Kolej Walimska - Wersja do druku +- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl) +-- Dział: KOLEJ HOBBYSTYCZNIE (https://www.forumkolejowe.pl/forum-96.html) +--- Dział: HISTORIA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-68.html) +--- Wątek: Kolej Walimska (/thread-3835.html) |
Kolej Walimska - Lato - 18.10.2013 Witam. Mam jedno pytanie. Czy Kolej Walimska w dniu otwarcia była koleją normalnotorową? Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam. - rustsaltz - 18.10.2013 Na zdjęciu z otwarcia widać zdecydowanie tor normalny. Książka "Normalnotorowe Wagony Silnikowe PKP 1945-1990" nie podaje nic na temat planowanej budowy kolei wąskotorowej. - Lato - 18.10.2013 EU40 też był na tor 1435 mm ale chciałem się upewnić. Czyli że Kolej Walimska była pierwszą normalnotorową zelektryfikowaną koleją w Polsce? - rustsaltz - 18.10.2013 Nie, pierwsza była wąbrzeska. - Lato - 19.10.2013 OK, dzięki za "oświecenie" ;-) - CarnageLink - 18.02.2014 Lato napisał(a):EU40 też był na tor 1435 mm ale chciałem się upewnić. W Polsce pierwszą zelektryfikowaną linią kolejową była linia Wąbrzeźno - Wąbrzeźno Miasto, zaś na terenie Niemiec pierwszą linią kolejową zelektryfikowaną była linia Szczawienko - Mezimesti przez Szczawno Zdrój, Kuźnice Świdnickie i Mieroszów. Prawdę, mówiąc szybciej zelektryfikowaną była kolej Walimska, lecz Komisarze Odbiorczy z Niemiec nie spieszyli się z odbiorem. Odebrali na początku linię ze Szczawienka i uruchomiono ją 1.1.1914 r. jako zelektryfikowaną. Kolej Walimska uruchomiona została 22.6.1914r jako w pełni prywatna linia i od razu zelektryfikowana. - rustsaltz - 18.02.2014 Mijasz się waść z prawdą: Wąbrzeźno było na terenie Prus, więc siłą rzecz nie linia ze Szczawienka nie mogła być pierwszą zelektryfikowaną na terenie Niemiec. Osobiście nie wydaje mi się, że nigdzie wcześniej w Niemczech nie zastosowano trakcji elektrycznej na szeroką skalę. |