Jermak - rosyjski elektrowóz serii E5K BoBo 25 kV 1-, 2-, 3- i 4-członowy - Wersja do druku +- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl) +-- Dział: FORUMKOLEJOWE.PL - OGÓLNOPOLSKIE FORUM MIŁOŚNIKÓW KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-92.html) +--- Dział: PROJEKTY FORUM KOLEJOWE.PL (https://www.forumkolejowe.pl/forum-70.html) +---- Dział: ENCYKLOPEDIA MIŁOŚNIKA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-24.html) +----- Dział: LOKOMOTYWY ELEKTRYCZNE (https://www.forumkolejowe.pl/forum-25.html) +----- Wątek: Jermak - rosyjski elektrowóz serii E5K BoBo 25 kV 1-, 2-, 3- i 4-członowy (/thread-4744.html) |
Jermak - rosyjski elektrowóz serii E5K BoBo 25 kV 1-, 2-, 3- - RomekL - 22.01.2015 Э5К [E5K] są to maszyny o członach czteroosiowych w układzie BoBo na prąd zmienny 25 kV 50 Hz, z silnikami trakcyjnymi komutatorowymi, mające zastąpić stare ВЛ60 i ВЛ80 [WŁ60, WŁ80], są przeznaczone do prowadzenia pociągów towarowych, podmiejskich i wywozowych (według http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D1% ... 0%B7%D0%B4 вывозной поезд to pociąg służący do wywozu grup wagonów ze stacji pośrednich linii -czyli coś jak nasza zdawka, ale bez podstawień tylko z odbiorami. Wersje dwu-, trój- i czteroczłonowe odpowiednio oznacza się 2Э5К , 3Э5К i 4Э5К. Maszyny zwane są przez producenta Ермак (Jermak) na cześć XVI-wiecznego zdobywcy Syberii. Rosyjscy mikole żartem nazywają jednoczłona Ермачок [Jermaczok, czyli "Jermaczek"] a trójczłona -Ермачище [Jermaczyszcze, po polsku było by "Jermaczysko"]. Projekt i konstrukcja powstały we wspominanym już na tym forum instytucie ВЭлНИИ [WEłNII] w Nowoczerkasku: http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D1% ... 0%B8%D1%8F natomiast producentem wszystkich wersji jest ООО "Производственная компания «Новочерка́сский электровозострои́тельный завод» (skrót НЭВЗ) czyli po polsku -Zakład Budowy Elektrowozów w Nowoczerkasku. Zarówno instytut jak fabryka należą do ЗАО «Трансмашхолдинг» [ZAO Transmaszholding]. Fabrykę i spółkę akcyjną Transmaszholding też kiedyś tu opisywałem. dane techniczne dla wszystkich wariantów według Wikipedii: -budowa: od 2004 roku, wciąż trwa -prędkość konstrukcyjna 110 km/h -dopuszczalna masa służbowa: 96 t/sekcja -nacisk osi: 24 T (235 kN) -sterowanie: Tyrystorowa strefowo-fazowa regulacja napięcia (tu prośba do Kolegó dobrych w tych sprawach o weryfikację) -silniki trakcyjne: komutatorowe typu НБ-514Б [NB-514B] -zawieszenie silników: "za nos" -moc godzinna silnika: 820 kW (czyli moc godzinna sekcji 3280 kW, a całej lokomotywy czteroczłonowej 13120 kW - rekord świata na grudzień 2014 r.) -godzinna siła na haku - 23650 kG (231,9 kN) na sekcję (czyli 94,6 T = 927,7 kN dla czteroczłona) -prędkość dla mocy godzinnej 49,9 km/h -moc trwała - 765 kW na silnik czyli 3060 kW na jedną sekcję, a 12240 kW na 4ЭС5К -max. trwała siła na haku 21550 kG = 211,3 kN/sekcja (na całą 4ЭС5К 82,2 T = 845,3 kN) przy prędkości 51 km/h. -lok posiada hamowanie rekuperacyjne. Jednoczłonowy ЭС5К -na 1. grudnia 2014 były wyprodukowane 32 szt. foto np. http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D0% ... 