EXPO 1520 - Wersja do druku +- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl) +-- Dział: PRZEWOZY PASAŻERSKIE I TOWAROWE (https://www.forumkolejowe.pl/forum-94.html) +--- Dział: KOLEJ ZA GRANICĄ (https://www.forumkolejowe.pl/forum-6.html) +--- Wątek: EXPO 1520 (/thread-4365.html) |
EXPO 1520 - BR52 - 06.07.2014 http://www.youtube.com/watch?v=qO58EtDwMm0 http://www.youtube.com/watch?v=k1XMrjBH-O4 Po obejrzeniu tych filmów stwierdzam że nie dorastamy im do pięt ... A na marginesie jeżeli ktoś ma jakieś dane na temat 3TE 116-001 i tego cuda na gaz ziemny ,byłbym wdzięczny za ich zamieszczenie (nie ukrywam że liczę na Romka) :-) - RomekL - 09.07.2014 Spalinowóz trójczłonowy 3ТЭ116У: Oficjalną prezentacją jest filmik http://www.youtube.com/watch?v=gCbrcN9s7D8 opatrzony podtytułem ПАО "Лугансктепловоз". Презентация вице-президенту РЖД Воротилкину А.В. (czyli: Ługansktiepłowoz Publiczna Spólka Akcyjna - PAO to ukraiński odpowiednik rosyjskiej OAO - prezentacja zastępcy prezesa Kolei Rosyjkisch A.W. Worotiłkinowi), prezentacja odbyła się 22. marca 2013 r. Dość ponuro brzmi dla mnie artykuł pod tytułem РЖД запрещено использовать "сборные" тепловозы из-за масштабной аварии (Z powodu katastrofy zabroniono RŻD eksploatować spalinowozy "składaki") opublikowany 20 maja 2013 r. pod http://cfts.org.ua/news/rzhd_zapreschen ... arii_12084 Streszczając: RŻD na dużą skalę kompletowało trójsekcyjne lokomotywy 3ТЭ116 z sekcji dwuczłonów 2ТЭ116. Takowe składaki również służyły na terenie obwodu rostowskiego, do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych z dyrekcji nadwołżańskiej (Приволжская железная дорога) do portów południowej Rosji. W nocy z 8. na 9. maja 2013 pociąg przekroczył dopuszczalną prędkość na ostrym łuku na wjeździe w stację Белая Калитва (Biełaja Kalitwa), co owocowało wykolejeniem, wszystkie 3 sekcje lokomotywy i ponad 50 wagonów wykoleiły się, wybuchł pożar, wskutek którego wybuchła cysterna z propanem i wypłynęły blizej niesprecyzowane toksyczne chemikalia z innej cysterny. Trzeba było ewakuować według różnych źródeł od 500 do 2700 osób z okolicy. Ucierpiało ponad 50 osób, w tym około 20 hospitalizowano. Rosyjska proikuratura postawiła DWA zarzuty: przekroczenie prędkości, ORAZ techniczna niesprawność lokomotywy. Wracając do fabrycznie nowych trójczłonów: Są one produkowane w Ługańskim Zakładzie Budowy Spalinowozów ( Луганский тепловозостроительный завод), który należy do Transmaszholdingu. Niestety jedyne informacje techniczne dostępne na stronie producenta to: http://www.tmholding.ru/products/magist ... e116u.html Moc 7950 kW, prędkośc konstrukcyna 100 km/h, uład osi 3 * CoCo. Więcej mamy w Wikipedii http://ru.wikipedia.org/wiki/3%D0%A2%D0%AD116%D0%A3 : Nacisk osi 23,17 T Długośc lokomotywy 3×18700 mm Typ silnika spalinowego 18-9ДГ-01 Moc silników spalinowych 3×3604 KM (w sumie 10812 KM czyli 7952 kW dla całej lokomotywy) Przekładnia: Elektryczna AC/DC Średnica kół 1050 mm Długotrwała siła na haku 3×33000 kG (czyli cały lok 99 T, tj. 970,9 kN) przy prędkości 24 km/h Lok jest przeznaczony jak dotąd tylko na rynek rosyjski, do kwietnia 2014 r. (?) zbudowano 14 egzemplarzy, czyli 42 sekcje. Skonstruowanoi go w zakłądzie ługańskim, przy współpracy z Zakładem Budowy Spalinowozów im. W. Kujbyszewa w Kołomnie, Zakładu Budowy Maszyn Transportowych im. małyszewa, Eleiktrotiażmasz im. Lenina oraz z-du Eliektromaszyna w Charkowie. Praktycznie jest to 2ТЭ116 z dodanym członem śordkowym bez