Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Najciekawsze trasy kolejowe świat/Polska - rzetelna wiedza mile widziana
#16
Z linii zagranicznych można poruszyć BAM (Байкало-Амурская магистраль, czyli Magistrala Bajkalsko-Amurska). Ruch pasażerski jest na niej mniej intensywny niż na Kolei Transsyberyjskiej (docelowo RŻD chcą BAM przeznaczyć w zasadzie dla ciężkiego brutta, czyli głównei węgla, a Transsib przenzaczyć raczej dla pasażerów i kontenerów), ale jest.
Polecam stronkę http://bam.railways.ru/ (ma także wersję angielską), z wieloma reportaży podróznych, którzy tam jeżdzili, mapą, wykazem stacji raz z etymologią ich nazw... Na BAM jest najdłuższy w Rosji tunel kolejowy, Północnomujski (Северому́йский тонне́ль) -ma 15353 m., otwarty wg Wikipedii 5.XII.2003. Jest jednotorowy; wciąż jest w eksploatacji objazd tego tunelu z czasów budowy, na tym objeździe jest tzw. czarci most (de facto raczej bardzo wysoka estakada), bardzo ciekawy konstrukcyjnie:
http://bam.railways.ru/rr/_bam_b_devil_2.jpg ; http://bam.railways.ru/rr/_bam_b_devil_1.jpg
ZTCW docelowo tunelem mają jeździć pociągi ładowne, objazdem -prozne. Pasażerskie raczej jeżdżą teraz tunelem.
----
Uwagi ogólne co do podróży po Rosji:
-tamtejsze koleje mają niezły inteaktywny rozklad jazdy z podawaniem cen biletów:
http://pass.rzd.ru/pass/public/pass?STRUCTURE_ID=735 (zalecam przeglądarkę Firefox)
-należy pamiętac, że często stacja ma inna nazwę niż miasto. Np. miasto Niznij Nowgorod wrócilo do nazwy przedrewolucyjnej, a stacja nazywa się Gor'kij jak za ZSRR.
Warto nabyć atlas liniii kolejowych Rosji (niedawno kupiłem za ok. 40,- zł.)

[ Dodano: 2012-05-23, 14:25 ]
Kolej Transandyjska (w Peru, z Callao przez Limę do La Oroya): Projektowana przez Ernesta Malinowskiego. Przechodzi przez Andy przez przełęcz Ticlio na wysokości OIDP 4789 m n.p.m. Do czasu otwarcia w Chinach linii z Golmud do Lhassy (chyba max 5022 m n.p.m.) była rekordowa jeśli idzie o wysokośc nad poziomem morza.
Znajoma była tam w 1996 r. Niestety na znacznej części linii nie prowadzono ruchu, odcinki nieczynne pokonywano wierzchem na osłach. Tam, gdzie ruch był, stan toru rozpaczliwy, nagminne wykolejenia, co prawda na ogół niegroźne, bo prędkość dobrze jak 20 km/h, kondukorzy wkolejali podobno wagony przy pomocy liści agawy i kamieni.
Teraz może jest lepiej - znajoma tam była w szczycie aktywności Sendero Luminoso.
Linia ta pokonuje zbocza gór medtodą zakosową (wjeżdżamy na ślepy tor, przerabiamy rozjazd, wyjeżdząmy ze zmiana czoła pociągu), cos podobnego jak leśna kolejka na Słowacji koło Vychylovki (stąd zwana po słowacku uvratova).
Romek_L
Odpowiedz

#17
@potrzebujący.
Witam na forum.
Dla mnie najciekawszymi liniami (w Polsce), którymi jechałem są linie:
-Jelenia Góra-Granica Państwa (Jakuszyce)
- Kłodzko Główne-Wałbrzych Główny
-tzw. "Kryniczanka" czyli Tarnów-Leluchów+Muszyna-Krynica.
Oraz wspomniana wyżej linia do Wisły.
Odpowiedz

#18
Poprawka do rozkładu jazdy i zakupu biletów w Rosji: http://pass.rzd.ru/pass/p...TRUCTURE_ID=735
W tej chwili (wskutek upgrade'ów przeglądarek i modernizacji strony) polecam już Internet Explorer (Firefox odpadł).
Ważne przy obsłudze strony: Jeżeli opcja Только с билетами będzie znaznaczona - stdziała opcja zakupu biletów. jezlei ta opcja będzie wyłaczona (brak zaznaczenia) - strona będzie działac w trybie przeglądania rozkładu jazdy.
Przykładowo, uzyskałem informacje, że 24.05 wyjedzie tylko jeden pociąg z Moskwy Jarosławskiej do Władywostoku. Pociąg nr 240Э odjedzie 24.V. 00:35, przyjedzie do celu 30.V. o 17:22 (godziny dla obu stacji według czasu moskiewskiego). Cena biletu: w przedziale sypialnym 4-osobowym 13087 rubli, w wagonie tzw. pałackartnym (sypialny bezprzedziałowy) 6268 rubli. Rubel jest wart 11-12 groszy (dzisiejszy kurs średni NBP 1 RUB = 0,1097 PLN)
Romek_L
Odpowiedz