5k-015.JPG - z pociągiem lokalnym Киренга - Лена [Kirenga -Lena], na stacji Лена (Lena), na linii БАМ (BAM). Lok posiada pudło typu tzw. wagonowego, z ostoją (ramą główną), na której obsadza się plastikowe kabiny maszynisty i komplet urządzeń - MichałŁ - 23.01.2015 зонно-фазовое регулирование напряжения po naszemu regulacja fazowa czyli sterowanie kątem zapłonu tyrystorów. - RomekL - 28.01.2015 MichałŁ, dzięki za niezawodną pomoc. Teraz przejdę do kolejnych wersji Jermaka: -jednoczłonowy Э5К [E5K]: Zbudowano 32 szt. Przydziały służbowe wg stanu <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.trainpix.org">www.trainpix.org</a><!-- w --> na 28. stycznia 2014: № Дорога (kolej, tj. "dyrekcja okręgowa" RŻD) Депо (lokomotywownia) Э5К-001 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧЭ-5 Иркутск-Сортировочный Э5К-002 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧЭ-5 Иркутск-Сортировочный Э5К-003 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧЭ-5 Иркутск-Сортировочный Э5К-004 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧЭ-7 Улан-Удэ Э5К-005 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧЭ-12 Северобайкальск Э5К-006 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧЭ-5 Иркутск-Сортировочный Э5К-007 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧЭ-5 Иркутск-Сортировочный Э5К-008 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧЭ-2 Нижнеудинск Э5К-009 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧЭ-7 Улан-Удэ Э5К-010 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧЭ-5 Иркутск-Сортировочный Э5К-011 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧЭ-2 Нижнеудинск Э5К-012 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧЭ-9 Вихоревка Э5К-013 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧЭ-12 Северобайкальск Э5К-014 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧЭ-5 Иркутск-Сортировочный Э5К-015 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧЭ-9 Вихоревка Э5К-016 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧЭ-9 Вихоревка Э5К-017 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧЭ-7 Улан-Удэ Э5К-018 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧЭ-9 Вихоревка Э5К-019 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧЭ-5 Иркутск-Сортировочный Э5К-020 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧЭ-9 Вихоревка Э5К-021 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧЭ-9 Вихоревка Э5К-022 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧЭ-12 Северобайкальск Э5К-023 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧЭ-7 Улан-Удэ Э5К-024 Восточно-Сибирская железная дорога ТЧЭ-12 Северобайкальск Э5К-025 Красноярская железная дорога ТЧЭ-7 Абакан-II Э5К-026 Красноярская железная дорога ТЧЭ-7 Абакан-II Э5К-027 Красноярская железная дорога ТЧЭ-7 Абакан-II Э5К-028 Красноярская железная дорога ТЧЭ-7 Абакан-II Э5К-029 Красноярская железная дорога ТЧЭ-7 Абакан-II Э5К-030 Красноярская железная дорога ТЧЭ-7 Абакан-II Э5К-031 Красноярская железная дорога ТЧЭ-7 Абакан-II Э5К-032 Красноярская железная дорога ТЧЭ-7 Абакан-II Podsumowując -lokomotywy od nr 001 do 024 włącznie pracują na Kolei Wschodniosyberyjskiej, z przydziałem do róznych lokomotywowni tak na magistrali transsyberyjskiej jak na BAM-ie, nry od 025 do 032 -Kolej Krasnojarska, wyłącznie lokomotywownia Abakan II. Najstarszy nr 001 (rok produkcji 2007) chwilowo odstawiony, zakonserwowany, przydział do ТЧЭ-5 Иркутск-Сортировочный (TCzE 5 Irkutsk-Sortirowocznyj, co można tłumaczyć Irkuck Rozrządowy). Informacje po rosyjsku i fotki loka: http://trainpix.org/vehicle.php?vid=19208 Ostatni egzemplarz z roku 2007 to 010: http://trainpix.org/vehicle.php?vid=19217 (jest fotka przed "ojczystą" lokomotywownia Irkuck Rozrządowy). Nr 011 jest już z 2008 roku, przydział do lokomotywowni Niżnieudińsk: http://trainpix.org/vehicle.php?vid=19218 Ostatni z roku produkcji 2008 jest 024, pracujący na BAM-ie, przydział do ТЧЭ-12 Северобайкальск (TCzE12 Siewierobajkalsk): http://trainpix.org/vehicle.php?vid=19231 . Najnowszy nr 032 jest z 2009 r.: http://trainpix.org/vehicle.php?vid=19239 -brak fotek na tym portalu, ale są filmiki na Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=WorZrsN5yzY lub (chyab ten sam) na http://www.youtube.com/watch?v=MeQS3je1TZ8 [ Dodano: 2015-01-28, 15:27 ] Dwuczłon 2ЭС5К (długość między osiami sprzęgów 35004 mm): <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.trainpix.org">www.trainpix.org</a><!-- w --> wykazuje na 28-01-2015 numery od 001 do 217 oraz osobny 222 (czyli 218 szt.). Jak wspomnę dalej, niektóre maszyny tej serii pracują na południowym zachodzie Ukrainy. Nr 2ЭС5К-001 wyprodukowany w listopadzie 2004 z fabryki został skierowany do lokomotywowni Wichoriewka, w styczniu 2014 przekazany do Irkucka, 1. maja 2014 powrócił do Wichoriewki: Info z fotkami http://trainpix.org/vehicle.php?vid=80793 ; inne fotki np. http://pfoto-rzd.com/categories.php?cat ... magiet2802 ; http://www.train-photo.ru/details.php?i ... essionid=c . Dalsze maszyny są z roku 2006 - od numeru 002 http://trainpix.org/vehicle.php?vid=80181 do 043 info http://trainpix.org/vehicle.php?vid=19167 foto np. http://rail-road.msk.ru/?view=2092 Rok produkcji 2007 jest od 2ЭС5К-044 (info http://trainpix.org/vehicle.php?vid=19166 foto http://geolocation.ws/v/Q/29706858/25-050-25-044-/en ) do 2ЭС5К-064 z TCzE2 Kotowsk Kolei Odeskiej (a więc Ukraina): http://trainpix.org/vehicle.php?vid=4392 W Kotowsku na Ukrainie stacjonują maszyny od nr 057 do 071 włącznie. Najnowsza maszyna z tej serii, 2ЭС5К-222 wyprodukowany w grudniu 2014 r., przydzielony do depo Mogocza Kolei Zabajkalskiej na dzień pisania posta jeszcze nie był eksloatowany liniowo: http://trainpix.org/vehicle.php?vid=92734 Natomiast nr 2ЭС5К-217 (produkcja listopad 2014) też przydzielony do Mogoczy już regularnie pracuje: http://trainpix.org/vehicle.php?vid=91833 [ Dodano: 2015-01-28, 15:52 ] Trójczłon 3ЭС5К : W RŻD jeżdżą maszyny