowa: 21 500 kg Nacisk osi na szyny: 20 000 kg System hamulca: Oerlikon Produkcja: Numery inwentarzowe: EU06-01 … 20 Producent: EEC/AEI Lata budowy: 1962 Ilość: 20 Pseudonimy: -Anglik -Szóstka Rozmieszczenie: EU06-01,07,10,12,17,18,20 CT Katowice Malowania: -Zielona z żółtym czołem -Zielona z ciemny paskiem przebiegającym na środku lokomotywy ze wszystkich stron Fotogaleria: EU06-12 prowadzi TLK 8310 do Krakowa, zdjęcie autorstwa gruha EU06-07 kierujący się do Zakopanego, zdjęcie autorstwa MeteorKKR Źródła: -Atlas lokomotyw -wikipedia.org -kolejowa klatka Dziękuje autorom zdjęć za udostępnienie ich! |