![]() |
Sterowanie niemieckimi lokomotywami elektrycznymi Einheitslok - Wersja do druku +- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl) +-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html) +--- Dział: TABOR KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-8.html) +---- Dział: LOKOMOTYWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-87.html) +---- Wątek: Sterowanie niemieckimi lokomotywami elektrycznymi Einheitslok (/thread-8362.html) |
Sterowanie niemieckimi lokomotywami elektrycznymi Einheitslok - yahya - 01.10.2023 Mam pytanie techniczne do znawców. Interesuje mnie działanie mechanizmu sterowania niemieckimi lokomotywami elektrycznymi Einheitslok serii E10, E40 itd., który w niemieckim jest określany jako Schaltwerk. To wyrób firmy BBC o oznaczeniu N28h. Nie wiem, czy po polsku ta część nazywa się mechanizmem przełącznika pośredniego. Lokomotywy Einheitslok mają 28 ustawień prędkości, wybieranych zadajnikiem. Z tego co przeczytałem, transformator w tych lokomotywach o mocy ok. 4MW ma 28 odczepów na uzwojeniu wtórnym, które dają następujące napięcia: 26.3V, 52.7V, 79.0 V, 100.6 V, 122.2 V, 143.8V, 156.3 V, 168.7 V, 181.2 V, 193.7V, 206.2V, 218.6V, 234.4V, 250.1, 265.9V, 281.6 V, 297.4 V, 316.4V, 335.5V, 354.5V, 373.5V, 395.1V, 416.7V, 438.3V, 459.9V, 487.2V, 514.6V i 542.0V. Zatem ww. przełącznik N28h ma załączać odpowiednie napięcia, by lokomotywa ruszyła i nabierała prędkości. Jedyny opis, jaki znalazłem, nie jest zbyt szczegółowy: http://www.br110.de/T_Schaltwerk.htm http://www.br110.de/T_Transformator.htm W internecie dostępne są nagrania z pracy przełącznika N28h. Widać napęd z łańcucha oraz iskry przeskakujące między stykami. Moje pytania:
|