od nr 001 do 654, głównie na Kolejach: Dalekowschodniej< Wschodniosyberyjskiej i Zabajkalskiej. Ponadto przewoźnik prywatny ЗАО «НефтеТрансСервис» (ZAO czyli pozagiełdowa spółka akcyjna "NieftieTransSerwis") eksploatuje maszyny od nr 701 do 710: Nr 3ЭС5К-701 wyprodukowany w kwietniu 2012 pracuje na odcinkach trakcyjnych przyległych do depo Wichoriewka http://trainpix.org/vehicle.php?vid=53047 fotka na szlaku Падунские Пороги - Гидростроитель (Padunskije Porogi - Gidrostroitiel; obwód irkucki) http://trainpix.org/photo/115970/ a najnowszy u tego prywaciarza 3ЭС5К-710 jest z czerwca 2012: http://trainpix.org/vehicle.php?vid=56440. Co do maszyn RŻD: -nr 001 -w 2007 r. przebudowany z 2ЭС5К-045, pierwotnie po przebudowie (dodaniu środkowego członu) przydział do ТЧЭ-8 Смоляниново (Smolianinowo, Kolej Dalekowschodnia), z nieustaloną datą przeniesiony do ТЧЭ-9 Вихоревка (Wichoriewka, Kolej Wschodniosyberyjska): http://trainpix.org/vehicle.php?vid=86544 -3ЭС5К-002 też z roku 2007, służy cały czas na Kolei Wschodniosyberyjskiej, pierwotnie w Irkucku, od czerwca 2013 w Wichoriewce: http://trainpix.org/vehicle.php?vid=19444 Najnowszy jest 3ЭС5К-654 wyprodukowany w styczniu 2015, na dziś nie jest eksploatowany liniowo, przydział ТЧЭ-3 Чита (TCzE3 Czyta, Kolej Zabajkalska): http://trainpix.org/vehicle.php?vid=93628 -podpięta fotka z 21. stycznia 2015 jeszcze z próbnego toru przyfabrycznego. Tak samo z 2015 r. jeszcze nie pracujące są numery 651, 652 i 653, też przydział do Czyty. Najnowszy na dziś egzemplarz eksploatowany to wyprodukowany w grudniu 2014 r. nr 3ЭС5К-650 -przydział ТЧЭ-6 Могоча (Mogocza, Kolej Zabajkalska): http://trainpix.org/vehicle.php?vid=92679 [ Dodano: 2015-01-28, 16:24 ] Czteroczłon 4ЭС5К -rekordowy elektrowóz świata, moc ponad 13 MW (przegonił IORE kolei LKAB). Na dziś istnieją trzy egzemplarze, przydzielone do lokomotywowni ТЧЭ-8 Смоляниново (TCzE-8 Smolianinowo, Kolei Dalekowschodniej), jak na razie żaden jeszcze nie ejst eksploatowany liniowo. Nr 4ЭС5К-001 został wyprodukowany w sierpniu 2014 r.: http://trainpix.org/vehicle.php?vid=88274 (na fotce z 5. stycznia już go widać w Rtiszczewie w obwodzie saratowskim: http://trainpix.org/photo/121166/ ; tu widac tabliczkę znamionową: http://trainpix.org/photo/107779/ ); natomiast nry 002 i 003 wyszły z fabryki w grudniu 2014: -nr 002 info np. http://trainpix.org/vehicle.php?vid=92355 , foto http://vk.com/wall195228721_5534 lepsze http://vk.com/train11?z=photo-24259872_ ... 24761_2854 -nr 003 podst. info i fotka http://trainpix.org/vehicle.php?vid=92830 - RomekL - 05.02.2015 Czteroczłony 4ЭС5К już w eksploatacji rozkładowej: -4ЭС5К-003 ma już status czynny (действующий): http://trainpix.org/vehicle.php?vid=92830 -4ЭС5К-002 także w regularnej eksploatacji http://trainpix.org/vehicle.php?vid=92355 -no i 4ЭС5К-001 również regularnie pracuje: http://trainpix.org/vehicle.php?vid=88274 Szkoda, że póki co nie ma na Trainpixie fotografii z miejsca pracy. W końcu to tamtejsze wisienki na torcie. W lokomotywowni Smolaninowo stacjonuje na 208 lokomotyw, w tym 205 elektrowozów, w większości Jermaki 2- i 3-członowe, jest parę ВЛ60 [WŁ60] i sporo ВЛ80 [WŁ80], no i 3 spalinowozy manewrowe ТЭМ2 [TEM2]: http://trainpix.org/list.php?did=145 Smolaninowo jest dla nas odległe - jest to osiedle położone w rejonie szkotowskim Kraju nadmorskiego, ok. 45 km na pólnocno-pólnocno-wschód od Władywostoku: https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0 ... 