Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei
Kolej a metro - Wersja do druku

+- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl)
+-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html)
+--- Dział: INFRASTRUKTURA I RUCH KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-66.html)
+--- Wątek: Kolej a metro (/thread-867.html)

Strony: 1 2


Kolej a metro - fassam - 17.04.2011

Witam was wszystkich, mam pytanie dotyczące znaków na kolei i w metrze ich różnic itd. można takie informacje znaleźć w dzienniku ustaw ale mam z tym problem. pomóżcie

//Pisz staranniej.
przem710



- rustsaltz - 17.04.2011

http://kolej.krb.com.pl/metro/sem.htm
http://kolej.krb.com.pl/mr1/mr1.htm

Dwie podstawowe instrukcje Smile


- fassam - 17.04.2011

Ok. Mam sygnalizację w metrze a różnice jak wygląda ona na kolei, sa wogóle jakies różnice ?


- mikrobart - 17.04.2011

Te instrukcje, które przesłał rustsaltz, dotyczą metra.


- fassam - 17.04.2011

A teraz dotyczące kolei, jakie są różnice ?


- mikrobart - 17.04.2011

Oto instrukcja E1 - przepisy sygnalizacji na PKP:
http://kolej.krb.com.pl/e1/e1.htm


- Mannerheim - 17.04.2011

http://www.tadek.jasky.pl/theme_1.php?s ... page=26860
Tu są podane sygnały świetlne oraz wskaźniki stosowane w warszawskim metrze.

Jak widzisz (porównując do kolejowych z instrukcji E1) zdecydowana większość się powtarza, różnice w zasadzie obejmują tylko pomarańczowe światło na semaforze oraz kilka wskaźników (Wm4, Wm8, Wm16, Wm17, Wm30, Wm31, Wm32).
Sygnalizacja kolejowa jest bardziej rozbudowana, wystarczy spojrzeć na sygnalizację świetlną. Na kolei sygnałów jest całe mnóstwo, w metrze tylko kilka podstawowych, brak jest tarcz ostrzegawczych.


- Lutek - 17.04.2011

mikrobart napisał(a):Oto instrukcja E1 - przepisy sygnalizacji na PKP:
http://kolej.krb.com.pl/e1/e1.htm

Ta E-1 jest z 2000 roku, obecnie stosujemy tą z 2007 i to już jest Ie-1 ( ex. E-1 ).


- mikrobart - 17.04.2011

Tu link do Ie-1:
http://kolej.krb.com.pl/ie1/ie1.html

Jednak jeśli chcemy porównywać metro z koleją to spokojnie można to robić w oparciu o E1.


- JONIN_EZT - 21.04.2011

Na metrze jak i na kolei stosuje się te same sygnalizacje manewrowe. W świetlnej jest o tyle różnica, że w kolei pomarańczowe ciągłe oznacza co innego niż w metrze. W Kolei - jazda z Vmax, następny semafor S1 (stój, czerwone ciągłe), a w metrze jazda z V=40km/h następny stój.

Metro jako jedno z dwóch linii w Polsce posiada 2stawną SBL, tak jak linia WKD. Działa to na tej samej zasadzie. W Metrze za to pojawiają się dodatkowe wskaźniki, lub trochę zmienione w porównaniu do kolei. Na pewno te same oznaczające odcinek rozpoczęcia i zakończenia odcinka ze zmniejszoną prędkością.


- fassam - 09.05.2011

Kiedy na kolei mamy do czynienia z sygnałem sn, czyli nieoświetlony semafor ?


- rustsaltz - 09.05.2011

Na kolei de facto nie powinien wystąpić. Przepisy nie wyróżniają tego jako sygnał, ale mówią, że obok ciemnego semafora przejechać nie wolno.


- Lutek - 09.05.2011

Świetlnego raczej nie, ale kształtowego już tak, bo takich semaforów jest sporo.


- rustsaltz - 09.05.2011

Dla kształtowego sygnałem miarodajnym jest ramię, a te raczej trudno wygasić Wink


- Obleśny Szczur - 09.05.2011

Ale teoretycznie mo¿e siê to ramie zwiesiæ - chocia¿ konstrukcja mechaniczna takiego semafora powinna gwarantowaæ opadniêcie ramion do sygna³u stój w przypadku np. zerwania pêdni.
Ale przejechaæ obok wygaszonego wolno, oczywi¶cie na rozkaz.