Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
SA102 produkcji ZNTK Poznań - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html)
+--- Dział: TABOR KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-8.html)
+---- Dział: ZESPOŁY TRAKCYJNE (https://www.forumkolejowe.pl/forum-88.html)
+---- Wątek: SA102 produkcji ZNTK Poznań (/thread-4870.html)



SA102 produkcji ZNTK Poznań - norbis97 - 25.03.2015

Cytat:ZNTK Poznań 207M – rodzina dwu- i trójczłonowych autobusów szynowych produkcji polskiej. W 1989 Polskie Koleje Państwowe podjęły decyzję o budowie 220 pojazdów tego typu, ale ostatecznie w latach 1990-1996 w ZNTK Poznań wyprodukowano jedynie 3 jednostki dwuczłonowe i 3 jednostki trójczłonowe. Pierwotnie skierowano je do obsługi połączeń na Pomorzu i Dolnym Śląsku. W 2010 jeden z pojazdów uległ wypadkowi i w 2014 został zezłomowany. Pozostałe składy eksploatowane są przez Pomorski Oddział Przewozów Regionalnych.

Niedawno rozeszła się plotka iż te "jednostki" będą złomować, po moich rozmowach z pracownikami PRSP Chojnice okazało się to nie prawdą, gdyż do odstawienia idze SN81-002,zaś SA102 będą jeszcze jeździć .

Co sądzicie o tych szynobusach ? wg mnie są dosyć pojemne oraz wytrzymałe. Oraz z punktu widzenia MK klimatyczne, oczywiście każdy ma inny punkt widzenia ale wg sa klimatyczne Smile
Żargonowo nazywane sa głównie "puszką" Smile


- sm31-131 - 25.03.2015

Seria 207M to tak na prawdę SA101 i SA102 :-).
I faktycznie jeden SA101 został już zezłomowany.
Klimatyczne? Tak.
Podobne trochę do czeskich motoraków i naszych Kolzamów(SN81) zresztą pewnie na nich się wzorowało Poznańskie ZNTK. Szkoda tylko że z planowych 220 wyszło 6. Mogły uratować część linii przed polityką "mało ludzi jeździ, zmieniamy godziny kursów na jeszcze gorsze - jeździ jeszcze mniej ludzi, zamykamy linię". Mówię tu oczywiście o idei szynobusu, a nie o samym komforcie jazdy czy awaryjności, ponieważ w tych tematach mało wiem. Ale są na pewno ekonomiczniejsze niż poczciwa Suka z jednym 120A, a pojemność podobna. Ale mam dziwne wrażenie że w tamtych czasach był to zbyt śmiały krok jak na nasze PKP. Dopiero co otrząsaliśmy się z podejścia "nie ważne że wozi powietrze - ma jeździć!" i jak zaczął przemawiać portfel to było już za późno, bo nie było co ratować.

Pozdrawiam
sm31-131


- rustsaltz - 25.03.2015

SA101/102 nie ma nic wspólnego z czeskimi motorakam, to autorski projekt ZNTK. Trzeba zauważyć, że w czasie produkcji SA101 motoraki miały ze 20 lat, a próbę zakupu lub skopiowania projektu podjęto dużo wcześniej (oczywiście i z jednego i drugiego nic nie wyszło).


- sm31-131 - 25.03.2015

Chodziło mi raczej o ideę i podstawowe rozwiązania - wygląd zewnętrzny, 1 oś toczna / 1 pędna, silnik z autobusu, "pojedyncze" drzwi, osobny układ ogrzewania - chociaż motoraki miały chyba opcję jeszcze ogrzewania z układu chłodnicy. ZNTK w swoim projekcie połączyło od razu dwa (trzy) wagony zyskując tym samym więcej miejsca dla podróżnych. O tym że projekt musieli stworzyć od podstaw to wiedziałem, ale o tym że próbowali kupić od Czechów to nie wiedziałem - dzięki za info :-).

Pozdrawiam
sm31-131


- rustsaltz - 25.03.2015

Idea autobusu szynowego sięga daleko przed motoraczka Wink a silnik z autobusu z prostej przyczyny-nie trzeba projektować nowego tylko adoptuje się istniejący.


- przem710 - 25.03.2015

Miało ich być 200, skończyło się na 6 sztukach (SA101 oraz SA102). Jazda tym zabytkiem faktycznie jest dość fajna, pod warunkiem że nie mają tych twardych siedzisk :-P

Bujdę o kasacji też słyszałem, nawet skomentowałem ten nieszczęsny post. Kasacja póki co nie jest możliwa z prostego powodu, brak następcy. Zatem "kartony" będą tak długo reanimowane aż PRy bądź pomorskie nie zdecyduje się na zakup nowych szynobusów.

Co do SN81, jak dobrze kojarzę to był ostatni sprawny SN81. 003 Stał już odstawiony pod koniec 2014. Nie wiem jak z Łódzkim 004.


- rustsaltz - 25.03.2015

Ten łódzki to chyba nie jeździł dłuższy czas z powodu jakiejś trwałej usterki, przecież do Opoczna było ZKA z powodu braku taboru.


- przem710 - 25.03.2015

Całkiem możliwe, aczkolwiek teraz mają tam SA135-019, 020. SN81-004 powinien stać w Idzikowicach.


- rustsaltz - 25.03.2015

Teraz to Opoczno jeździ Big Grin A SN81 nie widać z pociągów, musi być gdzieś schowany w Idzikowicach.


- sm31-131 - 08.04.2016

Post o imprezie pożegnalnej został wydzielony do działu "Imprezy kolejowe i przejazdy specjalne"

Tu jest link do tematu.

Pozdrawiam
sm31-131


RE: SA102 produkcji ZNTK Poznań - norbis97 - 24.08.2017

Cytat:Miały całkowicie odmienić oblicze kolei regionalnej – być powiewem nowoczesności, który uratuje linie o mniejszych przewozach. Miały pozwolić na skuteczną konkurencję z autobusami i komunikacją indywidualną. Wreszcie miały zapoczątkować falę wielkich zamówień, która odmłodzi przestarzały park taborowy PKP. Serie z przełomu lat 80. i 90. właśnie odchodzą w zapomnienie, nie pozwoliwszy na osiągnięcie żadnego z tych celów.

http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/koniec-wielkich-nadziei-taborowych-z-lat-90-76099.html


RE: SA102 produkcji ZNTK Poznań - vulcan - 20.09.2017

(24.08.2017, 20:10)norbis97 napisał(a):
Cytat:Miały całkowicie odmienić oblicze kolei regionalnej – być powiewem nowoczesności, który uratuje linie o mniejszych przewozach. Miały pozwolić na skuteczną konkurencję z autobusami i komunikacją indywidualną. Wreszcie miały zapoczątkować falę wielkich zamówień, która odmłodzi przestarzały park taborowy PKP. Serie z przełomu lat 80. i 90. właśnie odchodzą w zapomnienie, nie pozwoliwszy na osiągnięcie żadnego z tych celów.

http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/koniec-wielkich-nadziei-taborowych-z-lat-90-76099.html

SA 102 wpisane do rejestru zabytków:

http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/sa102-i-sa104-wpisane-do-rejestru-zabytkow-83442.html