EP08 - Wersja do druku +- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl) +-- Dział: FORUMKOLEJOWE.PL - OGÓLNOPOLSKIE FORUM MIŁOŚNIKÓW KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-92.html) +--- Dział: PROJEKTY FORUM KOLEJOWE.PL (https://www.forumkolejowe.pl/forum-70.html) +---- Dział: ENCYKLOPEDIA MIŁOŚNIKA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-24.html) +----- Dział: LOKOMOTYWY ELEKTRYCZNE (https://www.forumkolejowe.pl/forum-25.html) +----- Wątek: EP08 (/thread-350.html) |
EP08 - Poznanski_mech - 11.08.2010 O lokomotywie: EP08 - normalnotorowa lokomotywa elektryczna pasażerska z układem osi Bo`Bo` zasilana prądem stałym 3 kV, produkcji Polskiej w latach 1972 - 1976 w zakładach Pafawag we Wrocławiu. Budowa lokomotywy EP08 jest podobna jak EU06 czy EU07, jednak były malowane w barwy pomarańczowe co odróżniało je od innych lokomotyw na stanie PKP. W połowie czerwca 2007 roku spółka InterCity wprowadziła nowy schemat malowania lokomotywy który był oparty na barwach "firmowych", były to granatowe barwy wraz z logiem PKP IC. Lokomotywy te obsługiwały pociągi InterCity(IC) i expresowe(EX). Obecnie są wykorzystywane na składy TLK oraz w zastępstwie EP09 na EIC(ExpressInterCity). Z historii: Zakładając podwyższenie prędkości pociągów pasażerskich na niektórych liniach , w 1971 roku zdecydowano o przystosowaniu do tego celu lokomotyw serii EU07 poprzez zmianę przełożenia przekładni zębatych. Pierwsze lokomotywy elektryczne serii EP08 (002 - 005) zbudowano w 1972 roku. Rok później powstał pierwszy prototyp lokomotywy elektrycznej pasażerskiej typu 102E (EP08 - 001) który posiadał łożyska toczne. Ze względu na zdecydowaną przewagę tego rozwiązania zbudowano jeszcze 10 sztuk typu 102E. Lokomotywy z łożyskami tocznymi (002 - 005) przebudowano na lokomotywę uniwersalną serii EU07. Maksymalna prędkość tej lokomotywy wynosi 140 km/h wobec czego obsługiwały i nadal obsługują linię E20 (Warszawa - Poznań). Niestety nie produkowano więcej tych lokomotyw z powodu braku środków na import łożysk. Dane techniczne: Producent: Pafawag Lata budowy: 1972 - 1976 Układ osi: Bo`Bo` Typ silników trakcyjnych: EE541g Ilość i moc silników: 4x500 kW Moc ciągła pojazdu: 2 000 kW Moc godzinna pojazdu: 2 080 kW Przełożenie przekładni: 77:24 Sterowanie wielokrotne: jest Prędkość max.: 140 km/h Średnica kół: 1 250 mm Masa służbowa: 80 000 kg Długość całkowita: 15 915 mm(ze zderzakami 15 940 mm) Szerokość: 3 038 mm Wysokość: 4 343 mm Max. siła pociągowa: 25 000 kg Nacisk osi na szyny: 20 000 kg System hamulca: Oerlikon Produkcja: Numer inwentarzowy: EP08 - 001 Produkcja: Pafawag Lata budowy: 1973 Ilość: 1 Numer inwentarzowy: EP08 - 002 ... 005 Produkcja: Pafawag Lata budowy: 1972 Ilość: 4 Numer inwentarzowy: EP08 - 006 ...015 Produkcja: Pafawag Lata budowy: 1975 - 1976 Ilość: 10 Pseudonimy: -Świnka -Smerfetka -Ósemka Wypadki: -EP08-014 pocięta, Warszawa Odolany. -EP08-015 09.12.1994, Bednary, najechała na stojący pociąg towarowy. Malowania: -Pomarańczowe -Granatowe(Fioletowe) -W barwach PKP IC Video: Manewry EP08-010 w Gliwicach Przelot EP08-010 EP08 - 013 z EIC "Lech"- Poznań Główny EP08-008 + IC Błękitna Fala + MANEWRY W obiektywie: TLK Aleksandria stoi w Siedlcach. EX Rejtan zbliża się do stacji Opole Zachodnie. EP08-012 w nowym malowaniu IC stoi na stacji Poznań Główny. Źródła: -Atlas lokomotyw -wikipedia -Dzyszla -kolejowa klatka -youtube |