EU20 - Wersja do druku +- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl) +-- Dział: FORUMKOLEJOWE.PL - OGÓLNOPOLSKIE FORUM MIŁOŚNIKÓW KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-92.html) +--- Dział: PROJEKTY FORUM KOLEJOWE.PL (https://www.forumkolejowe.pl/forum-70.html) +---- Dział: ENCYKLOPEDIA MIŁOŚNIKA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-24.html) +----- Dział: LOKOMOTYWY ELEKTRYCZNE (https://www.forumkolejowe.pl/forum-25.html) +----- Wątek: EU20 (/thread-362.html) |
EU20 - Poznanski_mech - 17.08.2010 O lokomotywie: EU20(dawniej E05) – normalnotorowa lokomotywa uniwersalna z układem osi Co`Co` i zasilana prądem stałym 3 kV. Wyprodukowane zostały 34 egzemplarze tych lokomotyw, ich przeznaczeniem było prowadzenie pociągów towarowych jak i pasażerskich jednak wykorzystywało się je do przewozu towarów. Jako pierwsze obsługiwały linię Warszawa – Śląsk. Była on identyczna do EU04. Lokomotywy te były dość awaryjne, najczęściej występowały awarie oporników rozruchowych. Swoją służbę na PKP skończyły w 1981 roku. Były one częstym widokiem w Piotrkowie Trybunalskim. Z historii: Do obsługi zelektryfikowanej linii kolejowej łączącą Warszawę ze Śląskiem zakupiono w NRD, oprócz czteroosiowych lokomotyw EU04 i EZT, także 34 lokomotywy towarowe serii EU20. Były to pierwsze sześcioosiowe lokomotywy na PKP, przeznaczone w zasadzie do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych. Dzięki uniwersalnej charakterystyce mogły być wykorzystywane także w ruchu pasażerskim, jednak duża masa wózków i tramwajowe zawieszenie silników trakcyjnych były przyczyną wielu niekorzystnych własności dynamicznych przy jeździe z większą prędkością. Lokomotywy obu typów EU04 i EU20 były wyposażone w takie same silniki trakcyjne, podstawowe urządzenia i aparaturę elektryczną. Pojazdy serii EU20 przydzielone do lokomotywowni w Piotrkowie obsługiwały zasadniczo ruch towarowy na odcinku Warszawa - Łazy. Z eksploatacji wycofano je na przełomie lat 70. i 80. Dane techniczne: Układ osi: Co`Co` Typ silników trakcyjnych: GBM 530 Ilość i moc silników: 6x420 kW Moc ciągła pojazdu: 2 520 kW Przełożenie przekładni: 81:21 Sterowanie wielokrotne: jest Prędkość max.: 110 km/h Średnica kół: 1 350 mm Masa służbowa: 120 000 kg Długość całkowita: 18 520 mm Szerokość: 3 050 mm System hamulca: Knorr Produkcja: Numery inwentarzowe: EU20-01 ... 34 Producent: LEW Lata budowy: 1955 – 1957 Ilość: 34 Pseudonimy: -Wielki szkop Malowania: -Miętowe W obiektywie: EU20-24 stoi w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. EU20-24 w miętowych barwach stoi w muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Źródła: -Atlas lokomotyw -wikipedia -dyszala -kolejowaklatka |