Jakie są zasady numeracji wagonów w pociągach pasażerskich? - Wersja do druku +- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl) +-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html) +--- Dział: TABOR KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-8.html) +---- Dział: WAGONY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-52.html) +---- Wątek: Jakie są zasady numeracji wagonów w pociągach pasażerskich? (/thread-7817.html) |
Jakie są zasady numeracji wagonów w pociągach pasażerskich? - Pan Tograf - 22.08.2021 Od dłuższego czasu mnie to intryguje. Logiczne by się wydawało, aby wagony miały numerację porządkową liczbami naturalnymi, co jest najprostsze i najbardziej logiczne. Ale tak jest chyba tylko w Pendolino. W zwykłych pociągach z lokomotywą numery zaczynają się np. od 3 albo 10, czasem sa przerwy w numeracji. Jaki to ma sens? I następna sprawa - w pociągach międzynarodowych numery wagonów są trzycyfrowe i zawsze balansują gdzieś w okolicach 350. Dlaczego tam musi być inaczej niż w składach krajowych? A jak jest w innych krajach? PS. Pamiętam jeszcze czasy, gdy w latach 60,. i 70. w ówczesnych ekspresach wagony były oznaczane literami alfabetu, oczywiście poczynając od "A". RE: Jakie są zasady numeracji wagonów w pociągach pasażerskich? - DarekP - 29.08.2021 Numeracja EZT jest prosta do ogarnięcia, bo kursują one w stałych składach. Dlatego przyjęło się stosowanie numeracji od 1 do 7/8 w zależności od taboru. W przypadku dwóch EZT jadących razem druga jednota będzie miała numerację od 11 do 17/18, by nie zaburzać pierwotnej numeracji poszczególnych wagonów. Ti by można dyskutować, czy nie lepiej byłoby mieć numerację od 11 - dla pierwszej jednostki, a 21 dla drugiej, ale tak przyjęto i tego się trzymamy. Składy wagonowe mają natomiast jedną podstawową cechę - mogą mieć zmienną długość z kilku powodów: - mogą być wielorelacyjne - mogą być wzmacniane w okresach szczytów przewozowych dodatkowymi wagonami. A zatem obecnie standardowo składy wagonowe numeruje się od 10 wzwyż. Do niedawna był nawet pewien standard, że wagon 10 to była 1 klasa, ale obecnie nie ma takiej prawidłowości. Obecnie grupy wagonów odłączane od podstawowego mają numerację kolejną, a kiedyś było tak, że miały oznaczenia np. 20, 21 itd. Jak widać proces jest dynamiczny i nie ma na to jakiejś stałej recepty. A więc skład uzupełniany dodatkowymi wagonami z jednej strony będzie miał kolejne wagony wzwyż, a od drugiej od 9 w dół. Dzięki temu można zachować numerację ciągłą, bo wcześniej zdarzało się, że wagon 7 lub 8 jechał za 15. Co do numeracji międzynarodowej, to nie pamiętam od czego ona zależy, ale składy przekraczające granicę z Niemcami mają numery wagonów powyżej 200, a południową granicę - powyżej 300. A więc może się zdarzyć, że skład krajowy np. TLK Bursztyn, który jeździ na wagonach czeskich będzie miał numerację wagonów powyżej 300. Co ciekawe relacje Polska-południe mają numerację 34x, 35x, a Polska-Niemcy 26x, 27x, to taki NightJet ma numerację między południem a Niemcami 25x. RE: Jakie są zasady numeracji wagonów w pociągach pasażerskich? - RomekL - 20.04.2022 Numeracja wagonów liczbami naturalnymi od 1 - tak było w składach wagonowych krajowych jednorelacyjnych w latach 1980-ych. W pociągach międzynarodowych na ogół była numeracja trzycyfrowa, podobna jak teraz. Ale na przykład pociąg Lublin - Lipsk (przez Dęblin, Warszawę Wsch., Centr. i Zach., Koluszki, Łódź Chojny, Zduńską Wolę, Wrocław Gł., Lubań Śl., Zgorzelec) miał wagony z miejscówkami opatrzone numerami chyba dwucyfrowymi. Zdarzało mi się tym pociągiem jeździć w roku akademickim 1987/88, odjeżdżał o 15:35 ze stacji Lublin z peronu 1A, ZTCW wtedy był od niedawna przedłużony (do ok. 1985 jeździł w relacji Warszawa Wschodnia - Lipsk. RE: Jakie są zasady numeracji wagonów w pociągach pasażerskich? - RomekL - 27.04.2022 Wybaczcie sklerozę - w pociągach krajowych w latach 1980-ych numeracja wagonów z zasady zaczynała się od 2 (jako że pierwszym pojazdem byłą lokomotywa. RE: Jakie są zasady numeracji wagonów w pociągach pasażerskich? - SAP102 - 31.07.2022 Tak jak piszą koledzy - nie ma na to stałej reguły. O ile w przypadku EZT jak Pendolino czy Flirt sprawa jest prosta - wagony od 1 do 8 (gdzie najczęściej 1 i 2 to 1 klasa), tak już gdzie indziej... różnie bywa. @ Darek P - wyjaśniłeś mi, czemu w Krakowie jak widziałem CD to była taka dla mnie dziwna, niezrozumiała numeracja. |