0%B2%D0%BE (można i po polsku, ale w tej wersji jest mało informacji: https://pl.wikipedia.org/wiki/Smoljaninowo ). [ Dodano: 2015-02-05, 15:51 ] Dane techniczne według producenta: -jednoczłon Э5К: http://old.tmholding.ru/main/catalog/pr ... 3/685/7625 -napięcie nominalne 25000 V przy częstotliwości 50 Hz -układ osi (2о-2о) -po polsku BoBo -ropzsatw szyn 1520 mm -nacisk osi na szyny 245±5 kN (25,0±0,5 T) -dopuszczalna różnica nacisków kół jednego zestawu kołowego: max. 5 kN (0,5 T) -moc godzinna na wałach silników trakcyjnych -minimum 3280 kW -godzinna siła na haku - minimum 232 kN (23,65 T) przy prędkości minimum 49,9 km/h -moc długotrwała na wałach silników trakcyjnych -minimum 3060 kW przy co najmniej 51 km/h -długotrwała siła na haku -minimum 211,5 kN (21,55 T) -prędkość konstrukcyjna 110 km/h -współczynnik mocy (?) długotrwały (ros. Коэффициент мощности в продолжительном режиме) co najmniej 0,84 -współczynnik sprawności (КПД) długotrwały co najmniej 0,86 -Masa elektrowozu z 2/3 zapasu piasku 100±2 t -hamulec elektryczny: Rekuperacyjny -moc hamowania (co najmniej!) osiągana odpowiednio przy prędkości: 50 km/h - 225 kN (22,95T) 80 km/h - 150 kN (15,3T) 90 km/h - 125 kN (12,75 T) Długość nominalna 19300 mm między osiami sprzęgów Nominalna wyosokość od główki szyny do roboczej powierzchni śligacza odbieraka w położeniu opuszczonym: 5050 mm Wysokość od główki szyny do osi sprzęgu automatycznego 1060±20 mm Przełożenie przekładni zębatej (z silnika trakcyjnego na zestaw kołowy) 88/21 Uwagi: parametry elektrowozu podane przy nominalnym napięciu na odbieraku 25 kV i przeciętnym zużyciu obręczy kół (średnica okręgu tocznego 1205 mm). Przy spadku napięcia moc i prędkośc proporcjonalnie maleją. Prędkość maksymalna powinna być osiągana przy krańcowo zużytych obręczach (średnica okręgu tocznego 1160 mm). Moc, siła na haku, siły hamowania określone na podstawie badań elektrowozu doświadczalnego. [ Dodano: 2015-02-05, 16:02 ] Dane techniczne dwuczłona 2ЭС5К producent zamieścił tu: http://old.tmholding.ru/main/catalog/pr ... 3/685/1554 Producent podkreśla zastosowanie transformatora trakcyjnego typu ОНДЦЭ-4350/25 [ONDCE-4350/25] o niskich stratach mocy. Zalety Jermaka 2ЭС5К w porównaniu z poprzednio produkowanym ВЛ80С [WŁ80S]: Poprawa parametrów trakcyjnych o 5-7%. Poprawa charakterystyk dynamicznych i oddziaływnia na tor o 10-15% Dwukrotne obnizenie strat mocy na chłodzenie urządzeń trakcyjnych. Zwiększenie od 1,5 do 2 razy przebiegów międzynaprawczych, obniżenie kosztów napraw. Nowe systemy bezpieczeństwa: КЛУБ-У, САУТ-ЦМ/485, ТСКБМ. Nowoczesna kabina maszynisty. Klimatyzator