Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
Opłata dworcowa - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html)
+--- Dział: DWORCE, STACJE I PRZYSTANKI KOLEJOWE (https://www.forumkolejowe.pl/forum-13.html)
+--- Wątek: Opłata dworcowa (/thread-747.html)

Strony: 1 2 3


Opłata dworcowa - mikrobart - 13.03.2011

Ostatnio głośno o opłacie dworcowej, która jeszcze w tym roku ma zacząć być pobierana od przewoźników za każdorazowe zatrzymanie pociągu przy peronie.

Jak każdy pomysł, ma wielu przeciwników i wielu zwolenników. A co Wy o niej myślicie? Kolejna nieuzasadniona opłata i pole do działania dla następnej spółki z grupy PKP czy krok ku poprawieniu sytuacji infrastruktury dworcowej?


- Drezynowy - 13.03.2011

Jasne, na pewno za pewien czas cała infrastruktura dworcowa będzie błyszczeć...

Kolejny głupi pomysł.


- mikrobart - 13.03.2011

A w to, że będzie błyszczeć, to nie mam nadziei, ale sama opłata, w zamierzeniu, ma być pulą pieniędzy na utrzymanie dworców - nie na remonty, inwestycje tylko prace typu sprzątanie, naprawy bieżące, utrzymanie toalet etc.

Nasuwa się pytanie - po co kolejna spółka? PKP - samo w sobie, nie mogło się tym zająć?


- Drezynowy - 13.03.2011

Zapewne usłyszałbyś wytłumaczenie: Koszt utrzymania pracownika jest dość spory, taniej jest zatrudnić kogoś z zewnątrz.

Ile razy już to słyszałem :-P


- przem710 - 13.03.2011

Są zwolennicy i przeciwnicy, zaczynają się przepychanki polityczne gdyż zbliżają się wybory.

http://www.rynek-kolejowy.pl/22253/PJN_ ... rcowej.htm


- mikrobart - 13.03.2011

Dlatego zaczyna brakować miejsca na poważną i merytoryczną debatę na temat tej opłaty, wszyscy przybrali teraz pozycje po odpowiednich stronach barykady i zaczynają walczyć, ale sensu w tym większego nie ma, bo argumenty często świadczą wyłącznie o braku elementarnej wiedzy na temat funkcjonowania dworców i ogólnie infrastruktury.


- DamianT - 13.03.2011

Wszystko OK, ale niech mi ktoś zagwarantuje, że wiejskie stacyjki też dostaną z tego kasę, żeby chociaż postawić jakąś ławeczkę, bądź wyrwać rosnące zielsko. Bo mnie się wydaje, że kasa i tak pójdzie tylko do dużych miast.


- mikrobart - 13.03.2011

Plan zakłada w tych najmniejszych miejscowościach i na najmniejszych przystankach postawienie wiat, które spełnią podstawowe zadania, których oczekuje pasażer - ochronią przed warunkami atmosferycznymi, poinformują o rozkładzie - i tyle. Bo i więcej na najmniejszych przystankach nie potrzeba.


- przem710 - 13.03.2011

Wie ktoś czy w innych państwach istnieje coś takiego jak opłata dworcowa?


- mikrobart - 13.03.2011

Na pewno istnieje w Niemczech, z Wielkiej Brytanii i w Holandii, ale nie wiem, na jakiej zasadzie -zapewne podobnej jak ma to być u nas.


- przem710 - 13.03.2011

Ja w zasadzie nie mam nic przeciwko, skoro ma to polepszyć sytuacje polskich dworców to czemu nie. Tylko żeby się nie okazało później że to kolejny sposób dojenia pieniędzy, które idą na nie wiadomo co.


- Tet - 13.03.2011

mikrobart napisał(a):Na pewno istnieje w Niemczech, z Wielkiej Brytanii i w Holandii, ale nie wiem, na jakiej zasadzie -zapewne podobnej jak ma to być u nas.

W Wielkiej Brytani każda ze spółek oferujących przewozy pasażerskie opiekuje się określoną liczbą dworców, z reguły tymi na których dany przewoźnik jest dominującym usługodawcą. I tak na przykład w Nottingham, Derby czy Sheffield zarządcą jest East Midlands Trains zaś dalej na południe w Bedford, Luton czy London Kings Cross odpowiedzialność spoczywa na First Capital Connect.

Jeśli chodzi o opłatę dworcową to jestem za pod paroma warunkami, przede wszystkim oczekiwałbym bezpłatnych toalet utrzymanych w czystości, ogrzewanych poczekalni czy chociażby ochrony przejść podziemnych przed szczającymi pijaczkami.


- pospieszny - 13.03.2011

mikrobart napisał(a):Ostatnio głośno o opłacie dworcowej, która jeszcze w tym roku ma zacząć być pobierana od przewoźników za każdorazowe zatrzymanie pociągu przy peronie.

W tej chwili tylko jeden z przewoźników uiszcza należną opłatę za korzystanie z powierzchni ogólnodostępnych na dworcach.

Zatrzymanie pociągu zgodnie z rj. na stacji i przystanku w obecnej chwili jest skalkulowane w podstawowej stawce dostępu do infrastruktury którą przewoźnicy winni wnosić na rzecz PLK-i.
W pomyśle Dworca Polskiego, byłaby ona wyodrębniona i wnoszona do spółki na rzecz kosztów utrzymania dworców przy porozumieniu zawartym przez te podmioty.


- DamianT - 13.03.2011

mikrobart napisał(a):Plan zakłada w tych najmniejszych miejscowościach i na najmniejszych przystankach postawienie wiat, które spełnią podstawowe zadania, których oczekuje pasażer - ochronią przed warunkami atmosferycznymi, poinformują o rozkładzie - i tyle. Bo i więcej na najmniejszych przystankach nie potrzeba.

Jak zobaczę u siebie w Blachowni, to uwierzę.


- *ARTUR* - 15.03.2011

Do opłaty dworcowej podchodzę ostrożnie, bardziej jestem jednak przeciwny takowej opłacie.
Po pierwsze Kto i ile będzie odprowadzał z tej opłaty na każdy dworzec stacyjkę lub przystanek?
Po drugie Nowa spółka to nowy prezes, biuro i inne ulepszenia, kolejne miliony utopione?
Po trzecie Jak takowa opłata będzie się miała dla drobnych nie komercyjnych przewoźników? Dzisiaj już za podpięcie salonki do planowego pociągu PLK nieźle sobie liczy a jeszcze dola dla IC, teraz mają jeszcze dojść opłaty za postoje na stacjach z których użytkownik takiego wagonu nie korzysta?
Dalej tak pójdzie to na imprezach drezynowych będą nam liczyć bo korzystaliśmy z peronów na nie używywanych dworcach nieczynnej linii kolejowej :lol: