Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Krótszy odcinek na hamowanie
#1
Witam wszystkich.
Interesuje mnie problem powstający w przypadku, gdy na jakiejś linii kolejowej są dwa semafory ustawione zbyt blisko siebie i droga hamowania jest przez to ograniczona w tym miejscu. Chodzi np o linię, na której można jechać 160km/h ale w pewnym miejscu mamy drogę hamowania taką jak dla 100km/h. Wówczas stosuje się zgodnie z "Przepisami sygnalizacji na PKP E1" dwa wskaźniki (W20iw19). Dodatkowo na semaforze, który poprzedza ten skrócony fragment należy (zgodnie z WTB-E10) zasygnalizować zmniejszenie prędkości zależne oczywiście od długości tej skróconej drogi :-) Tyle we wstępie, teraz czas na pytania:
Jak to funkcjonuje w praktyce? Po co w zasadzie przepisy nakazują stosować te dwa (W19i20) wskaźniki na semaforach poprzedzających tę skróconą drogę? Nie za bardzo to rozumiem, zwłaszcza, że maszynista jest informowany o ograniczeniu prędkości za pomocą np kolejności nastawiania sygnałów zezwalających bądź bezpośrednio za pomocą ograniczeń na semaforach- po co więc te dodatkowe wskaźniki? I czy taka skrócona droga jest uciążliwa dla maszynistów bo wymaga np większej ostrożności w sterowaniu prędkością pociągu? Jakie jest Wasze zdanie na ten temat :?
Odpowiedz

#2
Jak najbardziej jest to stosowane. A zasada jest dość prosta w instrukcji Ie1 (E1) jest trochę namieszane z tym opisem że ciężko się początkowo połapać. W praktyce wygląda to tak że widząc semafor z jedną białą strzałą wiadomo ze miedzy następnymi dwoma semaforami ( albo tarczą ostrzegawczą i semaforem) nie ma drogi hamowania wiec trzeba wcześniej zaczynać hamować jeżeli zauważy się że następny semafor, tarcza ( ten z dwiema strzałami) pokazuje zwolnienie lub brak podania na semaforze za nim.
Odpowiedz

#3
fenedron napisał(a):I czy taka skrócona droga jest uciążliwa dla maszynistów bo wymaga np większej ostrożności w sterowaniu prędkością pociągu?

W zasadzie właśnie po to te wskaźniki, żeby maszynistę poinformować, że semafory nie są w równych odległościach, tak jak na pozostałej części trasy, tylko bliżej siebie i żeby się nie zdziwił, jak za późno zacznie hamować przed S1 Smile
Odpowiedz

#4
A czy Waszym zdaniem niezbędne są te wskaźniki, skoro maszynista dostaje informacje na semaforze o ograniczeniu prędkości? Albo w postaci kolejności nastawiania na semaforach? Przepisy mówią, że te wskaźniki są konieczne ale ja się zastanawiam po coSmile I czy może myśleliście nad innym rozwiązaniem oznaczania krótszej drogi na hamowanie? I jak to wygląda w innych krajach?
Odpowiedz

#5
fenedron napisał(a):A czy Waszym zdaniem niezbêdne s± te wska¼niki, skoro maszynista dostaje informacje na semaforze o ograniczeniu prêdko¶ci?
Mo¿e niekoniecznie s± "niezbêdne", ale na pewno s± bardzo pomocne i zwiêkszaj± bezpieczeñstwo ruchu, bo:
przewoz napisał(a):po to te wska¼niki, ¿eby maszynistê poinformowaæ, ¿e semafory nie s± w równych odleg³o¶ciach, tak jak na pozosta³ej czê¶ci trasy
I to jest moim zdaniem najwa¿niejszym argumentem, który zadecydowa³ o ich stosowaniu. My¶lê, ¿e jedynym innym skutecznym rozwi±zaniem jest sygnalizacja kabinowa. Wprowadzenie kolejnego sygna³u do wy¶wietlenia na semaforze raczej mija siê z celem, tylko komplikowa³oby obecny, do¶æ prosty system.
Podobne wska¼niki s± na pewno w Niemczech - znaczy siê o podobnym "dzia³aniu", bo wygl±daj± inaczej.
Odpowiedz

