Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
Modernizacja średnicy kolejowej zmieni Kraków - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html)
+--- Dział: INFRASTRUKTURA I RUCH KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-66.html)
+---- Dział: INFRASTRUKTURA KOLEJOWA, MODERNIZACJE, REMONTY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-89.html)
+---- Wątek: Modernizacja średnicy kolejowej zmieni Kraków (/thread-5130.html)



Modernizacja średnicy kolejowej zmieni Kraków - Dominik Piotrowicz - 07.09.2015

9 lipca wydana została decyzja środowiskowa dla modernizacji linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Kraków Rudzice wraz z budową dodatkowych torów dla SKA.

Układ torowy
Decyzja środowiskowa nakazuje wykonanie inwestycji wg wariantu 1, przewidującego uzyskanie prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych, z wyjątkiem odcinka Kraków Główny - Kraków Płaszów, gdzie prędkość będzie ograniczona do 100 km/h (w odrzuconym wariacie 2 było to 80 km/h).

Na odcinku od stacji Kraków Mydlniki, gdzie włącza się linia z Balic, do stacji Kraków Płaszów linia będzie czterotorowa. Tory dla pociągów aglomeracyjnych będą na zewnątrz torów dalekobieżnych.

Odcinek Kraków Główny - Kraków Płaszów
Inwestycja najbardziej zmieni miasto na odcinku 4 km pomiędzy dwiema najważniejszymi krakowskimi stacjami (odcinek nr 2 w studium wykonalności). Postaramy się to po krótce przedstawić. Jadąc od Krakowa Głównego pierwszym obiektem inżynieryjnym jest wiadukt nad ul. Lubicz. On akurat na szczęście specjalnie się nie zmieni, gdyż jest zabytkowy. Konstrukcja kamiennych filarów zostanie wzmocniona, a wszelkie artystyczne detale zachowane.

Ale już następny wiadukt - nad ul. Kopernika, zostanie rozebrany i zastąpiony nowym. Bezpośrednio za nim, na odcinku pomiędzy ulicami Kopernika i Grzegórzecką (Dietla) istniejący nasyp zostanie zlikwidowany i zastąpiony estakadą kolejową. Poszerzenie linii do 4 torów będzie możliwe tylko poprzez ograniczenie strat w szerokości przekroju jakie powodują skarpy nasypu. Pod estakadą na poziomie ulicy powstaną parkingi.

Wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką (Dietla) pozostanie, znowu ze względu na ochronę konserwatorską. Zostanie on jednak poszerzony o 2 tory, od strony wschodniej. Nowa połówka wiaduktu ma wiernie naśladować istniejącą część.

Bezpośrednio za wiaduktem, na długości targowiska, ma powstać nowy przystanek Kraków - Grzegórzki. Będzie on zlokalizowany na kolejnej estakadzie. Pod nią na dwóch kondygnacjach powstaną parkingi. Perony zlokalizowane będą na zewnątrz linii - po obu stronach. Wejścia na nie będą możliwe dzięki schodom, windom i pochylnią.


Most na Wiśle
Kolejnym ważnym obiektem na linii jest most na Wiśle. Istniejący zostanie zachowany, a dla nowych torów zostaną zbudowane nowe mosty po obu stronach dotychczasowej konstrukcji.

Za Wisłą
Całkowicie zmienić ma się przystanek Kraków Zabłocie. Za istniejącymi peronami na estakadach mają zostać wybudowane nowe tory. Perony będą obsługiwały zarówno tory aglomeracyjne jak i dalekobieżne. Całość ma zostać obudowana ścianami i przekryciem (w kilku wariantach).

Bezpośrednio za przystankiem od linii odchodzić będzie łącznica Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki. Tory tej łącznicy będą włączone do linii jako trzecia, najbardziej zewnętrzna para torów, z rozjazdami łączącymi je z torami aglomeracyjnymi. Następnie wjadą na estakadę w kierunku przystanku Kraków Krzemionki.


Źródło i link do schematów: http://czt.org.pl/aktualnosci/kolej/kra ... -kolejowej


- rustsaltz - 08.09.2015

Czyli ekspres do Zakopanego pojedzie po torach aglomeracyjnych? Trochę lipa.


- Dominik Piotrowicz - 08.09.2015

Jeśli jest ekspresy będą omijać Kraków Płaszów nową łącznicą to tak.


- masovian - 08.09.2015

rustsaltz napisał(a):Czyli ekspres do Zakopanego pojedzie po torach aglomeracyjnych? Trochę lipa.

Niestety tory tylko i wyłącznie dla miasta to wynalazek trójmiejski i jakoś się nie powtarza...


- Dominik Piotrowicz - 08.09.2015

masovian, ale to tylko dlatego, że w planach jest budowa linii Podłęże - Szczyrzyc. No i chyba na planach się skończy.


- rustsaltz - 08.09.2015

masovian napisał(a):Niestety tory tylko i wyłącznie dla miasta to wynalazek trójmiejski i jakoś się nie powtarza...
A Warszawa? Tongue


- masovian - 08.09.2015

Na jakim odcinku? Bo chyba WKD nie uważasz za komunikację miejską. :-)


- rustsaltz - 08.09.2015

A podmiejska średnica to co? Big Grin


- masovian - 08.09.2015

Warszawa nie sięga do Grodziska. :-) Podmiejski nie znaczy miejski, a ten podmiejski to czasami i Skierniewice z woj. łódzkiego. :-)


- rustsaltz - 08.09.2015

Wejherowo i Tczew też nie Trójmiasto.


- masovian - 08.09.2015

Owszem. I tam osobnych torów już nie ma:
http://www.bazakolejowa.pl/index.php?dz ... o=przebieg

SKM co prawda dojeżdża i do Słupska, ale po torach dla wszystkich przewoźników.