Numeracja pociągów osobowych w Sieciowych Rozkładach Jazdy (do 2011 roku) - Wersja do druku +- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl) +-- Dział: FORUMKOLEJOWE.PL - OGÓLNOPOLSKIE FORUM MIŁOŚNIKÓW KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-92.html) +--- Dział: PROJEKTY FORUM KOLEJOWE.PL (https://www.forumkolejowe.pl/forum-70.html) +---- Dział: ENCYKLOPEDIA MIŁOŚNIKA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-24.html) +----- Dział: HISTORIA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-56.html) +----- Wątek: Numeracja pociągów osobowych w Sieciowych Rozkładach Jazdy (do 2011 roku) (/thread-381.html) |
Numeracja pociągów osobowych w Sieciowych Rozkładach Jazdy ( - puma2091 - 23.08.2010 Numeracja pociągów osobowych podawanych w SRJP dzieli się na parę części. Opiszę po kolei każdy z nich. Na początku każdego numeru jest litera oznaczająca przewoźnika przez jakiego jest uruchamiany dany pociąg: R – Pociągi uruchamiane przez Przewozy Regionalne Sp. z o.o. I – Pociągi uruchamiane przez PKP InterCity S.A. M – Pociągi uruchamiane przez Koleje Mazowieckie Sp. z o.o. D – Pociągi uruchamiane przez Koleje Dolnośląskie S.A. P - Pociągi uruchamiane przez Arriva RP Sp. z o.o. S – Pociągi uruchamiane przez PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście S.A. Kolejna część to ciąg cyfr. Może ich być 2, 3, 4 lub 5. Numery 2 i 3 – cyfrowe są wybierane losowo. Pociągi takie jeżdżą w jednym obrębie Zakładów Lini Kolejowych (w skrócie ZLK) lub też obrębie komunikacyjnym. Niżej wypisane są wszystkie te obręby. Tak ponumerowane są praktycznie pociągi REGIO spółki Przewozy Regionalne (PR), Arriva PCC i Kolei Mazowieckich . Przykłady: R-11 Pociąg PR-ów relacji Częstochowa - Gliwice (w obrębie ZLK Katowice). P-921 Pociąg Arriva RP relacji Wierzchucin-Gdynia Główna (ZLK Gdańsk). Numerem 4-cyfrowym określane są pociągi które wyjeżdżają poza okręg komunikacyjny. Kluczem tego są 2 pierwsze cyfry. Pierwsza początkowy (okręg), druga końcowy. Istnieje 8 okręgów (w nawiasach ZLK): 1 - Warszawa (Warszawa, Siedlce, Białystok, Łódź) 2 - Lublin (Lublin, Skarżysko-Kamienna, Kielce) 3 - Kraków (Kraków, Rzeszów, Nowy Sącz) 4 - Katowice (Katowice, Gliwice, Częstochowa, Tarnowskie Góry) 5 - Gdańsk (Gdańsk, Olsztyn, Bydgoszcz, Toruń) 6 - Wrocław (Wrocław, Opole, Wałbrzych) 7 - Poznań (Poznań, Ostrów Wlkp., Zielona Góra) 8 - Szczecin (Szczecin, Koszalin, Gorzów Wlkp.) 3 cyfra oznacza rodzaj pociągu: 0 – poc. ExpresInterCity/EuroCity uruchamiane przez PKP IC (zdarzają się również poc. TLK) 1 – poc. Tanich Lini Kolejowych 2 – poc. IntrerREGIO uruchamiane przez PR (mogą być również poc. REGIO) 3 lub 4 - Poc. REGIO 5 – Specjalne pociągi Towarowo-Osobowe Powyższe cyfry mogą też oznaczać pociągi innych przewoźników np. Kolei Mazowieckich. Ostatnia to kolejno wstawiona liczba, z tym że, nieparzysta oznacza jazdę w kierunku o wzrastającym kilometrażu na danym odcinku trasy, natomiast parzysta w kierunku o malejącym kilometrażu. W związku z powyższym zdarza się że pociąg jadąc przez kilka linii D29 może raz jechać w kierunku nieparzystym raz w parzystym i potem znów w nieparzystym. Dlatego w SRJP pociąg jest zapisany o „podwójnej” cyfrze końcowej. Pierwszą stałą i dodatkową po ukośniku kolejną/poprzednią parzystą lub nie w zależności od kierunku. Może się zdarzyć że liczba oznaczająca początkowy i końcowy ZLK jest taka sama oznacza to że pociąg wyjeżdża poza okręg komunikacyjny, ale wraca do niego z powrotem. To samo oznacza cyfra „0” jako druga. Jako druga może również pojawić się „9” co oznacza że pociąg porusza się tylko po okręgu jaki jest podany w pierwszej cyfrze (tak jak pociągi 3-cyfrowe). !!!UWAGA!!! powyższy opis odnosi się również do pociągów 5-cyfrowych tak samo jak okręgi komunikacyjne! !!!UWAGA 2 !!! Zdarza się że że numer okręgu po jakim praktycznie pociąg powinien się poruszać nie pokrywa się z listą. Czyli np R-5026 powinien jeździć w okręgu Gdańsk, a jeździ w okręgu Warszawa. Przykłady: I-3811/0 – Pociąg TLK spółki PKP IC Relacji Kraków Główny – Szczecin Główny. ZLK początkowy Kraków, końcowy Szczecin. Na odcinku Mysłowice – Katowice zmiana numeru na parzysty z powodu malejącego kilometrażu. R-5026 Pociąg PR-ów rel. Łódź Kaliska – Zgierz „0” oznacza że jeździ w jednym obrębie. Niestety może nas zmylić 5 która praktycznie powinna mówić że pociąg jeździ w ZLK Gdańsk a jeździ w ZLK Łódź. W numeracji 5 cyfrowej 2 pierwsze oznaczają to samo co w 4-cyfrowej . Trzecia oznacza rodzaj pociągu: 0 - Międzynarodowe kursujące codziennie 1 - Krajowe dzienne kursujące codziennie 2 - Krajowe nocne kursujące codziennie 3 - Międzynarodowe kursujące sezonowo 4 - Krajowe kursujące sezonowo lub na żądanie 5 - Krajowe nocne kursujące sezonowo lub na żądanie 6 - Kolonijne 7 - Poc. zestawione z wagonów sypialnych, kuszetek i platform samochodowych 8 - Poc. pocztowo-bagażowe 9 - Poc. Służbowe Kolejna podaje kategorię pociągu jest tak samo jak 3 cyfra w numerach 4-cyfrowych. Ostatnia to numer kolejny parzysty lub nie tak samo jak w numerach 4-cyfrowych. Przykłady: I-61108/9 poc TLK spółki PKP IC poc. krajowy dzienny jeżdżący codziennie, relacji Wrocław Główny [ZLK Wrocław (6)] Białystok [ [ZLK Warszawa (1)] Zmiana numeru na nieparzysty za Warszawą Zachodnią. M-15531 poc. ”Słoneczny” Kolei Mazowieckich relacji Warszawa Zachodnia (ZLK 1) Gdynia Główna (ZLK 5). Kursujący w okresie wakacji. Na koniec chcę napisać że zdarzają się również niespodzianki np. R-97027 relacji Działdowo-Olsztyn Główny, który się w ogóle nie klei z moim opisem i na takie coś trzeba uważać. Po szczegóły odsyłam do instrukcji kolejowej R-11. Dziękuję @rustsaltz za pomoc. Źródła: http://www.gwardak.com/kolej_5.htm i własne spostrzeżenia. |