28.02.2012, 22:16
Lokomotywa SP30 jest to pasażerska wersja spalinowej lokomotywy manewrowej SM30, produkowanej w latach 1957 - 1970.
Pierwsza wersja pojazdu powstała w 1970 roku, na podstawie SM30 - 232. Przebudowy dokonał Zakład Naprawy Taboru Kolejowego w Nowym Sączu (Obecnie działający pod nazwą "Newag"). Przez następne cztery lata była to jedyna wersja pasażerskiego "smoka".
W roku 1974 ponownie rozpoczęto przebudowy, a w ciągu następnych lat do standardu SM30 przystosowano następne 106 lokomotyw. Konstrukcja nowych maszyn pozostała prawie wcale niezmienna względem pierwowzoru: w związku z chęcią dostosowania modelu do obsługi pasażerskiej zamontowano instalację ogrzewania elektrycznego (500V), dzięki której możliwe jest ogrzewanie do trzech wagonów. Niektóre przebudowy obok ZNTK Nowy Sącz były wykonywane przez Fabrykę Maszyn Budowlanych i Lokomotyw Bumar - Fablok. W SP30 zachowano stare numery inwentarzowe.
Poza dodaniem wspomnianego wyżej systemu ogrzewania, lokomotywa nie różniła się od SM30. Docelowo maszyna miała służyć do obsługi niewielkich linii lokalnych. Na przełomie XX oraz XXI wieku, ze względu na niewykorzystywane już właściwości SP30 znaczna większość została ponownie przecechowana na SM30.
Wśród miłośników jak i kolejarzy dla przebudowanej wersji została przyjęta nazwa "smok" pochodząca od pierwowzoru. Obecnie zachowany model SP30 - 006 stoi jako eksponat w Skansenie Kolejowym w Kościerzynie.
Dane techniczne:
Producent: ZNTK Nowy Sącz, Fablok
Lata produkcji: 1970 - 1978*
Układ osi: Bo'Bo'
Długość ze zderzakami: 10140 mm
Średnica kół: 850 mm
Prędkość konstrukcyjna: 60 km/h
System ogrzewania: 500V
* - z przerwą trzyletnią od 1971 do 1974
Na podstawie angielskiej wikipedii, kolejowego komisu oraz wiedzy własnej opracował Jan Parszewski
Pierwsza wersja pojazdu powstała w 1970 roku, na podstawie SM30 - 232. Przebudowy dokonał Zakład Naprawy Taboru Kolejowego w Nowym Sączu (Obecnie działający pod nazwą "Newag"). Przez następne cztery lata była to jedyna wersja pasażerskiego "smoka".
W roku 1974 ponownie rozpoczęto przebudowy, a w ciągu następnych lat do standardu SM30 przystosowano następne 106 lokomotyw. Konstrukcja nowych maszyn pozostała prawie wcale niezmienna względem pierwowzoru: w związku z chęcią dostosowania modelu do obsługi pasażerskiej zamontowano instalację ogrzewania elektrycznego (500V), dzięki której możliwe jest ogrzewanie do trzech wagonów. Niektóre przebudowy obok ZNTK Nowy Sącz były wykonywane przez Fabrykę Maszyn Budowlanych i Lokomotyw Bumar - Fablok. W SP30 zachowano stare numery inwentarzowe.
Poza dodaniem wspomnianego wyżej systemu ogrzewania, lokomotywa nie różniła się od SM30. Docelowo maszyna miała służyć do obsługi niewielkich linii lokalnych. Na przełomie XX oraz XXI wieku, ze względu na niewykorzystywane już właściwości SP30 znaczna większość została ponownie przecechowana na SM30.
Wśród miłośników jak i kolejarzy dla przebudowanej wersji została przyjęta nazwa "smok" pochodząca od pierwowzoru. Obecnie zachowany model SP30 - 006 stoi jako eksponat w Skansenie Kolejowym w Kościerzynie.
Dane techniczne:
Producent: ZNTK Nowy Sącz, Fablok
Lata produkcji: 1970 - 1978*
Układ osi: Bo'Bo'
Długość ze zderzakami: 10140 mm
Średnica kół: 850 mm
Prędkość konstrukcyjna: 60 km/h
System ogrzewania: 500V
* - z przerwą trzyletnią od 1971 do 1974
Na podstawie angielskiej wikipedii, kolejowego komisu oraz wiedzy własnej opracował Jan Parszewski