08.02.2012, 21:31
Wykolejnica jest jednym z elementów systemu zabezpieczenia ruchu kolejowego, który jest obecnie używane na polskiej sieci kolejowej i nie tylko.
Patrząc na historię owego urządzenia, możemy dowiedzieć się, że były pierwotnie używane w kopalniach, gdzie rozpędzony tabor kolejowy stwarzał zagrożenie dla górników.
Wbrew pozorom oraz nazwie, głównym zadaniem wykolejnicy nie jest wykolejanie taboru a zabezpieczanie ruchu kolejowego przed wjazdem wszelkiego rodzaju taboru na użytkowaną trasę kolejową. Obecnie najczęściej można je spotkać na bocznicach czy nieużywanych torach stacyjnych, gdzie ewentualne wykolejenie nie powinno wywołać większych szkód.
Wykolejnica zbudowana jest z stalowego elementu, nałożonego na szynę kolejową, który po zetknięciu się z kołem taboru kolejowego podważa go tym samym powodując jego wykolejenie. Istnieje także rodzaj przenośnej wykolejnicy, ustawianej tam gdzie nie istnieje potrzeba montowania wykolejnicy stałej.
W zależności od rodzaju, wykolejnice mogą być obsługiwane ręcznie lub zdalnie. W tym drugim przypadku, nakładanie bądź zdejmowanie jest wykonywane przy użyciu pędni lub napędu wykolejnicowego.
Wykolejnice są oznakowane znakiem Z1wk (stój - wykolejnica na torze), dzięki czemu prawie do minimum spada zagrożenie przypadkowego wykolejenia taboru.
Na podstawie wikipedii orazprywatnej strony internetowej opracował Jan Parszewski
Patrząc na historię owego urządzenia, możemy dowiedzieć się, że były pierwotnie używane w kopalniach, gdzie rozpędzony tabor kolejowy stwarzał zagrożenie dla górników.
Wbrew pozorom oraz nazwie, głównym zadaniem wykolejnicy nie jest wykolejanie taboru a zabezpieczanie ruchu kolejowego przed wjazdem wszelkiego rodzaju taboru na użytkowaną trasę kolejową. Obecnie najczęściej można je spotkać na bocznicach czy nieużywanych torach stacyjnych, gdzie ewentualne wykolejenie nie powinno wywołać większych szkód.
Wykolejnica zbudowana jest z stalowego elementu, nałożonego na szynę kolejową, który po zetknięciu się z kołem taboru kolejowego podważa go tym samym powodując jego wykolejenie. Istnieje także rodzaj przenośnej wykolejnicy, ustawianej tam gdzie nie istnieje potrzeba montowania wykolejnicy stałej.
W zależności od rodzaju, wykolejnice mogą być obsługiwane ręcznie lub zdalnie. W tym drugim przypadku, nakładanie bądź zdejmowanie jest wykonywane przy użyciu pędni lub napędu wykolejnicowego.
Wykolejnice są oznakowane znakiem Z1wk (stój - wykolejnica na torze), dzięki czemu prawie do minimum spada zagrożenie przypadkowego wykolejenia taboru.
Na podstawie wikipedii orazprywatnej strony internetowej opracował Jan Parszewski