Masy służbowe EU07 typ 4E oraz 303E - Wersja do druku +- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl) +-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html) +--- Dział: TABOR KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-8.html) +---- Dział: LOKOMOTYWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-87.html) +---- Wątek: Masy służbowe EU07 typ 4E oraz 303E (/thread-4688.html) |
Masy służbowe EU07 typ 4E oraz 303E - JarekMK - 21.12.2014 Na ogół w danych technicznych lokomotyw EU07 podaje się masę służbową 80t dla typu 4E oraz 83,4t dla typu 303E. Jednak zwróciłem kiedyś uwagę, że w PKP IC są EU07 4E, których masa służbowa wynosi 83,4t jak np. 005, 013, 015, 045 oraz pozostałe egzemplarze, których NR odbywały się w Pesie. Ponadto niektóre 303E, np. 358, 421, 540 mają wpisaną na pudle masę służbową 84,5t. W związku z powyższym mam pytanie - co mogło być powodem zwiększenia masy tych lokomotyw? - sm31-131 - 04.01.2015 Witam. Trochę szukałem na ten temat i niestety po 3 dniach nadal mam tylko domysły :-). Nie potrafię się odnieść do tego kiedy została zwiększona waga, ale założyłem że po wizycie w PESIE. Dotarłem do podobnego przetargu w PIC z 2014 roku w którym masz opisany zakres modernizacji: http://www.intercity.pl/pl/site/o-nas/p ... 40131.html Najbardziej ciekawym wydaje się dokument: http://www.intercity.pl/pl/dokumenty/pr ... 0umowy.pdf W którym masz: "zakres prac modernizacyjnych" - str. 2 - 3 i "zestawienie prac wykraczających poza stały zakres obsługi technicznej pojazdów trakcyjnych" - str. 4 W zakres prac wchodzi m. in. montaż klimy, montaż izolacji cieplnej i akustycznej, modernizacja kabin, wymiana szaf WN i NN, wymiana elementów z azbestem na bezazbestowe(nie wiem co się pod tym kryje). Do tego w ramach "prac wykraczających poza" mogły zaliczyć wymianę obręczy kół albo całych zestawów kołowych, wymianę wału i koła zębatego, wymianę łożysk, przezwojenie silników i komutatorów. Do tego dochodzi trochę pomniejszych napraw. Jak patrzę na zdjęcia tych loków i porównuję stare / nowe fotki to mam wrażenie że miały wymianę całych zestawów kołowych - prawdopodobnie na cięższe + klima, izolacja i modernizacja kabin. Zaznaczam że są to moje przemyślenia na podstawie zdjęć i dostępnej dokumentacji przetargowej - nie mam dostępu do dokumentacji powykonawczej. Jeśli ktoś ma dokładniejsze informacje to proszę mnie poprawić :-) Pozdrawiam sm31-131 - MichałŁ - 04.01.2015 Z tym azbestem to chodzi o komory łukowe na stycznikach. Służą do gaszenia łuku elektrycznego powstałego podczas rozłączania stycznika. Dlatego że łuk ma dość dużą temperaturę więc wykonywano je z azbestu. Teraz ekologia zakazuje więc komory wymienia się na bezazbestowe. - Kamil Sikora - 04.01.2015 Co do masy służbowej lokomotyw to sprawa jest jednak nieco prostsza :-) To jaką maszyna ma wpisaną masę zależy tak naprawdę od tego czy został zastosowany do tego prawidłowy szablon przy malowaniu lokomotywy. Podobnie jest z długością lokomotywy, widziałem bardzo dużo lokomotyw typu 303E (np. EP07-338) z wpisaną błędną długością pudła 15,92 m oraz typu 4E (np. EU07-015 czy EP07-233 po NR w Pesie) z również błędnie