automatyczny i grzejniki panelowe. Siła na haku [kN] przy prędkościach [km/h]: ВЛ80С 2ЭС5К V=50 425 450 V=80 265 300 V=90 235 250 Dane techniczne podaję tylko te, które róznią się od jednoczłona Э5К : -układ osi 2(BoBo) -nacisk osi 235 kN (24,0 T) -moc silników na wałach minimum: godzinna 6560 kW, trwała 6120 kW -Siła na haku: godzinna min. 464 kN (47,3 T) pzy min. 49,9 km/h, trwała 423 kN (43,1 T) przy min. 51,0 km/h -współczynnik mocy przy pracy długotrwałej min. 0,9 -współczynnik sprawności przy pracy długotrwałej min. 0,85 -masa lokomotywy z 2/3 zapasu piasku 192 t -siła hamowania przy prędkościach: -50 km/h - min. 450 kN (45,9 T) -80 km/h - min. 300 kN (30,6 T) -90 km/h - min. 250 kN (25,5 T) -długośc nominalna między osiami sprzęgów automatycznych 35004 mm [ Dodano: 2015-02-05, 16:24 ] Producent jeszcze podaje dane techniczne dla trójczłona 3ЭС5К http://old.tmholding.ru/main/catalog/pr ... 3/685/7123 -układ osi 3*BoBo -moc na wałach silników, nie mniej niż: -godzinna 9840 kW, trwała 9180 kW -siła uciągu, nie mniej niż: godzinna 696 kN przy min. 49,9 km/h, trwała 634 kN przy min. 51,0 km/h -masa lokomotywy z 2/3 zapasów piasku 288 t -długośc lokomotywy między osiami sprzęgów 52506 mm. Dla czteroczłona niestety producent nie podaje danych technicznych, ale możemy aproksymować tego smoka: masa ok. 384 t, długość ok. 70 m, moc silników na wałach godzinna 13120 kW, trwała 12240 kW, siła uciągu godzinna 928 kN (94,6 T), trwała 846 kN (86,2 T). [ Dodano: 2015-02-05, 17:04 ] Czteroczłon 4ЭС5К w prasie: na portalu RIA Nowosti jest felieton z 18. listopada 2014 r. http://ria.ru/economy/20141118/1033900720.html W pierwszym zdaniu jest mowa, że lok może prowadzić skład z 110 ładownych wagonów. Jeżeli autor ma na myśli wagony czteroosiowe przy dopuszczalnym w Rosji nacisku osi 25 T, wychodzi brutto 11000 t. Pytanie tylko jak takie coś zmieścić na torach stacyjnych. Inna sprawa, że RŻD głowią się, czy iść w wagony sześcioosiowe, czy przedłużać tory stacyjne - raczej pewne, że chcą zwiększać brutta. Na blogu Sdiełano u nas ("Wyprodukowane u nas") jest info o otrzymaniu przez producenta tzw. świadectwa zgodności (сертификат соответствия) na elektrowóz 4ЭС5К: http://sdelanounas.ru/blogs/56566/ . Google datuje tę wzmiankę na 22. grudnia 2014 r. Jest tam mowa, że docelowo czteroczłonowe Jermaki są przeznaczone na BAM, mają prowadzić brutta do 7100 t na szlakach o trudnym profilu -zapewne po dokończeniu elektryfikacji BAMu. Wracając do świadectwa zgodności - pierwsza dwa zdania pod fotografią brzmią: Сертификат подтверждает соответствие электровозов магистральных 4ЭС5К требованиям технического регламента Таможенного союза и нормам безопасности на железнодорожном транспорте, сообщает пресс-служба Трансмашхолдинга. Это первый сертификат, выданный Регистром сертификации на подвижной состав в условиях вступления в действие технического регламента Таможенного союза. Czyli: Świadectwo potwierdza zgodność liniowych elektrowozów 4ES5K z wymogami norm technicznych Unii Celnej [obejkującej Rosję, Kazachstan