kabin. Wszystkei człony sa połaczone sprzęgami autoamtycznymi SA-3. Człon środkowy ma uproszczony pulpit sterowania, pozwalający na manewry luzem. Pudło każdej sekcji spoczywa na ostoi przenoszącej siły wzdłużne. Agregat (silnik spalinowy z prądnicą główną) typu 1А-9ДГ [1A-9DG] spoczywa na środkowej części ostoi, skłąda się z silnika V16 typu 1A-5Д49 [1A-5D49] i synchronicznej prądnicy trójfazowej ГС-501A [GS-501A]. Silnik i prądnica główna są zamontowane na wspólnej ramie spawanej i połącxzone półelastycznym sprzęgłem stałym. Silnik 5Д49 należy do zunifikowanego typoszeregu ЧН26/26 (cZn26/26), co oznacza: czterosuw turbodoładowany, o średnicy cylindra i skoku tłoka 260 mm. Sterowanie silnikiem zachodzi poprzez cztery elektromagnesy zabudoane na regulatorze silnika, zasilanych z nastawnika jazdy Przekładnia jest analogiczna doi radzieckiej, stosowanej w spalinowozach serii ТЭП70, 2ТЭ121, ТЭМ7: Synchroniczna prądnica główna zasila TAKŻE asynchroniczne siliniki krótkozwarte АДКЗ napędzajace wentylatory chłodzenia wyposażenia. (CDN) - RomekL - 10.07.2014 Synchroniczna prądnica główna zasila TAKŻE asynchroniczne silniki krótkozwarte АДКЗ [ADKZ] napędzające wentylatory chłodzenia wyposażenia, tj. 2 wentylatory promieniowe chłodzenia silników trakcyjnych (dla przedniego i tylnego wózka sekcji), i po jednej sztuce w sekcji- wentylator promieniowy chłodzenia prostownika, oraz osiowe wentylatory chłodzenia prądnicy trakcyjnej oraz chłodnicy silnika spalinowego. Nad prądnicą trakcyjną ГС-501A zabudowane są: jednofazowa wzbudnica synchroniczna ВС-650 (WS-650) i komutatorowy prądnicorozrusznik ПСГ (PSG). Prądnicorozrusznik ПСГ służy do rozruchu silnika spalinowego, a po jego rozruchu jest źródłem prądu stałego o napięciu 110 V do ładowania baterii akumulatorów, zasilania obwodów oświetlenia i sterowania, oraz zasilania komutatorowych silników prądu stałego, napędzających: -sprężarkę powietrza КТ-6Эл [KT-6Eł], napędzaną poprzez reduktor -wentylator osiowy wentylacji wyciagowej pudła lokomotywy -zębatą pompę paliwową (podającą) -zębatą pompę oleju, wytwarzająca ciśnienie w systemie smarowania silnika spalinowego przed jego rozruchem -dmuchawę w układzie ogrzewania kabiny Pudło lokomotywy jest wykonane na ostoi (ramie głównej nośnej). Dach pudła jest wykonany jako pięć sekcji demontowalnych każda z osobna -dla ułatwienia montażu i demontażu wyposażenia - z tego trzy sekcje mają wbudowane filtry powietrza (domyślam się, że są to proste siatki filtrujące do chłodzenia prądnicy trakcyjnej, prostownika i silników trakcyjnych. Instalacja elektryczna posiada szybkozłącza umożliwiające szybki demontaż dowolnej sekcji dachu lub pasa wzmacniającego pudło. Tłumik wydechu spalin jest podwieszony do jednej z sekcji dachu. Filtry powietrza dla silnika spalinowego są siatkowe, mokre - górna część siatki pracuje przepuszczjąc powietrze, dolna pozostaje zanurzona w oleju. Obrót siatek jest automatyczny, przy każdym włączeniu sprężarki powietrza (?) napęd elektropneumatyczny obraca siatki o kąt 45° Charakterystyka techniczna według Wikipedii: -przeznaczenie - przewozy towarowe -układ osi 3 * CoCo -szerokość toru 1520 mm -moc - trzy silniki po 2650 kW (tj. po 3604 KM) -masa służbowa - 139 t/sekcję -nacisk osi 227 kN (23,17 T) -prędkość konstrukcyjna 100 km/h -prędkość transportowa (tj. na zimno) 120 km/h -minimalny promień toru 125 m -średnica kół na okręgu tocznym w połowie resursu (czyli zużytych w 50%) 1050 mm -siła uciągu długotrwałego 