Liczba postów: 283
Liczba wątków: 23
Dołączył: 13.01.2013
Reputacja:
0
Witam
Chciałem zadać pytanie dotyczące opłacalności I klasy w pociągach TLK. Próbując dowiedzieć się czegokolwiek na ten temat w internecie, znalazłem sensacyjne wieści w mediach jak to "I klasa gorsza od II klasy" gdzieś tam, forum typu ogólnego gdzie ludzie narzekają i w sumie tyle. Więc postanowiłem, że spytam się tutaj. Mieszkam na stałe za granicą, ale w wakacje będę w Polsce i planuję podróż z Lublina do Gdańska oraz z Lublina do Szczecina w ciągu wakacji.
Z racji tego, że mam kartę ISIC, dopłata do I klasy kosztowałaby ok. 20 zł, co jeśli dawałoby mi większy komfort jazdy nie jest jakimś bogactwem, biorąc pod uwagę fakt, że podróz trwa ~9 godzin. Ale nie wiem, czego się spodziewać? Na trasach między Lublinem a Warszawą najczęściej spotykałem się z wagonami "pierwszej klasy przerobionymi na drugą" - czyli w zasadzie czy jest sens kupować I klasę?
Liczba postów: 7 986
Liczba wątków: 232
Dołączył: 20.04.2011
Reputacja:
0
Wszystko zależne jest od trasy oraz godziny kursowania pociągu. Teraz już takiej patologii, jak kilka lat temu to nie ma, ale są sytuacje, że w pociągu kursują wagony zdeklasowane, ale to dotyczy klasy drugiej (czyli jedzie jedynka przerobiona na dwójkę) i czasami standard zarówno w NORMALNYM wagonie klasy pierwszej jest taki sam, jak w tym zdeklasowanym.
Tak naprawdę w TLK (gdybyś wybrał ten tani segment połączeń) to poza przedziałem sześciomiejscowym i większym spokojem podróży nie uzyskasz nic w klasie pierwszej. Jak będziesz chciał jechać kategorią wyższą czyli Ex lub EIC (co w przypadku Lublina wiąże się z przesiadką w Warszawie) to pierwsza klasa ma już nieco wyższy standard. Są tam gniazdka, klimatyzacja (choć też nie zawsze działa), dostaje się tam jakiś skromny poczęstunek.
Tak więc, jeżeli masz tylko niewielką dopłatę niezależnie od kategorii pociągu to możesz jechać jedynką, ale spektakularnych różnic się nie ma co spodziewać.
Liczba postów: 715
Liczba wątków: 13
Dołączył: 03.07.2012
Reputacja:
0
A swoją drogą, jadąc TLK o podwyższonej jakości (Kaszub, Artus, Neptun, Łodzianin), nie zauważyłem żadnej różnicy poza kolorem siedzeń. No chyba, że jest jakaś, może ktoś mnie wyprowadzi z błędu?
Liczba postów: 7 986
Liczba wątków: 232
Dołączył: 20.04.2011
Reputacja:
0
Maniacy wagonów, którzy na wielu forach i w wielu innych miejscach się wypowiadają, na pewno zauważą różnice. Dla przeciętnego pasażera nie ma wielkiej różnicy. Może w jedynkach materiał i samo wypełnienie foteli jest lepsze. (Na pewno nie ma takiej różnicy, jak w niemieckich ICE), gdzie w 2 klasie są siedzenia takie, jak u nas w drugiej klasie, a jedynka to skórzane siedzenia (a'la fotel prezesa).
Liczba postów: 3 909
Liczba wątków: 159
Dołączył: 01.02.2011
Reputacja:
0
Z Lublina do Szczecina to ja polecam REGIOekspres Warta. Bilety: http://www.biletyregionalne.pl
Natomiast z Lublina do Szczecina niestety REGIOekspresu nie ma, więc polecam PolskiBus z przesiadką w Warszawie (przejazd metrem między warszawskimi przystankami PB).
W TLK są pluskwy.
Bahnfahren ist unser Business
Liczba postów: 7 986
Liczba wątków: 232
Dołączył: 20.04.2011
Reputacja:
0
Wartą dojedziesz tylko do Poznania. Tam trzeba będzie się już na coś przesiąść. A po godzinie 21 próżno szukać połączenia do Szczecina, więc lepiej dojechać czymś do Warszawy, a potem wybrać Mewę.
Liczba postów: 283
Liczba wątków: 23
Dołączył: 13.01.2013
Reputacja:
0
psim napisał(a):W TLK są pluskwy. Czy to jest właśnie nagminne? Zdarza się we wszystkich pociągach TLK? Czy raczej tylko w niektórych i nie jest tak powszechne, jak się rozpisują na ten temat?