#19
..
Odpowiedz

#20
Z pięknych Bałkanów polecam Belgrad - Podgorica (Serbia i Czarnogóra) http://www.youtube.com/watch?v=w1mNMqi6ps4 http://www.youtube.com/watch?v=a5KRqnvUY3c i Elbasan - Pogradec w Albanii http://www.railpictures.net/viewphoto.p ... 479&nseq=4 http://www.railpictures.net/viewphoto.p ... 915&nseq=5 .
interREGIO - taniej niedasię.
Odpowiedz

#21
Świetne podpowiedzi. Powiem wam, że gdybym chciał je wszystkie zmieścić, starczyłoby na wypełnienie całego Playboya. A ja mam tylko 5 stron i muszę się ograniczać. Szkoda, ale furda z tym. Jak widzicie pociągi-hotele? Myślę o Venice-Simplon, Rovos Rail czy Hiram Bingham! Strasznie drogie, ale bardzo ciekawe. Zastanawiam się czy dałoby się zrobić ranking takich połączeń?
Odpowiedz

#22
Poinformuj nas o tym jak opublikujesz artykuł, chętnie kupie gazetkę ;-)
Odpowiedz

#23
Wolsztyn:
Jak poszukujesz materialu zdjęciowego, sugeruję wizytę na <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.parowozy.net">www.parowozy.net</a><!-- w --> i kontakt z autorem strony (nick Doctor). ma on też zdjęcia w łasne z kolei zagranicznych (m. in. z Żytawy - niem. Zittau)
Inne atrakcje w krajach sąsiednich:
Sieć wąskotorówek o rozstawie szyn 1000 mm w Niemczech w górach Harz, tzw. Harzbahn. Pociągi rozkładowe, dość liczne, prowadzone parowozami.
na temat tej kolejki -i innych wąskotorówek w Nieczech - sporo jest np.:
http://750mm.pl/index.php?PHPSESSID=457 ... pic=2660.0

W Czechach - przypomniał mi się tzw. POSÁZAVSKÝ PACIFIK, czyli linie nr 210 – Praha – Vrané – Čerčany (z odgałęzieniem do stacji Dobříš) i 212 – Čerčany – Kácov – Světlá nad Sázavou. Widoki nieziemskie. Dośc często jeżdżą tam pociagi specjalne, równiez prowadzone parowozami.
Stronka ma portal http://www.pacifikem.cz/
Romek_L
Odpowiedz

#24
Polecam linie nadmorskie.
Moim zdaniem szczególnie D29-213 (Reda-Hel) jest bardzo ładna. Widoki na odcinku Władysławowo-Hel są piękne!
Odpowiedz

#25
Z racji częstych podróży po różnych zakątkach kraju, też dorzucę swoich parę zdań ;-)

Zacznę od lokalnego akcentu czyli:
Gdynia - Hel
Tczew - Malbork
"Szwajcaria Kaszubska": Gdynia - Kościerzyna - Chojnice
"Trójkąt pełen magii": Bąk - Czersk - Szlachta
Żuławska Kolej Dojazdowa: Nowy Dwór Gdański/Prawy Brzeg Wisły - Sztutowo. Jest to wspaniała linia wąskotorowa dostępna tylko w wakacje
"Kolej nadzalewowa": Elbląg - Frombork - Braniewo. Niestety uruchamiana jest bardzo rzadko nawet w wakacje

Idąc troszkę dalej:
Spalinowa linia Korsze - Giżycko - Ełk
"Świat parowozów" Poznań - Wolsztyn
"Królowa polskich szlaków" czyli CMK: Warszawa - Kraków/Katowice
Zapomniana linia "S-Ł": Skierniewice - Łuków
Zachodni odcinek E30 czyli Wrocław-Zgorzelec ze wspaniałym mostem w Bolesławcu

Magia górskiego klimatu zamyka się w liniach:
Jelenia Góra - Szklarska Poręba - Harrachov
Jelenia Góra - Lwówek Śląski
Wałbrzych - Kłodzko
"Kudowianka" Kłodzko - Kudowa Zdrój
"Zakopianka" Kraków - Zakopane
"Kryniczanka" Kraków - Tarnów - Krynica
Żywiec - Sucha Beskidzka
Katowice - Wisła Głębce
"Brama Bieszczad" czyli linie w okolicach Zagórza: Jasło-Zagórz-Łupków, Zagórz - Krościenko - Chyrów
Bieszczadzka Kolejka Leśna: Majdan – Przysłup – Majdan i Majdan – Balnica – Majdan

A na koniec dwie piękne linie na Podkarpaciu:
Jarosław-Hrebenne-Zawada-Zamość oraz
Wąskotorowa Przeworska Kolej Dojazdowa
Fotoblog
Podróże z Aparatem
Rok 2012 -(narazie)20309 km
Rok 2011 - 33287 km
Rok 2010 - 45064 km
Rok 2009 - 26606 km
Odpowiedz



Podobne wątki…
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Dodatek D - dokument który niszczy polską kolej pitagoras23 19 8 749 11.01.2015, 10:20
Ostatni post: mixer
  Jak uzdrowić polską kolej? macko123 29 12 094 21.06.2012, 09:00
Ostatni post: pitagoras23

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.