i -póki co- Białoruś] i z przepisami bezpieczeństwa w transporcie kolejowym - informują służby prasowe Transmaszholdingu. Jest to pierwsze świadectwo, wydane przez Rejestr Certyfikacji na tabor kolejowy w warunkach działania norm technicznych Unii Celnej. Tu mamy relację z prezenatcji propotypowego 4ES5K opublikowaną 3. sierpnia 2014: http://rzd-expo.ru/developments/detail.php?ID=163680 A tu datowany 25. grudnia 2014 komunikat o ruszającej produkcji 4-członowego Jermaka: http://shahty.ru/news/news_8094.html Jest tam info, ze toaleta i pokój wypoczynkowy znajdują się w jednym z członów wewnętrznych (tj. bezkabinowych). - RomekL - 07.04.2015 Małe uzupełnienie co do trójczłonów 3ЭС5К: Najwyższy na dzień 7. kwietnia 2015 numer trójczłona w regularnej eksploatacji to 3ЭС5К-650, wyprodukowany w grudniu 2014, pierwotnie przydzielony do lokomotywowni Могоча (Mogocza), w styczniu 2015 przeniesiony do ТЧЭ-3 Чита (TCzE3 Czyta, Kolej Zabajkalska): http://trainpix.org/vehicle.php?vid=92679 Pierwszy z roku produkcji 2015 jest 3ЭС5К-651, wykazany na trainpix.org na dziś jako nowy jeszcze nieeksploatowany regularnie: http://trainpix.org/vehicle.php?vid=93266 , aczkolwiek sądzę, że już dotarł na miejsce pracy: Na zdjęciu z 26. lutego 2015 r. mamy 3ЭС5К-651 i 3ЭС5К-652 na stacji Дёма (Dioma) -w północno-zachodniej części miasta Ufa, stolicy Baszkirii: http://trainpix.org/photo/125756/ Najwyższy na dziś numer trójczłonowego Jermaka dla RŻD to 3ЭС5К-683 (wyszedł z fabryki w marcu 2015): http://trainpix.org/vehicle/96838/, na razie brak fotografii. Na pociechę mozemy podziwiać fotkę też marcowego nru 672: http://trainpix.org/photo/127145/ No i uwaga co do ilostanów dwuczłona 2ЭС5К: Już pojawiły się brakujące w styczniu numery 218-220. Przydziały wyglądają tak: -numer inwentarzowy: Kolej: Lokomotywownia: 2ЭС5К-218 Забайкальская железная дорога ТЧЭ-11 Белогорск 2ЭС5К-218 Забайкальская железная дорога ТЧЭ-6 Могоча 2ЭС5К-219 Забайкальская железная дорога ТЧЭ-11 Белогорск 2ЭС5К-220 Забайкальская железная дорога ТЧЭ-11 Белогорск Czyli pierwotnie wszystkie te maszyny były na stanie lokomotywowni TCzE11 Biełogorsk Kolei Zabajkalskiej, ale nr 218 (zbudowany w listopadzie 2014) został w styczniu 2015 przeniesiony do lokomotywowni TCzE-6 Mogocza (takze Kolei Zabajkalskiej). Najwyższy na dziś jest nr 222 (z grudnia 2014) -przydział do Biełogorska, już pracuje, fotka jest tylko z 31. grudnia 2014 z torów fabrycznych: http://trainpix.org/vehicle.php?vid=92734 - RomekL - 06.10.2016 Przybywanie Jermaków do 6. października 2016: Trójczłony - najnowszy wyprodukowany to 3ЭС5К-793 (z września 2016), jeszcze nie jest eksploatowany planowo, przydzielony do lokomotywowni Czyta Kolei Zabajkalskich. Najnowszy jeżdżący planowo trójczłon nr 3ЭС5К-785 -wyprodukowany w lipcu 2016 https://trainpix.org/vehicle/111410/#n145738, w sierpniu dostarczony do Czyty (przedtem sfotografowany 28. lipca 2016 na stacji Локомотивстрой 'Łokomotiwstroj' -w północnych okolicach Nowoczerkaska: http://www.gdevagon.ru/scripts/info/sta ... stid=51330) : https://trainpix.org/photo/170576/). Zresztą zwraca uwagę, że do lokomotywowni ТЧЭ-3 Чита (TCzE3 Czyta) są przydzielone wszystkie loki tej serii RŻD od nr 651 do końca (oczywiście nie należą tu nry 700-710 włącznie, jak już wcześniej wspomniałem, to są loki prywaciarskie, śmigają w firmie Nieftietransserwis). Nr 650 i niektóre wcześniejsze sa przypisane do lokomotywowni ТЧЭ-6 Могоча (TCzE6 Mogocza) Kolei Zabajkalskiej, np. sam 650: https://trainpix.org/vehicle/92679/#n115094. Najnowszy jak dotąd trójczłon RŻD przydzielony innej niż zabajkalska dyrekcji to nr 594 - depo ТЧЭ-9 Вихоревка (Wichoriewka) Kolei Wschodniosyberyjskiej. [ Dodano: 2016-10-06, 12:47 ] Dwuczłony na 6-10-2016: Od 7-04-2016 Trainpix wykazał następujące maszyny: -Nr taborowy: Kolej ("dyrekcja okręgowa RŻD"): Lokomotywownia: 2ЭС5К-223 Забайкальская железная дорога ТЧЭ-11 Белогорск 2ЭС5К-224 Забайкальская железная дорога ТЧЭ-11 Белогорск 2ЭС5К-225 Забайкальская железная дорога ТЧЭ-11 Белогорск 2ЭС5К-226 Забайкальская железная дорога ТЧЭ-11 Белогорск 2ЭС5К-227 Забайкальская железная дорога ТЧЭ-11 Белогорск 2ЭС5К-228 Забайкальская железная дорога ТЧЭ-11 Белогорск 2ЭС5К-229 Октябрьская железная дорога ТЧЭ-5 Кандалакша 2ЭС5К-230 Октябрьская железная дорога ТЧЭ-5 Кандалакша 2ЭС5К-231 Октябрьская железная дорога ТЧЭ-5 Кандалакша 2ЭС5К-232 Октябрьская железная дорога ТЧЭ-5 Кандалакша 2ЭС5К-233 Забайкальская железная дорога ТЧЭ-3 Чита 2ЭС5К-234 Октябрьская железная дорога ТЧЭ-5 Кандалакша 2ЭС5К-235 Октябрьская железная дорога ТЧЭ-5 Кандалакша Numery 233 (lok. Czyta) oraz 234 i 235 (lokomotywownia Kandałaksza Kolei Październikowej -miasto Kandałaksza jest miastem rejonowym w obwodzie murmańskim; nazwa pochodzi z języka karelskiego) jeszcze nie weszły do planowej eksploatacji, 2ЭС5К-235 został wyprodukowany w październiku br. Najnowszy lok jeżdżący planowo to wyprodukowany w lipcu 2ЭС5К-232: https://trainpix.org/vehicle/110057/#n144054 , dnia 28.09.2016 o 12:18 sfocony na stacji Murmańsk https://trainpix.org/photo/176104/ RE: Jermak - rosyjski elektrowóz serii E5K BoBo 25 kV 1-, 2-, 3- i 4-członowy - RomekL - 12.12.2019 Odgrzewamy kotlet: Produkcję czteroczłonów 4ЭС5К wznowiono w połowie 2017 r. Dziś, tj. 12. grudnia 2019 mamy już: - 22 czteroczłonowe Jermaki. Numery od 014 do 018 włącznie są przydzielone do lokomotywowni TCz5 Kartały (Kolej Południowouralska - przejście graniczne z Kazachstanem, tamtędy wozi się kontenery z Chin do Europy Środkowej i Zachodniej), pozostałe do TCz 8 Smolianinowo Kolei Dalekowschodniej. Parę sztuk, m. in. 002, miały epizod pracy w Niżnieudinsku. -Trójczłony 3ЭС5К - mamy już numer 984 (przydział do lokomotywowni Iłanskaja Kolei Krasnojarskiej, jeszcze nie eksploatowany); -Dwuczłony 2ЭС5К - dobiły do nr 494, ostatnie 56 sztuk (czyli od nr 439 włącznie) przydzielono do depo Tcz9 Liangasowo Kolei Gorkowskiej (Лянгасово, Кировского региона Горьковской железной дороги) -jest tam potężna stacja towarowa, od 2005 r. w granicach miasta Kirow. -Jednoczłonowe Э5К -pozostało 32 sztuki jak było. |