#6
Musisz poinformować maszynistę ze następny semafor jest bliżej. Co z tego że na semaforze wyświetli się np S9 (przy tym 100 na następnym stój) a następny semafor jest bliżej niż droga hamowania. Maszynista nie wiedząc o tym po prostu zacznie później hamować i będzie lipa.
Odpowiedz

#7
No właśnie nie zacznie później hamować, ponieważ jeśli na końcu skróconego odcinka jest sygnał "stop" to na poprzednim sygnalizatorze już musi być ograniczenie prędkości, więc maszynista wjeżdża na ten odcinek już z prędkością ograniczoną na tyle, aby był w stanie pociąg wyhamować. A jak to wygląda w przypadku ograniczenia prędkości kolejnością nastawiania na semaforach?
Odpowiedz

#8
Ale jeżeli maszynista zobaczy 100 przy tym na następnym stój to skąd ma wiedzieć że następny semafor jest bliżej niż np te 1300m ? Wiec skoro ze 160 zmieści się na 1300m bez problemu to jak ma zwolnienie do 100 to tym bardziej wiec może zacząć hamować później.
Wiec po to są strzałki żeby to pokazać.
Odpowiedz

#9
fenedron napisał(a):je¶li na koñcu skróconego odcinka jest sygna³ "stop" to na poprzednim sygnalizatorze ju¿ musi byæ ograniczenie prêdko¶ci
A jedno ci±g³e pomarañczowe na semaforze widzia³? "Droga wolna z pe³n± prêdko¶ci±, nastêpny semafor pokazuje sygna³ stój". Wiêc niekoniecznie na pierwszym semaforze bêdzie "ograniczenie".
Odpowiedz

#10
Ale po to jest pomarańczowe, żeby drużynę ostrzegać, że następne jest czerwone. Strzały są uzupełnieniem obrazu, jak mówi instrukcja E1.

Taka jest w ogóle idea sygnalizacji świetlnej, żeby uprzedzać o obrazie na semaforze kolejnym (w sygnalizacji kształtowej tego nie ma-stąd odejście od niej)
Po pierwsze, wolę pić wódkę niż pisać wiersze.
PL-KSL
Odpowiedz

#11
Oczywi¶cie, ¿e tak. Z tego samego powodu potrzebne s± wska¼niki pokazuj±ce krótszy odcinek miêdzy semaforami. Nie ma co tu kombinowaæ z jakim¶ innym systemem, te wska¼niki s± wed³ug mnie bardzo dobrym pomys³em.
Odpowiedz

#12
Ok, już rozumiem, że te wskaźniki są potrzebne.
Ale jeszcze taka kwestia:
Cytat:A jedno ciągłe pomarańczowe na semaforze widział?
Widział. Z tym, że wg WTB-E10 jeśli mamy krótszą drogę konieczne jest sygnalizowanie zmniejszenia prędkości. Jeśli na końcu krótszego odcinka mamy STOP, to wcześniej musi być ograniczenie prędkości a jeszcze wcześniej informacja, że będzie ograniczenie prędkości? Ja tak to rozumiem, że pociąg już wjeżdża na krótszy odcinek z prędkością taką, że pociąg wyhamuje bez problemu.
Dam taki przykład (patrząc w kierunku jazdy pociągu). Zakładam, że na tej linii vmax=100km/h:
Mamy pierwszy semafor, na którym mamy W19 oraz sygnał np S4. Na kolejnym semaforze mamy zatem ograniczenie np S13a oraz W20. Pociąg zatem wjeżdża na ten skrócony odcinek z taką prędkością, że droga hamowania będzie zachowana. I tu znów wracam do tego, czy te W19 i W20 są aż tak niezbędneSmile Może ja po prostu czegoś nie rozumiem, proszę zatem o wyrozumiałośćWink
Odpowiedz

#13
Samo wyświetlenie sygnału pokaże, że na następnym semaforze będzie stój, czy tam S13. Ale nie pokaże, że na wyhamowanie masz mniej czasu niż powinno być normalnie, bo normalnie masz np odległość między semaforami powiedzmy 900-1000m i takiej byś się spodziewał, a tu z jakiegoś powodu masz 700-800. Też się wyrobisz, ale musisz o tym wiedzieć wcześniej.
Odpowiedz



Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
2 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.