EP20 - rosyjski dwusystemowy elektrowóz pasażerski sześcioosiowy (na trzech wózkach) do 200 km/h - Wersja do druku +- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl) +-- Dział: FORUMKOLEJOWE.PL - OGÓLNOPOLSKIE FORUM MIŁOŚNIKÓW KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-92.html) +--- Dział: PROJEKTY FORUM KOLEJOWE.PL (https://www.forumkolejowe.pl/forum-70.html) +---- Dział: ENCYKLOPEDIA MIŁOŚNIKA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-24.html) +----- Dział: LOKOMOTYWY ELEKTRYCZNE (https://www.forumkolejowe.pl/forum-25.html) +----- Wątek: EP20 - rosyjski dwusystemowy elektrowóz pasażerski sześcioosiowy (na trzech wózkach) do 200 km/h (/thread-3337.html) |
EP20 - rosyjski dwusystemowy elektrowóz pasażerski sześcioos - RomekL - 08.04.2013 ЭП20 (czytaj EP20) - wspólny projekt Transmaszholdingu (ЗАО «Трансмашхолдинг», ros. skrót ТМХ, strona http://www.tmholding.ru/) i koncernu Alsthom. Fotografia ЭП20-001 na wystawie ЭКСПО-1520 w 2011 r.: http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... uselang=ru Więcej fotografii -np. lok ЭП20-002: http://trainpix.org/vehicle/50588/ ; http://bdevent.ru/panoramas/rzd-expo/no ... /tour.html Lok ЭП20-006 : http://trainpix.org/vehicle/64830/ Producent: НЭВЗ (NEWZ) czyli ООО «Производственная компания «Новочерка́сский электровозострои́тельный завод» (sp. z o.o. Proizwoditielnaja kompanija "Nowoczerkasskij eliektrowozostoitielnyj zawod") w Nowoczerkasku (obwód rostowski), znany u nas z loków ET-42, założony w 1932 r. pod nazwą Паровозострой (Parowozostroj, czyli "Budowa parowozów") - strona http://www.nevz.com/ ; stanowi własność Transmaszholdingu. Opis według http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%AD%D0%9F20: 30. listopada 2012 pierwszy egzemplarz przekazany przewoźnikowi OAO RŻD (czyli Kolejom Rosyjskim). Od 14. grudnia 2012 lokomotywy pracują na linii Sankt Petersburg - Moskwa , od stycznia 2013 także na odcinkach Moskwa Kazańska - Woroneż 1 (z pociągami nr 45 i 46) i Moskwa Kazańska - Riażsk 1 (z pociągiem Moskwa - Orsk). Docelowo planuje się użycie loków na trasach: -Moskwa - St. Petersburg (z poc. Newski Ekspres) -Moskwa - Adler przez Biełgorod i Charków -Moskwa - Helsinki -Moskwa - Kijów -Moskwa - Charków - Symferopol -Moskwa - Saratów (po elektryfikacji odcinka Rtiszczewo - Koczetowka, która ma być rozpoczęta w 2013 r.) RŻD planuje zakupić 200 maszyn (wartość łączna ok. 1 miliarda euro); BCz (koleje białoruskie) zawarły wstępną umowę na 24 lokomotywy, ale raczej myślą o jednosystemowych - gdyż na odc. Moskwa - Orsza miałby jeździć EP20 kolei rosyjskich). Cechy nowoczesne lokomotyw: -środkowe przejście między kabinami -pudło samonośne -prędkość konstrukcyjna 200 km/h -rozrząd tranzystorami IGBT z indywidualnymi inwertorami napięcia -modułowe kabiny z klimatyzacją -przekładnie napędowe 3. klasy (tak w Rosji nazywają odsprężynowane zawieszenie zarówno silników trakcyjnych jak i przekładni) -zestawy kołowe monoblokowe, z przewidzianym resursem ponad milion kilometrów -mikroprocesorowy system sterowania, diagnostyki i bezpieczeństwa ruchu, włącznie z "pilotem automatycznym" -integralny regulator prędkości w czasie jazdy z napędem i hamowania elektrycznego -w tym punkcie prośba o pomoc do automatyków: w oryginale rosyjskim jest to интегральный (астатический) — И - регулятор opisany np. w http://katarnak.narod.ru/TSAU/17.htm -przetwornica potrzeb własnych z regulacją mocy oraz płynnym rozruchem wentylatorów i sprężarek -modułowa konstrukcja systemów elektrycznych i pneumatycznych -sprężarki bezolejowe z osuszaczami powietrza -indywidualne bloki hamulcowe z automatycznym hamulcem postojowym -przewietrzanie indywidualne, z regulacją wydajności -Układ osi: BoBoBo -Masa służbowa: 129 t -nacisk osi: 21,5 T (czyli 210,8 kN) -moc godzinna na wałach silników trakcyjnych: 7,2 MW -moc długotrwała silników: 6,6 MW -Maksymalna siła uciągu przy rozruchu: 450 kN -siła uciągu długotrwałego: 23,4 T przy 100 km/h dla wersji z Vmax=200 km/h, 30,6 T przy 78 km/h dla wersji z Vmax=160 km/h Wymiary: -wysokość przy opuszczonych pantografach 5100 mm -długość 22550 mm -szerokość 3100 mm -minimalny promień łuku toru 125 m -system rozrządu: tyrystorowo-impulsowy (przekształtniki trakcyjne na bazie tranzystorów IGBT) -średnica nowych kół: 1250 mm Wykaz maszyn (nieoficjalny) na marzec 2013 r. wg <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.trainpix.org">www.trainpix.org</a><!-- w --> (dokładnie http://trainpix.org/list.php?mid=34): № data budowy: Дорога (dyrekcja okręgowa RŻD): (Lokomotywownia): ЭП20-001 04.2011 Северо-Кавказская железная дорога НЭВЗ ЭП20-002 02.2012 Северо-Кавказская железная дорога НЭВЗ ЭП20-003 12.2012 Московская железная дорога Москва-Сорт. ЭП20-004 12.2012 Московская железная дорога Москва-Сорт. ЭП20-005 12.2012 Московская железная дорога Москва-Сорт. ЭП20-006 12.2012 Московская железная дорога Москва-Сорт. ЭП20-007 12.2012 Московская железная дорога Москва-Сорт. ЭП20-008 12.2012 Московская железная дорога Москва-Сорт. ЭП20-009 02.2013 Московская железная дорога Москва-Сорт. ЭП20-010 02.2013 Московская железная дорога Москва-Сорт. ЭП20-011 03.2013 Московская железная дорога Москва-Сорт. ЭП20-012 03.2013 Московская железная дорога Москва-Сорт. Lokomotywy nr 001, 009, 011 i 012 jeszcze (wg stanu na dziś) nie są jeszcze eksploatowane. |