Liczba postów: 8 026
Liczba wątków: 365
Dołączył: 04.06.2010
Reputacja:
2
Barciur, nie ma powodów do paniki - pluskwy to już teraz bardziej polska legenda niż realne zagrożenie dla podróżnych. Nie słuchaj psima, on lubi straszyć ludzi robactwem ;-)
Liczba postów: 1 548
Liczba wątków: 5
Dołączył: 18.03.2011
Reputacja:
0
Ja jedynkę biorę sporadycznie, jak na przykład pociąg ma duże obłożenie (w 1 kl zawsze jest rezerwacja miejsc), albo trasa jest bardzo długa.
Najczęściej wagony kl 1 mają siedzenia z regulacją, więc zawsze jakiś plus.
Dodatkowo wagony kl 1 mają mniej przedziałów (zwykle 9, stąd typowo 54 miejsca), a dwójki, nawet 6-miejscowe najczęściej 10-11 przedziałów - zależnie od typu, więc może być ciaśniej.
Liczba postów: 3 909
Liczba wątków: 159
Dołączył: 01.02.2011
Reputacja:
0
pitagoras23 napisał(a):Wartą dojedziesz tylko do Poznania.
O kurczę, przepraszam, faktycznie. REGIOekspresy mi się pomieszały w jeden.
Cytat:Czy [zagrożenie pluskwami] jest właśnie nagminne?
Nieee, bardzo rzadkie tak naprawdę. Ja się nabijam, bo nie przepadam za firmą PKP Intercity w obecnej formie, i tym co ona oferuje pasażerom.
Podpisuję się pod tym co napisał przewoz, to są chyba te kluczowe różnice.
Bahnfahren ist unser Business
Liczba postów: 267
Liczba wątków: 6
Dołączył: 04.09.2011
Reputacja:
0
Barciur napisał(a):Z racji tego, że mam kartę ISIC, dopłata do I klasy kosztowałaby ok. 20 zł Nope, dopłaty do 1. klasy dla osób z ulgą ustawową wyceniane są w pełnym wymiarze (na same dopłaty ulgi nie obowiązują). I tak np. na trasie Lublin-Szczecin dopłata wyniesie 34 zł.
Generalnie jeśli będziesz miał zamiar wybrać się w wakacje to odnośnie trasy Lublin-Szczecin mogę powiedzieć tak - najczęściej wybierana opcja to TLK Gałczyński (bezpośrednie połączenie).
Jaki standard wagonów? Trzeba jasno powiedzieć, że przeciętny - dwójki zwykłe 8-miejscowe, jedna dwójka jest bezprzedziałowa. Jedynki natomiast też bez rewelacji, ale podróżuje się jednak nieco wygodniej. Przede wszystkim ludzi w jedynkach jest dużo mniej niż w dwójce, tak że większość czasu spędziłbyś jadąc w przedziale w max 3-4 osoby (wyjątkiem odc. Wwa-Poznań na którym czasem ciężko nawet o miejsce w jedynce).
Dodatkowo udogodnienia takie jak przedmówcy pisali, tzn. 6 miejsc, a nie 8, wygodniejsze fotele, możliwość ich rozsunięcia itp. Jeśli cenisz komfort podróży to myślę, że można by te 34 zł zainwestować. Na tym pociągu zdeklasowana jedynka na pewno się nie pojawi.
Co do drugiego kierunku - do Gdańska. W okresie wakacyjnym kursować będzie dodatkowy pociąg -> Lublin-Gdańsk-Kołobrzeg/Hel. Prowadzić będzie także wagony sypialne + kuszetki. Myślę, że warto się zastanowić nad zakupem tej ostaniej (25,50 zł + bilet na 2. klasę). Wyjdzie taniej niż 1 klasa i znacznie wygodniej.
PS. Warto rozważyć przejazd z przesiadką w Warszawie na jakiś EIC/EX. Cena wyjdzie porównywalna z 1. klasą TLK, a komfort podróży jednak sporo wyższy.
Liczba postów: 283
Liczba wątków: 23
Dołączył: 13.01.2013
Reputacja:
0
endrju napisał(a):Nope, dopłaty do 1. klasy dla osób z ulgą ustawową wyceniane są w pełnym wymiarze (na same dopłaty ulgi nie obowiązują). I tak np. na trasie Lublin-Szczecin dopłata wyniesie 34 zł. Aha. To dzięki, nie byłem zorientowany.
