Rozkłady jazdy - co to jest obieg? - Wersja do druku +- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl) +-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html) +--- Dział: INFRASTRUKTURA I RUCH KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-66.html) +---- Dział: STEROWANIE RUCHEM KOLEJOWYM (https://www.forumkolejowe.pl/forum-67.html) +---- Wątek: Rozkłady jazdy - co to jest obieg? (/thread-4672.html) |
Rozkłady jazdy - co to jest obieg? - Jacek Z. - 12.12.2014 Wygląda na to, że przypadł mi w udziale niezasłużony zaszczyt zamieszczenia pierwszego tematu w tej sekcji... Otóż chciałbym spytać Was jak powinno się definiować pojęcie "obieg". Wg "Kolejpedii": http://www.kolejpedia.pl/przewozy-kolej ... otywy.html OBIEG SKŁADU, LOKOMOTYWY to "Zbiór pociągów (relacji), które dany skład (lokomotywa) obsługuje w okresie od odjazdu tego składu ze stacji początkowej (→ stacji macierzystej) do ponownego odjazdu tego samego składu (lokomotywy) z tej samej stacji z pociągiem o tym samym numerze." Mi natomiast chodzi o coś innego - o obieg (tu: w kolei aglomeracyjnej) jako jednostkę rozkładu jazdy, składającą się zwykle z kilku par pociągów dobranych tak, aby w przyjętej jednostce czasu mogły być obsłużone tym samym składem z tą samą drużyną, z uwzględnieniem czasów przejazdów oraz manewrów i postojów na stacjach zwrotnych. Ale też i tu od razu trafiam na wyjątki, bo: - w ciągu danej zmiany tabor obsługujący dany nr obiegu może się zmieniać (chociażby przez podmianę lub łączenie i rozłączenie składów), drużyna też, - w ciągu tej samej zmiany, podczas np. noclegu na jednej ze stacji końcowych, ta sama drużyna i ten sam tabor czasem planowo przechodzą na inny nr obiegu. W niewielu znanych mi źródłach temat albo w ogóle nie istnieje, albo jest opisywany pod hasłami typu "konstruowanie rozkładów jazdy" bardzo płytko i bez wnikania w szczegóły, jak np. co to jest wykres ruchu, a co wykres płaski. Czy jest to gdzieś wyczerpująco opisane? Czy moglibyście w tej materii polecić jakieś linki, książki, instrukcje? - przem710 - 14.12.2014 Dokładnie tak jak piszesz. Tak na chłopski rozum jest trasa składu/lokomowy od stacji początkowej do czasu powrotu do stacji początkowej. Dla przykładu obieg lokomotywy EP09 BZ Kraków (stary rozkład) Dzień 1. TLK Pobrzeże -> Kraków - Gdynia Główna EIC Neptun -> Gdynia Główna - Warszawa Wschodnia Dzień 2. EIC Neptun -> Warszawa Wschodnia - Gdynia Główna TLK Pobrzeże -> Gdynia Główna - Kraków - Poznanski_mech - 14.12.2014 Jako drugi przykład to masz jeden obieg wagonów: Dzień 1. TLK Żuławy -> Szczecin Port Centralny - Olsztyn Główny Dzień 2. TLK Żuławy -> Olsztyn Główny - Szczecin Port Centralny Dzień 3. TLK Gryf -> Szczecin Port Centralny - Olsztyn Główny TLK Mazury -> Olsztyn Główny - Kraków Płaszów Dzień 4. TLK Mazury -> Kraków Płaszów - Olsztyn Główny TLK Gryf -> Olsztyn Główny - Szczecin Port Centralny - przem710 - 14.12.2014 Bardzo ciekawy przykład, wagony wracają do stacji macierzystej lecz mimo to nie kończą obiegu. Innym ciekawym obiegiem jest przykład lokomotywy z BGE (2014). Lokomotywa EU44 wyruszała w sobotnie popołudnie z Warszawy z EIC Kaszub docierając wieczorem do Gdyni. Następnego dnia podejmowała BGE i kurowała przez cały tydzień w relacji Gdynia - Berlin - Gdynia. Po czym po tygodniu w niedziele wracała jako poranny EIC Kaszub do Warszawy. - Poznanski_mech - 14.12.2014 I w tym przykładzie jest 5 składów na jeden obieg. - Jacek Z. - 16.12.2014 Poznanski_mech, przem710, dzięki za odzew :-) Jeśli chodzi o podane przez Was przykłady, wszystko się zgadza. Natomiast w rzeczywistości aglomeracyjnej (przykład SKM Warszawa; chyba Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie czy SKM Trójmiasto działają podobnie) cały cykl liczony jest nie w kilku dniach, a raczej w dobie czy 12 godzinach, np. na danej trasie w ciągu doby ok. 40 par pociągów dziennie obsługiwanych jest przez 7 składów, kursujących wg określonego porządku - i tu właśnie każda taka część rozkładu przypisana jest do jednego składu, oprócz numerów taborowych oznakowanego również numerem obiegu, wyświetlającym się z boku kabin maszynisty. Przy czym zarówno tabor, jak i obsługująca go drużyna mogą się na danym obiegu zmieniać. Być może sformułowanie "obieg" w tej sytuacji jest nie do końca prawidłowe, bo obieg jest tu raczej odpowiednikiem brygady w autobusach czy tramwajach. Dlatego właśnie szukam jakichś źródeł teoretycznych, gdyż wiem jak to działa w praktyce, ale tworzenie sobie przeze mnie do tego nazewnictwa może się okazać "odkrywaniem Ameryki która już została odkryta" - bo może już cały tzw. aparat pojęciowy istnieje. - Poznanski_mech - 16.12.2014 Lokomotywy mają własny plan obiegów, wagony jeszcze inny a drużyny znów inny. Koleje aglomeracyjne to oczywiste że działają na dziennych obiegach to ich zasięg i charakter są zupełnie inne. Pociągi TLK pokonują trasy dalekobieżne i jeżeli trzymać się dobowego obiegu to składy jechały by ze stacji A do B i powrót. - speed_cars - 24.09.2015 Są przypadki gdzie lokomotywa wypada z obiegu np. podczas jakieś awarii. Każdy zakład Intercity obsługuje dane odcinki które mają przydzielone. Gdy lokomotywy były w Cargo, to np. siódemki z CM Szczecin obsługiwały pociągi rel. Szczecin - Olsztyn - Białystok. CM Gdynia np. obsługiwały pociągi Intercity na odcinku Gdynia - Warszawa Wschodnia, dalej to EP09 prowadziły pociągi na odcinku Warszawa Wschodnia - Kraków. To były piękne czasy. |