14.01.2013, 12:45
O tym moście dowiedziałem się stosunkowo niedawno. Jest to bardzo fajna ciekawostka ze swoją historią.
Tuż za Jastrowiem jadąc w kierunku Złotowa przez most drogowy na Gwdzie warto zerknąć w prawo, gdzie znajduje się uszkodzony przez wycofujących się w 1945 roku Niemców stary most kolejowy.
Fragment linii kolejowej wiodącej przez most powstał w 1914 roku, wybudowana przez Pruskie Koleje Państwowe łączyła ona w owym czasie Jastrowie z Węgiercem. Nasyp nieistniejącej już linii jest nadal czytelny, biegnąc równolegle do drogi 189, niestety pozostał tylko nasyp i wysadzony most nad Gwdą. Po wojnie całą infrastrukturą rozebrali Rosjanie.
Na temat wysadzenia mostu istnieją dwie teorie, pierwsza z nich mówi, że most został wysadzony przez wycofujących się Niemców, druga, że eksplozja miała miejsce w czasie próby rozbrojenia ładunków wybuchowych założonych na konstrukcji, i tej teorii jestem skłonny się przychylić, choć jak zwykle chętnie wysłucham wszystkich racji.
Źródło: bandurscy.com
I zdjęcia jak to wygląda obecnie:
![[Obrazek: DSCN5682.jpg]](http://www.krajoznawcy.info.pl/foto/2011-04-04/DSCN5682.jpg)
- 1945 rok
Zdjęcia samej linii: <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.bazakolejowa.pl//index.php?dzial=linie&id=5&od=0&do=12&okno=galeria">www.bazakolejowa.pl//index.php?dzial=li ... no=galeria</a><!-- w -->
Tuż za Jastrowiem jadąc w kierunku Złotowa przez most drogowy na Gwdzie warto zerknąć w prawo, gdzie znajduje się uszkodzony przez wycofujących się w 1945 roku Niemców stary most kolejowy.
Fragment linii kolejowej wiodącej przez most powstał w 1914 roku, wybudowana przez Pruskie Koleje Państwowe łączyła ona w owym czasie Jastrowie z Węgiercem. Nasyp nieistniejącej już linii jest nadal czytelny, biegnąc równolegle do drogi 189, niestety pozostał tylko nasyp i wysadzony most nad Gwdą. Po wojnie całą infrastrukturą rozebrali Rosjanie.
Na temat wysadzenia mostu istnieją dwie teorie, pierwsza z nich mówi, że most został wysadzony przez wycofujących się Niemców, druga, że eksplozja miała miejsce w czasie próby rozbrojenia ładunków wybuchowych założonych na konstrukcji, i tej teorii jestem skłonny się przychylić, choć jak zwykle chętnie wysłucham wszystkich racji.
Źródło: bandurscy.com
I zdjęcia jak to wygląda obecnie:
![[Obrazek: Jastrowie-most-na-Gwdzie1.jpg]](http://www.dawnygdansk.pl/prusy/images/Jastrowie-most-na-Gwdzie1.jpg)
![[Obrazek: 3592397.jpg]](http://static.panoramio.com/photos/original/3592397.jpg)
![[Obrazek: most%20na%20gwdzie.jpg]](http://www.superobozy.pl/assets/galleries/17/most%20na%20gwdzie.jpg)
![[Obrazek: 68156MCK.jpg]](http://www.polskiekrajobrazy.pl/images/stories/big/68156MCK.jpg)
![[Obrazek: Jastrowie-most-na-Gwdzie2.jpg]](http://www.dawnygdansk.pl/prusy/images/Jastrowie-most-na-Gwdzie2.jpg)
![[Obrazek: DSCN5682.jpg]](http://www.krajoznawcy.info.pl/foto/2011-04-04/DSCN5682.jpg)
![[Obrazek: MCK_3324_25_26_27_28_29_30_31_32.jpg]](http://4.bp.blogspot.com/-HM9myLykROc/TbXBPVJJZaI/AAAAAAAAAEE/yaKynTw3_vo/s1600/MCK_3324_25_26_27_28_29_30_31_32.jpg)
![[Obrazek: most.jpg]](http://www.bandurscy.com/wp-content/uploads/2011/11/most.jpg)
Zdjęcia samej linii: <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.bazakolejowa.pl//index.php?dzial=linie&id=5&od=0&do=12&okno=galeria">www.bazakolejowa.pl//index.php?dzial=li ... no=galeria</a><!-- w -->
PKP jest 'spoko' - lubisz to? :)