23.05.2012, 13:14
Z linii zagranicznych można poruszyć BAM (Байкало-Амурская магистраль, czyli Magistrala Bajkalsko-Amurska). Ruch pasażerski jest na niej mniej intensywny niż na Kolei Transsyberyjskiej (docelowo RŻD chcą BAM przeznaczyć w zasadzie dla ciężkiego brutta, czyli głównei węgla, a Transsib przenzaczyć raczej dla pasażerów i kontenerów), ale jest.
Polecam stronkę http://bam.railways.ru/ (ma także wersję angielską), z wieloma reportaży podróznych, którzy tam jeżdzili, mapą, wykazem stacji raz z etymologią ich nazw... Na BAM jest najdłuższy w Rosji tunel kolejowy, Północnomujski (Северому́йский тонне́ль) -ma 15353 m., otwarty wg Wikipedii 5.XII.2003. Jest jednotorowy; wciąż jest w eksploatacji objazd tego tunelu z czasów budowy, na tym objeździe jest tzw. czarci most (de facto raczej bardzo wysoka estakada), bardzo ciekawy konstrukcyjnie:
http://bam.railways.ru/rr/_bam_b_devil_2.jpg ; http://bam.railways.ru/rr/_bam_b_devil_1.jpg
ZTCW docelowo tunelem mają jeździć pociągi ładowne, objazdem -prozne. Pasażerskie raczej jeżdżą teraz tunelem.
----
Uwagi ogólne co do podróży po Rosji:
-tamtejsze koleje mają niezły inteaktywny rozklad jazdy z podawaniem cen biletów:
http://pass.rzd.ru/pass/public/pass?STRUCTURE_ID=735 (zalecam przeglądarkę Firefox)
-należy pamiętac, że często stacja ma inna nazwę niż miasto. Np. miasto Niznij Nowgorod wrócilo do nazwy przedrewolucyjnej, a stacja nazywa się Gor'kij jak za ZSRR.
Warto nabyć atlas liniii kolejowych Rosji (niedawno kupiłem za ok. 40,- zł.)
[ Dodano: 2012-05-23, 14:25 ]
Kolej Transandyjska (w Peru, z Callao przez Limę do La Oroya): Projektowana przez Ernesta Malinowskiego. Przechodzi przez Andy przez przełęcz Ticlio na wysokości OIDP 4789 m n.p.m. Do czasu otwarcia w Chinach linii z Golmud do Lhassy (chyba max 5022 m n.p.m.) była rekordowa jeśli idzie o wysokośc nad poziomem morza.
Znajoma była tam w 1996 r. Niestety na znacznej części linii nie prowadzono ruchu, odcinki nieczynne pokonywano wierzchem na osłach. Tam, gdzie ruch był, stan toru rozpaczliwy, nagminne wykolejenia, co prawda na ogół niegroźne, bo prędkość dobrze jak 20 km/h, kondukorzy wkolejali podobno wagony przy pomocy liści agawy i kamieni.
Teraz może jest lepiej - znajoma tam była w szczycie aktywności Sendero Luminoso.
Linia ta pokonuje zbocza gór medtodą zakosową (wjeżdżamy na ślepy tor, przerabiamy rozjazd, wyjeżdząmy ze zmiana czoła pociągu), cos podobnego jak leśna kolejka na Słowacji koło Vychylovki (stąd zwana po słowacku uvratova).
Polecam stronkę http://bam.railways.ru/ (ma także wersję angielską), z wieloma reportaży podróznych, którzy tam jeżdzili, mapą, wykazem stacji raz z etymologią ich nazw... Na BAM jest najdłuższy w Rosji tunel kolejowy, Północnomujski (Северому́йский тонне́ль) -ma 15353 m., otwarty wg Wikipedii 5.XII.2003. Jest jednotorowy; wciąż jest w eksploatacji objazd tego tunelu z czasów budowy, na tym objeździe jest tzw. czarci most (de facto raczej bardzo wysoka estakada), bardzo ciekawy konstrukcyjnie:
http://bam.railways.ru/rr/_bam_b_devil_2.jpg ; http://bam.railways.ru/rr/_bam_b_devil_1.jpg
ZTCW docelowo tunelem mają jeździć pociągi ładowne, objazdem -prozne. Pasażerskie raczej jeżdżą teraz tunelem.
----
Uwagi ogólne co do podróży po Rosji:
-tamtejsze koleje mają niezły inteaktywny rozklad jazdy z podawaniem cen biletów:
http://pass.rzd.ru/pass/public/pass?STRUCTURE_ID=735 (zalecam przeglądarkę Firefox)
-należy pamiętac, że często stacja ma inna nazwę niż miasto. Np. miasto Niznij Nowgorod wrócilo do nazwy przedrewolucyjnej, a stacja nazywa się Gor'kij jak za ZSRR.
Warto nabyć atlas liniii kolejowych Rosji (niedawno kupiłem za ok. 40,- zł.)
[ Dodano: 2012-05-23, 14:25 ]
Kolej Transandyjska (w Peru, z Callao przez Limę do La Oroya): Projektowana przez Ernesta Malinowskiego. Przechodzi przez Andy przez przełęcz Ticlio na wysokości OIDP 4789 m n.p.m. Do czasu otwarcia w Chinach linii z Golmud do Lhassy (chyba max 5022 m n.p.m.) była rekordowa jeśli idzie o wysokośc nad poziomem morza.
Znajoma była tam w 1996 r. Niestety na znacznej części linii nie prowadzono ruchu, odcinki nieczynne pokonywano wierzchem na osłach. Tam, gdzie ruch był, stan toru rozpaczliwy, nagminne wykolejenia, co prawda na ogół niegroźne, bo prędkość dobrze jak 20 km/h, kondukorzy wkolejali podobno wagony przy pomocy liści agawy i kamieni.
Teraz może jest lepiej - znajoma tam była w szczycie aktywności Sendero Luminoso.
Linia ta pokonuje zbocza gór medtodą zakosową (wjeżdżamy na ślepy tor, przerabiamy rozjazd, wyjeżdząmy ze zmiana czoła pociągu), cos podobnego jak leśna kolejka na Słowacji koło Vychylovki (stąd zwana po słowacku uvratova).
Romek_L