20.12.2011, 16:08
Stosowany do dzisiaj system oznaczeń parowozów wszedł w życie wraz z rozporządzeniem Ministra Kolei Żelaznych z 1922 roku. Wcześniej lokomotywy parowe były oznaczane zgodnie z system panującym w kraju ich pochodzenia. Zupełnie inna sytuacja ma miejsce z taborem wąskotorowym - ten jest oznaczany zgodnie z rozporządzeniem z 1961 roku.
Oznacznie parowozów normalnotorowych w Polsce:
Pierwsza litera:
O - pasażerski (osobowy)
T - towarowy
P - pospieszny
W przypadku drugiej litery wszystko zależy od jej "wielkości". Jeżeli jest napisana z wielkiej wtedy oznacza tendrzak, jeżeli z małej układ osi.
Liczba kończąca oznacza oznacza kraj pochodzenia. Na sieci PKP używało się następujących oznaczeń liczbowych:
1-10 - parowóz niemiecki
11-19 - parowóz austriacki
20-99* - parowóz polski
100-200 - parówóz innego pochodzenia, otrzymany do 1939 roku
Powyżej 200 - parowóz innego pochodzenia, otrzymany po 1944 roku
Oznaczenie parowozów wąskotorowych w Polsce:
Pierwsza litera:
T - parowóz tendrzak
P - pozostałe
Druga litera oznacza układ osi napędowych, z wyjątkiem kiedy parowóz liczy tylko dwie osie - wtedy nie stosuje się żadnej litery
Liczba na końcu oznacza zakres pracy parowozu:
1 - do 60 KM
2 - 61 - 80 KM
3 - 81 - 100 KM
4 - 101 - 120 KM
5 - 121 - 150 KM
6 - 151 - 180 KM
7 - 181 - 220 KM
8 - 221 - 300 KM
9 - Powyżej 300 KM
Numery inwentarzowe oznaczają szerokość rozstawu toru:
600 mm - 0001 - 1000
750 mm - 1001 - 2000
785 mm - 2001 - 2800
800 mm - 2801 - 3000
1000 mm - powyżej 3001
Na podstawie wikipedii oraz prywatnej stronie poświęconej kolei wąskotorowej opracował Jan Parszewski
Oznacznie parowozów normalnotorowych w Polsce:
Pierwsza litera:
O - pasażerski (osobowy)
T - towarowy
P - pospieszny
W przypadku drugiej litery wszystko zależy od jej "wielkości". Jeżeli jest napisana z wielkiej wtedy oznacza tendrzak, jeżeli z małej układ osi.
Liczba kończąca oznacza oznacza kraj pochodzenia. Na sieci PKP używało się następujących oznaczeń liczbowych:
1-10 - parowóz niemiecki
11-19 - parowóz austriacki
20-99* - parowóz polski
100-200 - parówóz innego pochodzenia, otrzymany do 1939 roku
Powyżej 200 - parowóz innego pochodzenia, otrzymany po 1944 roku
Oznaczenie parowozów wąskotorowych w Polsce:
Pierwsza litera:
T - parowóz tendrzak
P - pozostałe
Druga litera oznacza układ osi napędowych, z wyjątkiem kiedy parowóz liczy tylko dwie osie - wtedy nie stosuje się żadnej litery
Liczba na końcu oznacza zakres pracy parowozu:
1 - do 60 KM
2 - 61 - 80 KM
3 - 81 - 100 KM
4 - 101 - 120 KM
5 - 121 - 150 KM
6 - 151 - 180 KM
7 - 181 - 220 KM
8 - 221 - 300 KM
9 - Powyżej 300 KM
Numery inwentarzowe oznaczają szerokość rozstawu toru:
600 mm - 0001 - 1000
750 mm - 1001 - 2000
785 mm - 2001 - 2800
800 mm - 2801 - 3000
1000 mm - powyżej 3001
Na podstawie wikipedii oraz prywatnej stronie poświęconej kolei wąskotorowej opracował Jan Parszewski