Oświetlenie w wagonach - Wersja do druku +- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl) +-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html) +--- Dział: TABOR KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-8.html) +---- Dział: WAGONY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-52.html) +---- Wątek: Oświetlenie w wagonach (/thread-3258.html) |
Oświetlenie w wagonach - KlimaT - 16.03.2013 Witam, zastanawiam się po prostu.. kto i w jaki sposób włącza oświetlenie w wagonach? (o ile dobrze kojarzę, w jednostkach jest to przełącznik [pod pulpitem ? ]). Jak to jest w składach lokomotywa - wagony? - pitagoras23 - 16.03.2013 Wszystko zależy od rodzaju wagonu. W tych nowych jest wagonowa rozdzielnica, a tam wyłączniki obwodów oświetleniowych, które się po prostu załącza. W starszych wagonach nie wiem, jak to jest rozwiązane. Z oględzin kojarzę, że wyłączniki są dobrane na prąd In = 6A, czyli standardowo, jak dla oświetlenia. - MichałŁ - 16.03.2013 Na końcu każdego wagonu jest szafka elektryczna gdzie umieszczony jest przełącznik oświetlenia. - KlimaT - 16.03.2013 Czyli, zarówno w nowych, jak i starych wagonach kierownik pociągu musi przejść przez każdy wagon i załączyć oświetlenie? - MichałŁ - 16.03.2013 Tak - pitagoras23 - 16.03.2013 Niekoniecznie, bo obwody mogą być załączone cały czas, a jak nie ma lokomotywy to prąd nie płynie. Równie dobrze tę czynność mogą wykonywać manewrowi, bądź rewidenci taboru. - MichałŁ - 16.03.2013 Przecież nawet jak lokomotywę mam odłączoną to oświetlenie wagonu działa. Oświetlenie jest zasilane akumulatorów a te to już zależy w nowszych wagonach ze sprzęgu ogrzewania przez przetwornicę a w starszych z prądnicy. Dlatego rewidenci czy manewrowi zawsze wyłączają oświetlenie wagonów podczas odstawiania składu żeby akumulatory nie padły. Przełącznikiem w szafie możemy sobie wybrać jak oświetlony jest wagon czy korytarze, WC, przedziały, przedsionki. Jeżeli mamy załączone w szafie oświetlenie przedziałów to oświetlenie każdego przedziału możemy sobie ustawić przełącznikiem nad drzwiami w przedziale. - Lutek - 16.03.2013 Najnowsze wagony typu 158/159A posiadają na jednym końcu wagonu, w szafie elektrycznej układ diagnostyki, który na bieżąco monitoruje poszczególne systemy zamontowane w wagonie i z tego co pamiętam to dają one możliwość sterowania oświetleniem całego składu z poziomu jednego wagonu ( pod warunkiem oczywiście występowania w składzie wagonów typu 158A i spółki ). - wilczek19 - 16.03.2013 Kierownik nie musi załączać każdego wagonu oddzielnie, każdy wagon ma szafe z przełącznikami i można z każdego typu wagonu zapalić światło tylko w jednym jak i całym składzie, o ile są połączone wszystkie przewody miedzy wagonami. - mixer - 17.03.2013 Na BWE jest jeszcze rozwiązanie, załączania oświetlenia, zamykania drzwi z lokomotywy 'Husarz' pod warunkiem ze jest skład połączony z lokiem przewodem UIC. Tego nie stosuje się w PL, takie rozwiązanie stosują tylko niemcy, u nas maszyniści z tego nie są przeszkoleni, ale kto wie może z czasem. - przewoz - 18.03.2013 Działanie takie samo jak na push-pullach w Kolejach Mazowieckich, tylko tam po kablu UIC wije się więcej sygnałów niż tylko zamykanie drzwi i oświetlenie. W każdym razie, jeżeli wszystkie wagony są ze sobą połączone kablem UIC (łączenia przewodów znajdują się w przejściach międzywagonowych), to jak wszystko jest sprawne, to z poziomu jednego wagonu można załączyć 1/2 lub 100% oświetlenia w całym składzie (albo wyłączyć) niezależnie, czy lokomotywa jest, czy nie. |