Oznaczenia lokomotyw parowych - Wersja do druku +- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl) +-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html) +--- Dział: TABOR KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-8.html) +---- Dział: LOKOMOTYWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-87.html) +---- Wątek: Oznaczenia lokomotyw parowych (/thread-347.html) |
Oznaczenia lokomotyw parowych - yafal3390 - 10.08.2010 Oznaczenia polskich parowozów normalnotorowych Obowiązujący do dziś system oznaczania parowozów normalnotorowych oraz tendrów na PKP został wprowadzony rozporządzeniem Ministra Kolei Żelaznych (MKŻ) z dnia 31 listopada 1922 r. Rzeczywiście jednak wszedł on do stosowania w latach 1923-1924, choć niektóre źródła podają lata 1923-1926. OKl27-39, Ty42-198 Pierwsza litera (zawsze wielka) oznacza przeznaczenie parowozu: • O - osobowy • P - pośpieszny • T - towarowy Druga duża litera K oznacza tendrzak. Druga lub trzecia (zawsze mała) litera oznacza układ osi lokomotywy: • a - oOo • b - OO • c - oOO • d - ooOO • e - oOOo • f - ooOOo • g - ooOOoo • h - OOO • i - oOOO • k - ooOOO • l - oOOOo • m - ooOOOo • n - oOOOoo • o - ooOOOoo • p - OOOO • r - oOOOO • s - ooOOOO • t - oOOOOo • u - ooOOOOo • w - OOOOO • y - oOOOOO • z - oOOOOOo Liczba na końcu oznacza pochodzenie parowozu: • 1-10 - parowóz pochodzenia niemieckiego • 11-19 - parowóz pochodzenia austriackiego • 20-99 - parowóz pochodzenia polskiego (liczba oznacza rok zatwierdzenia konstrukcji) • 100-200 - parowozy innego pochodzenia, otrzymane przez PKP do 1939r. • pozyżej 200 - parowozy innego pochodzenia niż powyższe, otrzymane przez PKP po 1944r. Liczba po myślniku to numer inwentarowy. Oznaczenia polskich tendrów normalnotorowych Oznaczenie składa się z dwóch liczb przedzielonych wielką literą. 32D36 Pierwsza liczba określa pojemność zbiornika na wodę w metrach sześciennych. Duża litera po liczbie oznacza liczbę osi: • C - 3 osie • D - 4 osie • E - 5 osi Ostatnia liczba oznacza pochodzenie tendra: • 1-10 - tender pochodzenia niemieckiego • 11-19 - tender pochodzenia austriackiego • 20-99 - tender pochodzenia polskiego (liczba oznacza rok zatwierdzenia konstrukcji) • 100-200 - tender innego pochodzenia, otrzymany przez PKP do 1939r. • powyżej 200 - tender innego pochodzenia niż powyższe, otrzymany przez PKP po 1944r. Oznaczenia polskich parowozów wąskotorowych Px48-1755 Pierwsza litera (zawsze wielka) oznacza rodzaj parowozu: • P - parowóz z tendrem doczepnym • T - parowóz tendrzak Druga litera (zawsze mała) oznacza układ osi napędnych: • x - cztery osie • y - trzy osie • z - pięć osi • jeżeli parowóz liczył tylko dwie osie po literze T lub P nie stosuje się żadnej litery Późniejsze oznaczenia liczbowe oznaczają to samo co w parowozach normalnotorowych. Oznaczenia polskich tendrów wąskotorowych Pt6x48 Pierwsza litera (zawsze wielka) oznacza rodzaj parowozu do jakiego tender jest przystosowany: • P - tender do parowozu przystosowanego do pracy z tendrem • Z - tender do parowozu tendrzaka jako dodatkowy zbiornik węgla i wody Druga litera (zawsze mała) t. Cyfra oznaczająca liczbę metrów sześciennych, którą może pomieścić tender. Trzecia litera (zawsze mała) oznacza ilość osi tendra: • x - cztery osie • y - trzy osie • brak - dwie osie Ostatnia liczba, tak w przypadku tendra jak i w przypadku parowozu, ostatnia liczba w oznaczeniu serii określała (w przypadku parowozów i tendrów polskiej konstrukcji) datę zatwierdzenia konstrukcji, w przypadku obcych konstrukcji - moc parowozu. |