26.12.2011, 14:27
Przedwojenna historia PKP w pigułce
Kiedy w 1842 roku pierwszy pociąg wjechał na obecne tereny Polski, do Wrocławia nikt nie przypuszczał, że będzie to swego rodzaju początek rozkwitu kolei w Polsce. Następne lata to kolejne linie kolejowe, projekty czy rozpoczynające się budowy. Będąc w tym okresie warto wspomnieć o kolei konnej, która powstała w 1804 roku na Górnym Śląsku.
W 1923 roku otwarta została pierwsza Polska fabryka lokomotyw w Chrzanowie, która już na początku cieszyła się dużym zainteresowaniem z strony Niemców i Belgów, którzy zamówili między innymi parowóz Ok22.
Do 24 września 1926 roku kolejowa sieć Polski była podzielone na 9 okręgów kolejowych, które były zarządzane przez Ministerstwo Kolei Żelaznych. Na mocy rozporządzenia ówczesnego prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Ignacego Mościckiego utworzone zostało przedsiębiorstwo Polskie Koleje Państwowe, której właścicielem został skarb państwa.
Rozwój kolejnictwa na terenach Polski był ważny dla ówczesnych władz, co mogą potwierdzać słowa marszałka Józefa Piłsudskiego "Aby podnieść kulturę i dobrobyt ludności trzeba jej dać dobrą komunikację"
Rok 1927 był bardzo ważny w rozwoju kolejnictwa w stolicy kraju, Warszawie. Utworzona została Elektryczna Kolej Dojazdowa oraz podjęto decyzję o budowie tunelu średnicowego, który został otwarty sześć lat później w 1933 roku.
W 1932 roku ówczesne Ministerstwo Kolei Żelaznych zostało przekształcone w Ministerstwo Komunikacji. W tym samym roku wprowadzono reformę w cenniku przejazdów, miejscami zmniejszając ceny nawet o 33%.
Również w 1933 roku zakończyła się budowa ogromnej inwestycji kolejowej, jak się później okazało największej w okresie międzywojennym. Magistrala Węglowa łącząca Śląsk z portem w Gdyni, została wybudowana przy współpracy gospodarczej z Francją.
W 1936 roku pierwsze linie zostają zelektryfikowane system prądu stałego 3000 V. Rok później prototypowy parowóz pospieszny Pm36 (dzisiaj znany jako "Piękna Helena") zdobywa pierwsze miejsce i złoty medal na wystawie w Paryżu.
Rok przed wybuchem drugiej wojny światowej, został oddany do użytku nowy dworzec Warszawa Główna. Dwa lata wcześniej odnotowano rekordowe załadunki węgla na Śląsku.
Polska sieć kolejowa w 1939 roku liczyła 22 tysięcy kilometrów z czego niecałe 4000 kilometrów były to linie wąskotorowe. 1 września Niemcy wysadzili dworzec w Tarnowie, doszło również do pożaru na dworcu Głównym w Warszawie. W godzinach porannych kolejarze w Szymanowie udaremnili przejazd niemieckich pociągów pancernych przez most na Wiśle.
W trakcie działań wojennych wiele linii kolejowych uległo zniszczeniu, a w trakcie Powstania Warszawskiego całkowitemu zniszczeniu uległ węzeł kolejowy w Warszawie. Nie przeszkodziło to jednak w budowie lokomotyw Ty2 w Chrzanowie.
Po zakończeniu drugiej wojny światowej, 29 sierpnia 1945 roku zatwierdzono podział sieci kolejowej na 10 okręgów.
Na podstawie Polskie Koleje Państwowe - 80 lat, wikipedii, informacji na stronie grupy PKP oraz wiedzy własnej opracował Jan Parszewski
Kiedy w 1842 roku pierwszy pociąg wjechał na obecne tereny Polski, do Wrocławia nikt nie przypuszczał, że będzie to swego rodzaju początek rozkwitu kolei w Polsce. Następne lata to kolejne linie kolejowe, projekty czy rozpoczynające się budowy. Będąc w tym okresie warto wspomnieć o kolei konnej, która powstała w 1804 roku na Górnym Śląsku.
W 1923 roku otwarta została pierwsza Polska fabryka lokomotyw w Chrzanowie, która już na początku cieszyła się dużym zainteresowaniem z strony Niemców i Belgów, którzy zamówili między innymi parowóz Ok22.
Do 24 września 1926 roku kolejowa sieć Polski była podzielone na 9 okręgów kolejowych, które były zarządzane przez Ministerstwo Kolei Żelaznych. Na mocy rozporządzenia ówczesnego prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Ignacego Mościckiego utworzone zostało przedsiębiorstwo Polskie Koleje Państwowe, której właścicielem został skarb państwa.
Rozwój kolejnictwa na terenach Polski był ważny dla ówczesnych władz, co mogą potwierdzać słowa marszałka Józefa Piłsudskiego "Aby podnieść kulturę i dobrobyt ludności trzeba jej dać dobrą komunikację"
Rok 1927 był bardzo ważny w rozwoju kolejnictwa w stolicy kraju, Warszawie. Utworzona została Elektryczna Kolej Dojazdowa oraz podjęto decyzję o budowie tunelu średnicowego, który został otwarty sześć lat później w 1933 roku.
W 1932 roku ówczesne Ministerstwo Kolei Żelaznych zostało przekształcone w Ministerstwo Komunikacji. W tym samym roku wprowadzono reformę w cenniku przejazdów, miejscami zmniejszając ceny nawet o 33%.
Również w 1933 roku zakończyła się budowa ogromnej inwestycji kolejowej, jak się później okazało największej w okresie międzywojennym. Magistrala Węglowa łącząca Śląsk z portem w Gdyni, została wybudowana przy współpracy gospodarczej z Francją.
W 1936 roku pierwsze linie zostają zelektryfikowane system prądu stałego 3000 V. Rok później prototypowy parowóz pospieszny Pm36 (dzisiaj znany jako "Piękna Helena") zdobywa pierwsze miejsce i złoty medal na wystawie w Paryżu.
Rok przed wybuchem drugiej wojny światowej, został oddany do użytku nowy dworzec Warszawa Główna. Dwa lata wcześniej odnotowano rekordowe załadunki węgla na Śląsku.
Polska sieć kolejowa w 1939 roku liczyła 22 tysięcy kilometrów z czego niecałe 4000 kilometrów były to linie wąskotorowe. 1 września Niemcy wysadzili dworzec w Tarnowie, doszło również do pożaru na dworcu Głównym w Warszawie. W godzinach porannych kolejarze w Szymanowie udaremnili przejazd niemieckich pociągów pancernych przez most na Wiśle.
W trakcie działań wojennych wiele linii kolejowych uległo zniszczeniu, a w trakcie Powstania Warszawskiego całkowitemu zniszczeniu uległ węzeł kolejowy w Warszawie. Nie przeszkodziło to jednak w budowie lokomotyw Ty2 w Chrzanowie.
Po zakończeniu drugiej wojny światowej, 29 sierpnia 1945 roku zatwierdzono podział sieci kolejowej na 10 okręgów.
Na podstawie Polskie Koleje Państwowe - 80 lat, wikipedii, informacji na stronie grupy PKP oraz wiedzy własnej opracował Jan Parszewski