Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ET42
#1
ET42

ET42 jest lokomotywą powstałą w oparciu o budowę radzieckich lokomotyw WŁ10 oraz WŁ11. PKP zdecydowało się na zakup modelu ze względu na rozpoczynającą się produkcję modelu ET41 przez polski przemysł lokomotyw elektrycznych.

Wraz z coraz większą ilością zamówień wzrastało zapotrzebowanie na ciężkie towarowe lokomotywy elektryczne, które miały obsłużyć trasy wiodące z Śląska aż na drugi koniec kraju - do zlokalizowanych tam portów.

Konstrukcja ET42 była niezwykle prosta, co paradoksalnie spowodowało ogromną niezawodność lokomotywy, czym zyskały zaufanie wśród polskich kolejarzy. Juz od samego początku zakładano, że model będzie dwuczłonowy, dzięki czemu zasilanie mogło odbywać się przy pomocy jednego pantografu, co było ogromnym plusem w porównaniu z użytkowanymi wtedy ET40 i ET41, których konstrukcja opierała się na połączeniu dwóch odzielnych lokomotyw. Oprócz tego ET42 posiadało jeszcze wiele innych cech, których nie miały wspomniane wyżej lokomotywy - głównie lepsze właściwości ruchowe, dzięki którym można o wiele skuteczniej ruszać z ciężkim składam towarowym.

Z hali produkcyjnej radzieckich Zakładów Budowy Lokomotyw Elektrycznych wyjechało 50 lokomotyw tego typu, wszystkie przygotowane z myślą o polskich szlakach kolejowych. Obecnie ze względu na tendencje spadkową przewozów towarowych lokomotywy zostały odstawione do zapasu długotrwałego.

Dane techniczne:

Układ osi: Bo'Bo' + Bo'Bo'
Długość lokomotywy: 31 000 mm
Szerokość lokomotywy: 3 030 mm
Wysokość lokomotywy: 4 430 mm
Średnica kół: 1 250 mm
Prędkość konstrukcyjna: 100 km/h

Na podstawie "Lokomotywy na polskich torach" opracował Jan Parszewski
Odpowiedz

#2
Obecnie ET42 jeżdżą i mają się nieźle Wink
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Odpowiedz

#3
Witam! Podoba mi się Rysiu twoja praca tylko jest ona taka trochę płytka idzie w ilość a nie jakość. Niby wszystko ładnie opisane ale jednak skoro to forum kolejowe to mógłbyś wyszukać trochę więcej informacji niż jest na wikipedi.
Np. napisałeś o lepszych własnościach ruchowych no dobrze, ale mógłbyś się trochę wgłębić co się za tym kryje, że np w ET42 możemy połączyć wszystkie 8 silników w szereg, że ma bardzo czuły układ przeciwpoślizgowy (który czasami był aż za czuły), że ma hamulec ED który ma taką właściwość że będzie działał nawet przy opuszczonych pantografach, aż wreszcie to że ET42 dzięki odpowiedniej konstrukcji i chłodzeniu oporników może jechać na pozycjach oporowych przy natężeniu do 400A przez nieograniczony czas.
Odpowiedz



Podobne wątki…
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Wycofanie ET22, ET41, ET42 Railsilesia 16 11 530 23.05.2017, 14:42
Ostatni post: rustsaltz
  Powrót ET42 Obleśny Szczur 159 65 083 30.04.2014, 13:19
Ostatni post: rustsaltz

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.