Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
SM42 Parę pytań odnośnie sterowania - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html)
+--- Dział: TABOR KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-8.html)
+---- Dział: LOKOMOTYWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-87.html)
+---- Wątek: SM42 Parę pytań odnośnie sterowania (/thread-5645.html)



SM42 Parę pytań odnośnie sterowania - wołodyjowskiIC - 25.08.2016

Pierwsze brzmi: Co to jest potencjometr regulacji wzbudzenia i na jakiej zasadzie działa?
Do czego służy pompka paliwa i oleju?


- rustsaltz - 25.08.2016

Potencjometr wzbudzenia służy do płynnej jazdy. OIDP on działa tylko na pierwszej pozycji i pozwala na płynne regulowanie prądu wzbudzenia. Działa na zasadzie ograniczenia prądu wzbudzenia, a co za tym idzie mocy lokomotywy. W praktyce ponoć zwykle nie działa, poza tym maszyniści są przyzwyczajeni do kręcenia kołem, a tak w ogóle to mało się już rozrządu robi, żeby była potrzeba stałego utrzymywania małej prędkości.

Pompka paliwa służy do podania paliwa do górnego zbiornika, pompka oleju robi ciśnienie do uruchomienia silnika.


- wołodyjowskiIC - 25.08.2016

rustsaltz napisał(a):Pompka paliwa służy do podania paliwa do górnego zbiornika, pompka oleju robi ciśnienie do uruchomienia silnika.
To kiedy się ją używa?


- rustsaltz - 25.08.2016

Przed uruchomieniem. Musiałbym zerknąć w schematy, bo dwójek unikam jak ognia, ale zdaje się jest tak, że po uruchomieniu silnika pompka oleju traci zasilanie.


- MichałŁ - 25.08.2016

Potencjometr wzbudzania pracuje tylko na jeździe manewrowej reguluje prąd w bocznikowym uzwojeniu wzbudzania wzbudnicy załączanym stycznikiem SOM. Podczas jazdy linowej ten układ nie działa. Jak wszystko działa tak jak trzeba to wtedy możemy sobie ręcznie i bezstopniowo zmieniać wzbudzanie a tym samym siłę pociągową maszyny na wszystkich pozycjach jezdnych nastawnika.

Pompa oleju robi ciśnienie w układzie smarowania silnika przed rozruchem. Startuje po naciśnięciu STARTu a wyłącza się automatycznie po uruchomieniu silnika. Tak powinno być w teorii, bo przez konstrukcyjną patologię tego układu zwykle trzeba włączyć ją ręcznie bo silnik startuje mimo braku ciśnienia.

Pomp paliwa jest na 42 kilka:
-elektryczna do podawania paliwa ze zbiornika dolnego do górnego sterowana hebelkiem z pulpitu.
- ręczna robi to samo co elektryczna jak ta by nawaliła
- mechaniczna napędzana od silnika spalinowego do podawania paliwa ze zbiornika górnego do pomp wtryskowych.
- 8 pomp wtryskowych na silniku spalinowym
- no i pompa paliwa na podgrzewaczu paliwa podaje paliwo ze zbiornika górnego do podgrzewacza.


- rustsaltz - 26.08.2016

MichałŁ napisał(a):Pompa oleju robi ciśnienie w układzie smarowania silnika przed rozruchem. Startuje po naciśnięciu STARTu a wyłącza się automatycznie po uruchomieniu silnika. Tak powinno być w teorii, bo przez konstrukcyjną patologię tego układu zwykle trzeba włączyć ją ręcznie bo silnik startuje mimo braku ciśnienia.
Najpierw trzeba PCO zmostkować Big Grin


- MichałŁ - 26.08.2016

No właśnie nic nie trzeba mostkować. Przez to że PCO jest podłączony przy samej pompie wstępnego smarowania zamiast np przy czujniku ciśnienia oleju na silniku. W efekcie PCO "widzi" prawidłowe ciśnienie mimo tego że w silniku jest jeszcze pusto jak w stodole na przednówku. Na ciepłym silniku działa to jeszcze jako tako ale na zimnym nie ma szans, zwykle silnik startuje od razu po załączeniu rozruchu.