wpisaną długością pudła 16,31 mi złą masą wynoszącą 83,4 tony. Jednakże w niektórych zakładach naprawczych (np. Newag Gliwice) przywiązuje się do tych rzeczy większą wagę i każda maszyna PKP IC po NR w ówczesnych ZNLE Gliwice miała naklejki z innymi masami służbowymi oraz precyzyjnie wpisaną długością pudła - 16,235 mm. - jarząbek019 - 05.01.2015 MichałŁ napisał(a):. Dlatego że łuk ma dość dużą temperaturęPodręcznik mówi o 3 lub 4 tys stopni C. - JarekMK - 05.01.2015 Dodam jeszcze, iż niektóre lokomotywy 4E po NR w ZNTK Oleśnica mają wpisaną z kolei masę 82,5 t. Natomiast owa EU07-421 (masa 84,5 t) miała ostatnią NR w ZNLE Gliwice - więc jeśli w tych zakładach przywiązywali do sprawy oznaczeń większą wagę, to mogły być w tej lokomotywie jeszcze inne zmiany. - zeus04 - 06.01.2015 MichałŁ napisał(a):Teraz ekologia zakazuje więc komory wymienia się na bezazbestowe. "Ekologia" już o dość dawna się tego domaga i nakazuje. W połowie lat 80-tych Elta Łódź zaczęła pracować nad tym i wdrażać do prób i produkcji. EP09-003 i nowsze już otrzymały komory bezazbestowe. Tak samo EU07. Nie jestem pewny EU07-505, ale 538, 539 i 540, gdy przyszły do nas, to miały na 100% komory bezazbestowe. [ Dodano: 2015-01-06, 09:11 ] Kamil95 napisał(a):Co do masy służbowej lokomotyw to sprawa jest jednak nieco prostsza :-) To jaką maszyna ma wpisaną masę zależy tak naprawdę od tego czy został zastosowany do tego prawidłowy szablon przy malowaniu lokomotywy. Podobnie jest z długością lokomotywy, widziałem bardzo dużo lokomotyw typu 303E (np. EP07-338) z wpisaną błędną długością pudła 15,92 m oraz typu 4E (np. EU07-015 czy EP07-233 po NR w Pesie) z również błędnie wpisaną długością pudła 16,31 mi złą masą wynoszącą 83,4 tony. Dokładnie. Niedawno chciałem sprawdzić, ile waży stary wagon sypialny z produkcji jeszcze śp. NRD i na dwóch przeciwnych burtach tego wagonu - były masy różne o kilka ton - przem710 - 06.01.2015 A co na to UTK? - MichałŁ - 07.01.2015 Cytat:"Ekologia" już o dość dawna się tego domaga i nakazuje. W połowie lat 80-tych Elta Łódź zaczęła pracować nad tym i wdrażać do prób i produkcji. EP09-003 i nowsze już otrzymały komory bezazbestowe. Tak samo EU07. Nie jestem pewny EU07-505, ale 538, 539 i 540, gdy przyszły do nas, to miały na 100% komory bezazbestowe. Ja nawet nie wiedziałem że to od tak dawna trwa walka z azbestem. Cytat:Dokładnie. Niedawno chciałem sprawdzić, ile waży stary wagon sypialny z produkcji jeszcze śp. NRD i na dwóch przeciwnych burtach tego wagonu - były masy różne o kilka ton Tak jest z różnym taborem. Ja dla przykładu podam SM42 gdzie egzemplarz z dwoma zbiornikami paliwa ma 70T a z jednym 72T, czy egzeplaż z balastem i bez balastu ma tą samą masę. Cytat:A co na to UTK? Papier wszystko przyjmie. Wystarczy wejść na stronę UTK i poczytać świadectwa typu zatwierdzone! przez UTK gdzie takie same pojazdy mają w różnych świadectwach różne parametry. - zeus04 - 07.01.2015 MichałŁ napisał(a):Ja nawet nie wiedziałem że to od tak dawna trwa walka z azbestem. Co najmniej na rok 1985 były gotowe i przebadane prototypy nowych styczników: http://zeus.krb.com.pl/?styczniki-trakc ... omotywy,32 Pozdrawiam |