Dopuszczenie na łuku - Wersja do druku +- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl) +-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html) +--- Dział: INFRASTRUKTURA I RUCH KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-66.html) +--- Wątek: Dopuszczenie na łuku (/thread-3204.html) |
Dopuszczenie na łuku - wizzair98 - 26.02.2013 http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/pro ... _luki.html Słyszałem, że dla Pendolino może zmienią dopuszczalną do 1m/s^2. Jestem słaby z fizyki i nie umiem obliczyć jaka będzie prędkość dla łuku o S=1500m z zastosowaniem przechyłki. Aktualnie szlakowa wynosi tam 160km/h(jest to łuk na LCS Tczew) Pomógłby mi ktoś jak obliczyć V z zastosowaniem 1m/s^2? - tw_kolejofil - 17.04.2013 Wzór na przechyłkę ze względu na pociągi pasażerskie wygląda tak: h≥(11,8×v²/R)–153×a gdzie: h - przechyłka w mm, ale max. 150 v - prędkość w km/h, R - promień łuku w m, a - dopuszczalne przyspieszenie niezrównoważone w m/s². Skoro już jesteś noga z fizyki, to po przekształceniu otrzymujemy: ''''''' ________________ v≤√R×(h+153×a)/11,8 Czyli dla R=1500, h=150 i a=1,0 otrzymamy v≤139,99. Zatem bez minimalnego, ale jednak przekroczenia dopuszczalnego przyspieszenia, pojedzie się najwyżej 130 km/h. Do tego dochodzą kwestie dostosowania do tej prędkości długości krzywych przejściowych albo wartości dopuszczalnej zmiany przyspieszenia niezrównoważonego na ich długości. Poza tym pociągi towarowe jadące wolniej przy tak dużej przechyłce doznają ujemnego (dośrodkowego) przyspieszenia niezrównoważonego, które też jest limitowane i należy to uwzględniać. Ale jak z fizyką, a nawet matematyką Ci nie po drodze, to lepiej idź na maszynistę albo polonistę ;-) |