18.02.2012, 09:56
1 września 1939 roku, w dniu wybuchu drugiej wojny światowej spowodowaną agresją niemiecką na Polskę, kolejarzom z Szymankowa (obecnie woj. Pomorskie) udaje się udaremnić przejazd niemieckiego pociągu pancernego przez most nad Wisłą. W tym samym okresie niemieckiego odziały podpaliły dworzec Warszawa Główna oraz doszło do eksplozji na dworcu w Tarnowie, a część majątku państwowego zostało przetransportowana koleją do Rumunii.
25 września 1939 roku infrastruktura kolejowa znajdująca się na Śląsku, Pomorzu oraz Wielkopolsce została wcielona do niemieckich okręgów kolejowych, a pod koniec roku ZSRR rozpoczął stopniowe zwiększanie rozstawu szyn kolejowych w Polsce, w taki sposób aby spełniały one normy radzieckie.
Rok później, podczas akcji mającej na celu przetransportowanie niemieckich odziałów z Polski do Francji ujawniły się problemy taborowe, co wymusiło na hitlerrowcach poprawienie stanu taborowego. W tym samym okresie ukończona została budowa polskich parowozów Ty37 oraz Pt31, a następnie rozpoczęto przygotowanie do budowy niemieckich parowozów Ty4, TKt3 oraz Ty5*.
W 1941 roku niemieckie odziały rozpoczęły przejmowanie radzieckiego taboru, wcześniej służącego dla PKP. W związku tym ponownie rozpoczął się proces przebudowy lokomotyw oraz wagonów, przystosowując go do rozstawu szyn obowiązującego zarówno w Niemczech jak i Polsce. W tym samym okresie mają miejsce pierwsze polskie akcje sabotażowę na kolei.
Trzy lata później działania wojenny doprowadziły do niemal całkowitego zniszczenia warszawskiego węzła kolejowego, w tym tunelu średnicowego czy mostów kolejowych na Wiśle. W tym samym czasie w Chrzanowie zostaje wyprudokowana lokomotywa parowa Ty42.
Wraz z rozpoczęciem 1945 roku, powstało Ministerstwo Komunikacji. Niedługo potem swoją działalność rozpoczęły pierwsze Dyrekcje Okręgowych Kolei Państwowych. W lipcu zostaje otwarty prowizoryczne dworzec Warszawa Główna, a polska sieć kolejowa zyskuje infrastrukturę na ziemiach odzyskanych.
Ostatecznie, 29 sierpnia 1945 roku zatwierdzono podział sieci PKP na dziesięć okręgów kolejowych.
* pierwotnie pod oznaczeniem niemieckim
Na podstawie Polskie Koleje Państwowe - 80 lat, wikipedii, informacji na stronie grupy PKP oraz wiedzy własnej opracował Jan Parszewski
25 września 1939 roku infrastruktura kolejowa znajdująca się na Śląsku, Pomorzu oraz Wielkopolsce została wcielona do niemieckich okręgów kolejowych, a pod koniec roku ZSRR rozpoczął stopniowe zwiększanie rozstawu szyn kolejowych w Polsce, w taki sposób aby spełniały one normy radzieckie.
Rok później, podczas akcji mającej na celu przetransportowanie niemieckich odziałów z Polski do Francji ujawniły się problemy taborowe, co wymusiło na hitlerrowcach poprawienie stanu taborowego. W tym samym okresie ukończona została budowa polskich parowozów Ty37 oraz Pt31, a następnie rozpoczęto przygotowanie do budowy niemieckich parowozów Ty4, TKt3 oraz Ty5*.
W 1941 roku niemieckie odziały rozpoczęły przejmowanie radzieckiego taboru, wcześniej służącego dla PKP. W związku tym ponownie rozpoczął się proces przebudowy lokomotyw oraz wagonów, przystosowując go do rozstawu szyn obowiązującego zarówno w Niemczech jak i Polsce. W tym samym okresie mają miejsce pierwsze polskie akcje sabotażowę na kolei.
Trzy lata później działania wojenny doprowadziły do niemal całkowitego zniszczenia warszawskiego węzła kolejowego, w tym tunelu średnicowego czy mostów kolejowych na Wiśle. W tym samym czasie w Chrzanowie zostaje wyprudokowana lokomotywa parowa Ty42.
Wraz z rozpoczęciem 1945 roku, powstało Ministerstwo Komunikacji. Niedługo potem swoją działalność rozpoczęły pierwsze Dyrekcje Okręgowych Kolei Państwowych. W lipcu zostaje otwarty prowizoryczne dworzec Warszawa Główna, a polska sieć kolejowa zyskuje infrastrukturę na ziemiach odzyskanych.
Ostatecznie, 29 sierpnia 1945 roku zatwierdzono podział sieci PKP na dziesięć okręgów kolejowych.
* pierwotnie pod oznaczeniem niemieckim
Na podstawie Polskie Koleje Państwowe - 80 lat, wikipedii, informacji na stronie grupy PKP oraz wiedzy własnej opracował Jan Parszewski