3 * 323,62 kN (3 * 33 T) przy 24 km/h -długość w osiach sprzęgów automatycznych 3 * 18700 mm -szerokość 3080 mm -wysokość nad główką szyny 5254 mm -Zapasy: -paliwo 7000 kg / sekcję -piasek 1160 kg / sekcję -woda 1250 kg / sekcję -olej silnikowy 1000 kg / sekcję 18. lutego 2013 r. internetowa gazeta OstroV donosiła, że w lutym 2013 miał być w zakłądach ługańskich zbudowany pierwszy spalinowóz 3ТЭ116У : http://www.ostro.org/luga...cs/news/414933/ Z tego artykułu wynika też, że RŻD zamawia dwusekcyjne 2ТЭ116У także np. z silnikami spalinowymi MTU (wtedy oznaczone 2ТЭ116УР), lub z wyposażeniem elektrycznym General Electric (oznaczenie 2ТЭ116УД) - przy czym loki z dodatkowymi indeksami mają w serii wspólną numerację ze wszystkimi 2ТЭ116. Wracając do naszych baranów - wykaz fabrycznych trójczłonów 3ТЭ116У na dzień 10. lipca 2014 r. według http://trainpix.org/ : № Дорога (dyrekcja okręgowa RŻD) Депо (lokomotywownia) 3ТЭ116У-001 Приволжская железная дорога ТЧЭ-4 имени Максима Горького 3ТЭ116У-001 Северо-Кавказская железная дорога ТЧЭ-12 Краснодар 3ТЭ116У-002 Северо-Кавказская железная дорога ТЧЭ-12 Краснодар 3ТЭ116У-003 Северо-Кавказская железная дорога ТЧЭ-12 Краснодар 3ТЭ116У-004 Северо-Кавказская железная дорога ТЧЭ-12 Краснодар 3ТЭ116У-005 Северо-Кавказская железная дорога ТЧЭ-12 Краснодар 3ТЭ116У-006 Северо-Кавказская железная дорога ТЧЭ-12 Краснодар 3ТЭ116У-007 Северо-Кавказская железная дорога ТЧЭ-12 Краснодар 3ТЭ116У-008 Северо-Кавказская железная дорога ТЧЭ-12 Краснодар 3ТЭ116У-009 Северо-Кавказская железная дорога ТЧЭ-12 Краснодар 3ТЭ116У-010 Северо-Кавказская железная дорога ТЧЭ-12 Краснодар 3ТЭ116У-011 Юго-Восточная железная дорога ТЧЭ-14 Елец-Северный 3ТЭ116У-012 Юго-Восточная железная дорога ТЧЭ-14 Елец-Северный 3ТЭ116У-013 Юго-Восточная железная дорога ТЧЭ-14 Елец-Северный 3ТЭ116У-014 Юго-Восточная железная дорога ТЧЭ-14 Елец-Северный Reasumując po polsku: lok 3ТЭ116У-001 od listopada 2013 jest przydzielony do Kolei Nadwołżanskich (Priwołżskaja żelieznaja doroga), do TCzE-4 (lokomotywowni remontowej -jak wynika z http://trainclub.ru/forum/index.php?topic=256.0 skrót ТЧ czyli TCz oznacza lokomotywownię eksploatacyjną, a ТЧэ tj. TCze - lokomotywownię remontową, czyli po naszemu coś jakby MD razem z ZNTK) im. Maksima Gorkiego w Wołgogradzie, wcześniej miał przydział do Krasnodaru, przy czym we wrześniu 2013 brał udział w prezentacjach w czasie jazdy na ЭК ВНИИЖТ (Щербинка), czyli w Szczerbince na linii dośiwdczalnej (rosyjski odpowiednik naszego Węglewa koło Żmigrodu) - tu mamy fotki tego loka: http://trainpix.org/vehicle.php?vid=77569. Loki od nr 002 do 010 włącznie są przydzielone do Kolei Północnokaukaskiej [Siewierokawkazskaja żelieznaja doroga], do lokomotywowni TCzE-12 Krasnodar (ale np. nr 003 był z fabryki dostarczony do depo im. M. Gorkiego skąd bez wpisu na inwentarz odesłano go do Krasnodaru: http://trainpix.org/vehicle.php?vid=78444) Nr 002 został wyprodukowany w listopadzie 2013, 003 w grudniu 2013, nr 004 i dalsze już wyprodukowano w roku 2014. Numery od 011 do 014 są na stanie Kolei Południowowschodniej (Jugo-wostocznaja żelieznaja doroga) w lokomotywowni remontowej Jelec Północny (dosłownie Jeliec siewiernyj), z tym , że tylko nr 011 wyprodukowany w maju 2014 już normalnie pracuje, a nry 012, 013 i 014 mają na dziś status "Nowy - nie było go w planowej służbie". Opis powyższego spalinowozu zamieściłem przed chwila w dziale Encyklopedia: http://www.forumkolejowe.pl/6360.htm#110233 |