Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
Katastrofa pod Otłoczynem - 30. rocznica - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: KOLEJ HOBBYSTYCZNIE (https://www.forumkolejowe.pl/forum-96.html)
+--- Dział: HISTORIA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-68.html)
+--- Wątek: Katastrofa pod Otłoczynem - 30. rocznica (/thread-370.html)



Katastrofa pod Otłoczynem - 30. rocznica - mikrobart - 19.08.2010

Dzisiaj wypada 30 rocznica najpoważniejszej w skutkach katastrofy kolejowej w Polsce. Zderzyły się wtedy czołowo pociąg osobowy i pociąg towarowy.

Za winnego uznano mechanika pociągu towarowego, który przy sygnale Stój rozpruł zwrotnicę i wjechał na tor niewłaściwy. Gdy dyżurni ruchu dowiedzieli się o rozpruciu rozjazdu, było już za późno - z pociągami nie było łączności radiowej. Zginęło 67 osób, w tym mechanik pociągu towarowego i jego pomocnik.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Katastrofa ... %82oczynem


- *ARTUR* - 19.08.2010

Do dzisiaj w miejscu katastrofy pociągi podają sygnał "Baczność" ku pamięci tej tragedii.
Na dawnej kolei w ten sposób oddawano hołd ofiarom wypadków kolejowych, cieszy fakt że dzisiejsi mechanicy pamiętają o tradycji, choć mało który zna np. sygnał pozdrawiania się na trasie.


- mikrobart - 20.08.2010

Okropne jest to, że pomnik ku czci ofiar był systematycznie rozkradany, ukradziono nawet tabliczki z nazwiskami ofiar. Ludzie nie mają żadnych zahamowań.

Słyszeliście na pewno o teoriach spiskowych wokół tragedii - np. trzecia osoba w kabinie pociągu towarowego, która zmusiła mechanika to wyruszenia z Otłoczyna, zamach na transport wojsk rosyjskich, które miały zająć Polskę itp.


- przem710 - 20.08.2010

Tego nie słyszałem, ale przyznam strasznie mnie to rozbawiło.


- mikrobart - 20.08.2010

Przeczytajcie:
Cytat: * ... na lokomotywę wsiadła osoba postronna i sterroryzowała obsługę, nakazując uruchomienie pociągu; następnie, krótko przed zderzeniem, domniemany terrorysta wyskoczył i zbiegł w nieustalonym kierunku. Prokuratura badała taką hipotezę i jednoznacznie ją wykluczyła.
* ... w dniu katastrofy, po zakończeniu usuwania zniszczonego taboru z toru nr 1 i wznowieniu ruchu pociągów z ograniczeniem prędkości do 5 km/h w miejscu katastrofy, przejechał pociąg towarowy, a na jednym z wagonów miał być widoczny napis: Dzisiaj Otłoczyn – jutro Gdańsk. W innej wersji miał to być napis: Otłoczyn preludium Gdańska.
* ... miał to być zamach na dygnitarzy partyjnych podróżujących kursującym tą linią pociągiem ekspresowym Kujawiak relacji Bydgoszcz – Warszawa. Pociąg ekspresowy Kujawiak istotnie jeździł tą trasą, ale kilka godzin po pociągu osobowym nr 5130.
* ... pociąg towarowy wysłano celowo – aby doprowadzić do zderzenia z transportem wojsk radzieckich zajmujących Polskę albo że transport wojsk radzieckich jechał pociągiem towarowym nr 11599.
* ... dostępne ekspertyzy nie wspominają o bliskości poligonu wojskowego sąsiadującego z torami kolejowymi i związanych z tym "teoretycznie możliwych konsekwencjach".



- przem710 - 20.08.2010

Zawsze znajdą się zwolennicy teorii spiskowych.


- DamianT - 20.08.2010

A mnie się podoba honorowanie tego miejsca przez mechaników przejeżdżających tamtędy. Zawsze puści RP1.


- mikrobart - 20.08.2010

przem710 napisał(a):Zawsze znajdą się zwolennicy teorii spiskowych.
Ale prawda jest taka, że nadal nie wiemy, dlaczego mechanik towarowego ruszył. To już chyba nigdy wyjaśnione nie będzie.

Rzeczywiście, Rp1 to ładny zwyczaj, przecież w katastrofie zginęli m.in. kolejarze na służbie.


- Cinek - 23.08.2010

Cóż za zbieżność teorii spiskowej z tragedią smoleńską nieprawdaż ? ;-) Trzecia osoba w kabinie, piąta w kokpicie... Jak widać na przestrzeni lat nie wiele się zmienia.
A co do oddawania czci zmarłym to bardzo ładny gest.


- mikrobart - 24.08.2010

Cinek, miłośników teorii spiskowych jest chyba więcej niż miłośników kolei. Jednak mi też nie daje spokoju ten "manewr" mechanika pociągu towarowego. To, że śniła mu się droga wolna - niebywałe wręcz, a to że pracował za długo - na pewno nie robił tego pierwszy raz, skoro pracował na dwa wykazy, to oszustwo musiał mieć we krwi.


- Cinek - 24.08.2010

Podobnie jak w przypadku flirta co nie ? Jak doświadczony mechanik na ograniczeniu prędkości do 40 km/h pojechał ponad 100 ? Cuda Wacek cuda....


- Gżągal - 24.08.2010

Polecam wszystkim obejrzenie dokumentu o katastrofie kolejowej w Otłoczynie (Klik, Klik.


- mikrobart - 24.08.2010

A tak, również polecam, bardzo ciekawy dokument.

Tu dowód pięknego zwyczaju wśród mechaników:
http://www.youtube.com/watch?v=dbOSB7qBGdo


- Cinek - 24.08.2010

Jest tam wiele ciekawych dokumentów dotyczących tej ale nie tylko tej tragedii. Wzruszający jest fakt, że ludzie cały czas pamiętają i solidaryzują się z ofiarami katastrofy.