EP09 - Wersja do druku +- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl) +-- Dział: FORUMKOLEJOWE.PL - OGÓLNOPOLSKIE FORUM MIŁOŚNIKÓW KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-92.html) +--- Dział: PROJEKTY FORUM KOLEJOWE.PL (https://www.forumkolejowe.pl/forum-70.html) +---- Dział: ENCYKLOPEDIA MIŁOŚNIKA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-24.html) +----- Dział: LOKOMOTYWY ELEKTRYCZNE (https://www.forumkolejowe.pl/forum-25.html) +----- Wątek: EP09 (/thread-355.html) |
EP09 - Poznanski_mech - 14.08.2010 O lokomotywie: EP09 normalnotorowa lokomotywa elektryczna pasażerska z układem osi Bo`Bo` i prądem stałym 3 kV. Lokomotywy te powstały w Pafawagu we Wrocławiu. Pierwsza lokomotywa serii EP09 została wyprodukowana w 1986 roku i oznaczono ją typem 104E. Jest ona zaprojektowana do prowadzenia pociągów pasażerskich, ekspresowych o masie brutto 500 ton z prędkością maksymalną na tory Polskich Kolei Państwowych 160 km/h. Wyprodukowany były szczególnie z myślą o CMK (Centralna Magistrala Kolejowa) na trasie z Warszawy do Krakowa i Katowic. Po podniesieniu prędkości maksymalnej na trasie E20 Warszawa – Poznań zaczęły również się tam pojawiać prowadząc pociągi ekspresowe. Lokomotywy te należą obecnie do PKP InterCity. Niektóre lokomotywy mają klimatyzację co znacznie polepsza komfort maszynistą. Z historii: Projekt lokomotywy typu 104E o prędkości maksymalnej 160 km/h powstał w OBRPS pod koniec lat 70. Prototyp wykonano dopiero w 1986 roku, na żądanie Polskich Kolei Państwowych podwyższając prędkość do 160 km/h. Zastosowano w nim szereg nowatorskich rozwiązań takich jak: hamulec elektrodynamiczny, układ prędkości zdalnej, oparcie pudła za pośrednictwem wieszaków, zestawy kołowe z ułożyskowanym kołem zębatym, skośne cięgła przenoszące siłę pociągową, ergonomiczne pulpity. W pierwszej lokomotywie serii EP09 (EP09-001) która została odbudowana po wypadku w 1994 roku zastosowano oparcie pudła typu Flexicoil za pośrednictwem sprężyn. To rozwiązanie ma również ostatnie 10 egzemplarzy, które wyposażono ponadto w klimatyzację kabiny maszynisty oraz odbieraki jednopołówkowe. Lokomotywy EP09 obsługują praktycznie wszystkie pociągi EIC oraz Ex na CMK oraz wielu innych liniach kolejowych ze szlakową 160 km/h. Ciekawostki: -EP09-002 jest prototypem wersji 104Ea w której zastosowano radziecką aparaturę. -EP09-008 była pierwszą seryjnie wyprodukowaną lokomotywą tej serii Od numeru 024 zostały zlikwidowane szafy i okablowanie układu prędkości zadanej. Ten system działał testowo na egzemplarzu o numerze 002. -EP09-001 po wypadku otrzymała pudło które początkowo miało należeć do EP09-039. Związku z tym 039 wyjechała z fabryki pół roku później po 040. -EP09 w pierwszych latach eksploatacji przechodziły naprawy w Pafawagu Ostatnie 10 sztuk dostawały prostokątne wloty powietrza na czole dopiero po kilku miesiącach od produkcji, w ramach napraw gwarancyjnych. Dane techniczne: Układ osi: Bo`Bo` Typ silników trakcyjnych: Lka740 Ilość i moc silników: 4 x 730 kW Moc ciągła pojazdu: 2 920 kW Moc godzinna pojazdu: 3 180 kW Przełożenie przekładni: 73:38 Sterowanie wielokrotne: nie ma Prędkość max.: 160 km/h Średnica kół: 1 250 mm Masa służbowa: 83 500 kg Długość całkowita: 16 740 mm Szerokość: 2 974 mm Wysokość: 4 300 mm System hamulca: Oerlikon + ED Produkcja: Numery inwentarzowe: EP09-001 ... 047 Producent: Pafawag Lata budowy: 1986 – 1997 Ilość: 47 sztuk Pseudonimy: -Epoka -Dziewiątka Wypadki: -EP09-010 12.09.2006, Węgrzynów Stary, zderzenie z ciągnikiem rolniczym, -EP09-002 20.09.2007, Olszamienice, zderzenie z ciągnikiem rolniczym, -EP09-012 12.12.2008, Krzewie, wykolejenie się składu, -EP09-022 22.08.2005, Opoczno, zderzenie z pojazdem ciężarowym, Malowania: -Kremowe (PKP Cargo) -Granatowe -Pomarańczowo - brązowe -Srebrno - niebieskie (PKP InterCity) Video: EIC Górnik z EP09-010 EP09-045 na CMK EP09 z IC Mickiewicz w Miechowie W obiektywie: Pociag EC "Praha" z Pragi do Warszawy Wschodniej omija bokiem przystanek Myszków Mrzygłód. W tym miejscu tory CMK odchodzą od torów "wiedeńki". EP09-044 z pociągiem IC "Korfanty" relacji Wrocław Główny - Warszawa Wschodnia zbliża się do Opola. Pociąg TLK "Aleksandria" z Warszawy Wschodniej do Siedlec minał przystanek Siedlce Zachodnie. EP09-015 z pociągiem Ex Szkuner do Kołobrzegu stoi na 5 peronie stacji Kraków Główny. |