05.02.2012, 13:01
Bocznica jest to tor kolejowy, budowany zazwyczaj na potrzeby zakładu pracy, który wymaga korzystania z szeroko pojętego transportu kolejowego. Bocznica może służyć za miejsce postoju pociągów. Na bocznicy obowiązuje odzielne przepisy, które są ustalane przez regulamin obsługi bocznicy.
Bocznice dzielimy na:
Bocznica szlakowa - odgałęziająca się na szlaku, tworzona w sytuacji dużej odległości od najbliższej stacji
Bocznica stacyjna - odgałęziająca się na stacji, tworzona w sytuacji niewielkiej odległości zakładu od stacji
Według polskiego prawa bocznice kolejowe nie są kwalifikowane jako linie kolejowe, lecz jako drogi kolejowe połączone z liniami kolejowymi. W związku z powyższym bocznic nie włącza się do infrastruktury kolejowej, co nie zwalnia ich z posiadania niezbędnych urządzeń kolejowych, mimo, że są to trasy kolejowe użytku niepublicznego.
Większość bocznic, jeżeli nie wszystkie, nie posiadają "druta", w związku z czym są obsługiwane trakcją spalinową, zazwyczaj pojazdami manewrowymi. Obecnie ze względu na upadek wielu zakładów, bardzo duża ilość bocznic jest nieużywana.
Na podstawie kolejowego komisu, wikipedii oraz żródeł własnych opracował Jan Parszewski przy współpracy z użytkownikiem rustsaltz
Bocznice dzielimy na:
Bocznica szlakowa - odgałęziająca się na szlaku, tworzona w sytuacji dużej odległości od najbliższej stacji
Bocznica stacyjna - odgałęziająca się na stacji, tworzona w sytuacji niewielkiej odległości zakładu od stacji
Według polskiego prawa bocznice kolejowe nie są kwalifikowane jako linie kolejowe, lecz jako drogi kolejowe połączone z liniami kolejowymi. W związku z powyższym bocznic nie włącza się do infrastruktury kolejowej, co nie zwalnia ich z posiadania niezbędnych urządzeń kolejowych, mimo, że są to trasy kolejowe użytku niepublicznego.
Większość bocznic, jeżeli nie wszystkie, nie posiadają "druta", w związku z czym są obsługiwane trakcją spalinową, zazwyczaj pojazdami manewrowymi. Obecnie ze względu na upadek wielu zakładów, bardzo duża ilość bocznic jest nieużywana.
Na podstawie kolejowego komisu, wikipedii oraz żródeł własnych opracował Jan Parszewski przy współpracy z użytkownikiem rustsaltz