endrju napisał(a):Co do drugiego kierunku - do Gdańska. W okresie wakacyjnym kursować będzie dodatkowy pociąg -> Lublin-Gdańsk-Kołobrzeg/Hel. Prowadzić będzie także wagony sypialne + kuszetki. Myślę, że warto się zastanowić nad zakupem tej ostaniej (25,50 zł + bilet na 2. klasę). Wyjdzie taniej niż 1 klasa i znacznie wygodniej. Ja będę jechał 18 czerwca prawdopodobnie, więc przed wakacjami takimi szkolnymi, to nie wiem, czy już wtedy będzie jeździł. A w tym, co jeździ bezpośrednio z Lublina do Gdańska np można się zdeklasowanej jedynki czy nie bardzo? W zasadzie to chyba mimo wszystko i tak jeśli byłoby dzięki zakupowi pierwszej klasy mniej ludzi to chyba się rzeczywiście opłaca.
endrju napisał(a):PS. Warto rozważyć przejazd z przesiadką w Warszawie na jakiś EIC/EX. Cena wyjdzie porównywalna z 1. klasą TLK, a komfort podróży jednak sporo wyższy. Chyba do Gdańska żaden EIC/EX nie jeździ z Warszawy
Liczba postów: 1 548
Liczba wątków: 5
Dołączył: 18.03.2011
Reputacja:
0
Niektóre TLK w relacji Gdańsk - Warszawa mają dość wysoki komfort, wręcz często wyższy niż Ex. To tak na marginesie (Kaszub, Neptun, Artus). Te pociągi mają też obowiązkową rezerwację miejsc, o komfort bym się raczej nie martwił za mocno, o brak miejsc w tych terminach - również.
Aczkolwiek do ścisłego planowania poczekaj do maja, bo ze względu na prace torowe rozkład obecny ulegnie korektom. Niewielkim, ale jednak.
W każdym razie za pomocą przeglądarki możesz dobrać optymalne dla ciebie godziny, my podpowiemy, czy będzie OK.
Do Szczecina mniejszy wybór niestety, ale też da się coś dobrać.
Liczba postów: 283
Liczba wątków: 23
Dołączył: 13.01.2013
Reputacja:
0
przewoz napisał(a):Niektóre TLK w relacji Gdańsk - Warszawa mają dość wysoki komfort, wręcz często wyższy niż Ex. To tak na marginesie (Kaszub, Neptun, Artus). T Oo, to świetnie wiedzieć, bo nie miałem pojęcia, że są takie rzeczy. Miło by było, bo nie ukrywam, że lubię na telefonie pykać, więć gniazdko jakby działało to bym z wielką chęcią skorzystał.
Masz rację co do planowania do maja albo nawet początku czerwca, będzie aktualny rozkład na ten okres to będize można planować. Dzięki wielkie za wiadomości obecne, jestem wielkim sympatykiem kolei od dziecka i kocham pociągi, aczkolwiek technicznie dużo o nich nie wiem więc fajnie, że jest takie forum. Na pewno tu zabawię dłużej i w sprawie moich podróży letnich odezwę się za kilka miesięcy
Liczba postów: 267
Liczba wątków: 6
Dołączył: 04.09.2011
Reputacja:
0
Barciur napisał(a):Na pewno tu zabawię dłużej i w sprawie moich podróży letnich odezwę się za kilka miesięcy Służymy pomocą :-D Choć trzeba przyznać że w kwestii ww. połączeń wiele się nie zmieni. Będzie trochę dodatkowych połączeń (od 28/29 czerwca bodajże) a sam rozkład jazdy pociągów już kursujących dramatycznie zmienić się nie powinien, choć pewne przetasowania (mniejsze lub większe) się zapewne pojawią. Zawsze jest szansa, że PKP Intercity wprowadzi nowe oferty promocyjne, choć umówmy się - tutaj na wiele liczyć nie można.
Barciur napisał(a):Ja będę jechał 18 czerwca prawdopodobnie, więc przed wakacjami takimi szkolnymi, to nie wiem, czy już wtedy będzie jeździł. Ok, myślałem po prostu że planujesz podróż w wakacje. TLK Posejdon, bo o nim mowa zaczyna swoje kursowanie dopiero od 28/29 czerwca więc odpada. Obecnie kursujący TLK Wieniawski trzeba przyznać swoim składem nie powala, typowy standard dawnych pospiesznych. Jedynki zdeklasowanej nie spotkałem i raczej się nie spotka z uwagi na obowiązkową rezerwację miejsc w całym pociągu.
Barciur napisał(a):Chyba do Gdańska żaden EIC/EX nie jeździ z Warszawy Do Gdańska jak wspomniano wcześniej jeżdżą wysoce komfortowe pociągi TLK Kaszub, Neptun, Artus (i raczej tak pozostanie, chociaż w wakacje Neptun zamienia się w EX Jantar), a do Szczecina EIC/Ex już jeżdżą. Jak widzę teraz to w kombinacji TLK+EIC mógłbyś zaoszczędzić nawet godzinę. Zobaczymy czy tych połączeń przypadkiem nie rozkomunikują.
|