Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
Dym - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: BOCZNE TORY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-97.html)
+--- Dział: O WSZYSTKIM I NICZYM (https://www.forumkolejowe.pl/forum-9.html)
+--- Wątek: Dym (/thread-3913.html)



Dym - jarząbek019 - 25.11.2013

Tak przeglądam filmy z parowozami i zastanawia mnie jedno. Dlaczego dymią w rożnych kolorach, czarny szary biały, od czego to zależy?


- syrenka - 26.11.2013

Przypuszczam, że mylisz dym z parą.


Re: Dym - ET40 - 26.11.2013

jarząbek019 napisał(a):Tak przeglądam filmy z parowozami i zastanawia mnie jedno. Dlaczego dymią w rożnych kolorach, czarny szary biały, od czego to zależy?
Od jakości zdjęcia i światła podczas jego robienia? Tongue


- jarząbek019 - 26.11.2013

Nie sądzę. Jedna Olka dymi na czarno a druga stoi obok i dymi na szaro i np przy rozruchu dymi na czarno.


- Mannerheim - 26.11.2013

Kolor dymu zależy między innymi od tego jak dużo paliwa spala się w danym momencie w palenisku, na przykład tuż po doszuflowaniu węgla dym będzie dużo ciemniejszy. Im parowóz jedzie szybciej tym dym jaśniejszy ze względu na silniejszy i gorętszy ogień, dym jest też jasny gdy lokomotywa jest w danym momencie mniej obciążona pracą (na przykład stoi bezczynnie "pod parą").


- maly97 - 26.11.2013

Czy temperatura też ma coś z tym wspólnego?


- RysiekChaszcz - 03.12.2013

Zacznijmy od tego że w czasie postoju przez komin uchodzą tylko gazy spalinowe.
W zależności jaki jest stan paleniska może to być czarny gęsty dym aż do bezbarwnych gazów.
Czarny gesty dym będzie zawsze wtedy gdy na palenisko pomocnik zasypie świeży węgiel.
Wydziela się wtedy duzo substancji smolistych i sadzy. W miarę spalania węgla coraz mniej wydziela się sadzy. Dodatkowo obsługa podczas postoju może włączyć dmuchawkę która wytwarza dodatkowy ciąg. Wtedy też przez komin zaczyna wydobywać się para wodna (biała) zmieszana ze spalinami.
Podczas ruszania i jazdy przez komin wydobywa się para wodna która jest tam skierowana z silników parowych po wykonaniu swojej pracy. Ma ona za zadanie wytworzenie dużego ciągu
a zatem efektywnego spalania węgla. I tutaj tez będą duże różnice. W czasie niskich temperatur to co widzimy to jest około 90 % pary wodnej (biała chmura) zmieszanej ze spalinami. Przy tak intensywnym spalaniu ilość sadzy jest minimalna a więc piękne białe pióropusze :-) Latem zaś przy wysokich temperaturach przy ruszaniu z komina tak samo wydobywa się para wodna ale ze względu na temperaturę otoczenia jest ona niewidoczna. Może być taki widok latem że parowóz rusza a z komina prawie nic się nie wydobywa (wzrokowo) Oczywiście może tez nagle zadymić gdy pomocnik zasypie palenisko świeżą porcją węgla. Jest zadyma wtedy. :-)


- jarząbek019 - 03.12.2013

RysiekChaszcz, Dziękuje za obszerne wyjaśnienie Smile


- RysiekChaszcz - 04.12.2013

Nie ma problemu. Mogę Ci jeszcze zapodać że przy ruszaniu parowozem masz tzw. krany podcylindrowe. A więc widziałeś nieraz w filmach parę buchającą z silników (cylindrów) pod parowozem. Specjalnie przez maszynistę są otwierane te krany tylko dla hecy nagrywających.
Dokładnie chodzi o zawory znajdujące się pod cylindrami które umożliwiają spust pary skroplonej w wodę. Pięknie to wygląda na filmach. W Ty2 dźwignię masz pod siedziskiem maszynisty. Otwiera ona krany i wtedy jest zaje*isty efekt filmowy :-) Same otwarcie kranów jest potrzebne dla spuszczenia wody nagromadzonej w cylindrach. :-) Woda nagromadzona w cylindrach jest największym wrogiem silnika parowego. Spuszczenie wody - dużo większa sprawność silnika parowego.