26.12.2012, 15:28
– 2012 rok był dla nas bardzo pracowity i obfitował w liczne wydarzenia – mówi Judyta Kurowska-Ciechańska, Przewodnicząca Zarządu Głównego Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei. W roku swojego jubileuszu (data założenia to 9 października 1987 r.) PSMK odnotowało rekordową liczbę zwiedzających parowozownię w Skierniewicach oraz wartość pozyskanych dotacji. Wykonało szereg prac remontowych na terenie parowozowni i sprowadziło nowe eksponaty.
Liczba zorganizowanych imprez (6 edycji Dni Otwartych, Noc Muzeów, Europejskie Dni Dziedzictwa, Dni Transportu Publicznego, Święto Kolejarza oraz dwudniowe Święto Kwiatów, Owoców i Warzyw) przyniosła wzrost zainteresowania zwiedzaniem parowozowni. Ekspozycję obejrzało 4396 osób – najwięcej od czasu jej otwarcia w 2005 r. Obiekt gości też przeznaczone nie tylko dla miłośników kolei wydarzenia kulturalne pod nazwą „Wieczorów w Parowozowni”. Przyjęto także w dodatkowych terminach kilka grup specjalnych, w tym gości zagranicznych.
Zwiedzanie ekspozycji PSMK jest bezpłatne. Remonty budynków i taboru są możliwe dzięki wsparciu władz państwowych i samorządowych. Stowarzyszenie w mijającym roku pozyskało aż 7 dotacji na łączna kwotę 114 237,00 zł. – Cztery z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, jedną z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, jedną z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jedną z Urzędu Miasta Skierniewice – wylicza J. Kurowska-Ciechańska. Sfinansowane z otrzymanych środków projekty to: remont obrotnicy, odbudowa zarwanego pokrycia dachowego hali parowozowej oraz odtworzenie zawalonej konstrukcji dachowej najstarszej części hali z lat 1862-1865. Powierzchnia dachu całej hali głównej wynosi ok. pół hektara, z czego w tym roku udało się wyremontować ponad 500 metrów kwadratowych. Naprawy wymaga jeszcze ok. 4 razy tyle. Dotacje pozwoliły też na zorganizowanie imprez kulturalnych i promocji turystycznej. Innym ważnym źródłem dochodu są kwoty przekazywane przez podatników w ramach „1 procenta” – w tym roku 16 415,01 zł. Także i ta suma, mimo kryzysu gospodarczego, jest wyższa, niż w latach ubiegłych.
Prace budowlane trwały od kwietnia do końca listopada. Rozebrano dawną akumulatornię (przybudówka z okresu powojennego), wymieniono dach nad pięcioma stanowiskami w hali głównej, zabezpieczono część hali zaadaptowaną na biura i warsztaty (tzw. przybudówkę łowicką). Komisyjny odbiór prac odbył się przed Świętem Kolejarza (25 listopada).
Członkowie Stowarzyszenia odnawiają także zgromadzony przez siebie tabor. W tym roku wysiłki skoncentrowano na parowozie Ol49-4 oraz na wagonie „piwiarce”. Rozbudowano też wystawę urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Kolekcja pojazdów powiększyła się o Ty23-273, jedyny zachowany w Polsce parowóz szerokotorowy pochodzący z PKP, oraz wagon gospodarczy przebudowany z austriackiej węglarki z początków XX wieku.
Za wieloletnie działania na rzecz upowszechnienia historii kolei, w tym aktywność edukacyjną i wydawniczą, Stowarzyszenie zostało wyróżnione tytułem „Człowiek Roku – Przyjaciel Kolei 2012”. Nagrodę odebrała J. Kurowska-Ciechańska.
Liczba zorganizowanych imprez (6 edycji Dni Otwartych, Noc Muzeów, Europejskie Dni Dziedzictwa, Dni Transportu Publicznego, Święto Kolejarza oraz dwudniowe Święto Kwiatów, Owoców i Warzyw) przyniosła wzrost zainteresowania zwiedzaniem parowozowni. Ekspozycję obejrzało 4396 osób – najwięcej od czasu jej otwarcia w 2005 r. Obiekt gości też przeznaczone nie tylko dla miłośników kolei wydarzenia kulturalne pod nazwą „Wieczorów w Parowozowni”. Przyjęto także w dodatkowych terminach kilka grup specjalnych, w tym gości zagranicznych.
Zwiedzanie ekspozycji PSMK jest bezpłatne. Remonty budynków i taboru są możliwe dzięki wsparciu władz państwowych i samorządowych. Stowarzyszenie w mijającym roku pozyskało aż 7 dotacji na łączna kwotę 114 237,00 zł. – Cztery z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, jedną z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, jedną z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jedną z Urzędu Miasta Skierniewice – wylicza J. Kurowska-Ciechańska. Sfinansowane z otrzymanych środków projekty to: remont obrotnicy, odbudowa zarwanego pokrycia dachowego hali parowozowej oraz odtworzenie zawalonej konstrukcji dachowej najstarszej części hali z lat 1862-1865. Powierzchnia dachu całej hali głównej wynosi ok. pół hektara, z czego w tym roku udało się wyremontować ponad 500 metrów kwadratowych. Naprawy wymaga jeszcze ok. 4 razy tyle. Dotacje pozwoliły też na zorganizowanie imprez kulturalnych i promocji turystycznej. Innym ważnym źródłem dochodu są kwoty przekazywane przez podatników w ramach „1 procenta” – w tym roku 16 415,01 zł. Także i ta suma, mimo kryzysu gospodarczego, jest wyższa, niż w latach ubiegłych.
Prace budowlane trwały od kwietnia do końca listopada. Rozebrano dawną akumulatornię (przybudówka z okresu powojennego), wymieniono dach nad pięcioma stanowiskami w hali głównej, zabezpieczono część hali zaadaptowaną na biura i warsztaty (tzw. przybudówkę łowicką). Komisyjny odbiór prac odbył się przed Świętem Kolejarza (25 listopada).
Członkowie Stowarzyszenia odnawiają także zgromadzony przez siebie tabor. W tym roku wysiłki skoncentrowano na parowozie Ol49-4 oraz na wagonie „piwiarce”. Rozbudowano też wystawę urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Kolekcja pojazdów powiększyła się o Ty23-273, jedyny zachowany w Polsce parowóz szerokotorowy pochodzący z PKP, oraz wagon gospodarczy przebudowany z austriackiej węglarki z początków XX wieku.
Za wieloletnie działania na rzecz upowszechnienia historii kolei, w tym aktywność edukacyjną i wydawniczą, Stowarzyszenie zostało wyróżnione tytułem „Człowiek Roku – Przyjaciel Kolei 2012”. Nagrodę odebrała J. Kurowska-Ciechańska.
Pozdr.
CAr.
CAr.