![]() |
Oznaczenia numeryczne pociągów - Wersja do druku +- Forum Kolejowe - dla fanów i miłośników kolei (https://www.forumkolejowe.pl) +-- Dział: TECHNICZNA STRONA KOLEI (https://www.forumkolejowe.pl/forum-95.html) +--- Dział: INFRASTRUKTURA I RUCH KOLEJOWY (https://www.forumkolejowe.pl/forum-66.html) +---- Dział: STEROWANIE RUCHEM KOLEJOWYM (https://www.forumkolejowe.pl/forum-67.html) +---- Wątek: Oznaczenia numeryczne pociągów (/thread-893.html) |
Oznaczenia numeryczne pociągów - mk1992 - 23.04.2011 rustsaltz napisał(a):Dwie pierwsze cyfry (dla wszystkich rodzajów pociągów): To jest teoria. Natomiast niech mi ktoś wytłumaczy, jak to wygląda w praktyce, a dokładnie na przykładzie pociągów relacji Gliwice - Częstochowa i Gliwice - Zawiercie, gdzie mamy numery 2-cyfrowe do Częstochowy (14, 16, 18 itd.) i 3-cyfrowe do Zawiercia (110, 112, 114 itd.). Przykładowo do Lublińca mamy 600-ki, a do Wielunia Dąbrowy 500-ki. I nijak ma się to do teoretycznego schematu przypisywania pociągom numerów (czyt.: to co wyżej zacytowałem). - Adams - 23.04.2011 Podobnie jest także w Małopolsce na lini Kraków - Tarnów są nr dwucyfrowe np. 11, 13 , a do Wieliczki trójcyfrowe np. 213. - rustsaltz - 23.04.2011 Po staremu było różnie, a różniście. Przykładowo moje kible miały 340xx. O ile dwie pierwsze się zgadzały, o tyle 0 sugeruje OIDP międzynarodowy stałego kursowania. Aczkolwiek coś się porządkuje, bo jeden z kibli z Częstochowy do Chorzewa Siemkowic dostał 442xx. System działa od niedawna, więc myślę, że nikt nie będzie teraz poprawiał wszystkich numerków, zacznie się to od przyszłego rozkładu, ewentualnie (nie daj Boże!) korekty czerwcowej. A co do obecnej rzeczywistości, była taka adnotacja, że "pociągi poruszające się po jednym okręgu mogą mieć numery odbiegające od norm". - DamianT - 23.04.2011 Adams napisał(a):Podobnie jest także w Małopolsce na lini Kraków - Tarnów są nr dwucyfrowe np. 11, 13 , a do Wieliczki trójcyfrowe np. 213. http://rozklad-pkp.pl/traininfo.php/pn/ ... 303582266& Jak widać 11 to numer pociągu Częstochowa Osobowa - Gliwice. No chyba, że taki sam numer mają różne pociągi. - rustsaltz - 23.04.2011 Tak, numery się powtarzają w różnych obszarach konstrukcyjnych. - mk1992 - 23.04.2011 Ok, załóżmy taką sytuację. Pociąg REGIO z Oświęcimia do Lublińca - 34xxx i co dalej? Niby mamy zakres 200-999 do wykorzystania, ale dobrowolnie też nie będziemy sobie operować numerkami. Obecnie jest tak, że któraś z trzech ostatnich cyfr w numerach 5-cyfrowych dotyczy toru, po którym porusza się pociąg (kilometraż rosnący/malejący), a według nowych zasad jak powinienem oznaczyć pociąg relacji Oświęcim - Lubliniec? - Semaforek18 - 23.04.2011 mk1992 napisał(a):po którym porusza się pociąg (kilometraż rosnący/malejący) Ostatnia cyfra - rustsaltz - 23.04.2011 342x-cyfra nieparzysta. 34-obszary konstrukcyjne, 2-regionalny, x-kolejna cyfra z dla pociągu (wynika ona z numeracji, kolejne pociągi-jeśli jest ich więcej niż 5 w danej relacji-dostają kolejne cyfry dziesiątek), cyfra nieparzysta-pociąg jedzie "do" Warszawy, więc strzelam, że ma być nieparzysta, oczywiście kolejna dla pociągu, czyli zakładając, że jedzie jeden pociąg w takiej relacji mamy numerek 34201. - mk1992 - 23.04.2011 rustsaltz napisał(a):cyfra nieparzysta-pociąg jedzie "do" Warszawy, więc strzelam, że ma być nieparzysta, oczywiście kolejna dla pociągu, czyli zakładając, że jedzie jeden pociąg w takiej relacji mamy numerek 34201. Możesz jaśniej? - rustsaltz - 24.04.2011 Numer nieparzysty oznacza, że pociąg jedzie torem numer jeden (kilometraż rosnący), parzysty, że jedzie torem numer dwa (kilometraż malejący). Ogólna zasada numeracji torów (instrukcja Id-12, dawne D29) jest taka, że w kierunku Warszawy Centralnej kilometraż rośnie (zdarzają się wyjątki!), stąd pociągi "do" Warszawy mają numerki nieparzyste. Na stacji Warszawa Centralna jest umowny środek sieci, skąd rozchodzą się w przeciwnych kierunkach linie 1 i 2 (obie mają do Warszawy kilometry rosnące, stąd każdy pociąg przejeżdżając przez Warszawę zmienia numer na kolejny) |