30.01.2013, 00:50
Jestem po lekturze książki pt. „AR/PS Architektura Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka”. Oto kilka ciekawostek z niej, odnoszących się do warszawskich dworców.
- Warszawa Powiśle początkowo miała mieć nazwę Warszawa Skarpa.
- Warszawa Ochota początkowo miała mieć nazwę Warszawa Zawisza. Początkowo była planowana po zachodniej stronie ulicy ulicy Towarowej.
- W późniejszym okresie rozważano usytuowanie pawilonu nieco bliżej ulicy Towarowej.
- Obok Dworca Głównego (przedwojennego), w narożniku ulicy Chmielnej i ulicy Marszałkowskiej (miał to być również narożnik placu Dworcowego) miał powstać wysoki na ponad 50 metrów hotel.
- Również przy Dworcu Wschodnim planowano wybudowanie hotelu.
- W początkowych planach Dworca Centralnego ulica Emilii Plater miała utracić ciągłość od ulicy Chmielnej do Alei Jerozolimskich. W tym miejscu miała powstać pętla komunikacji miejskiej. Miało to też za zadanie ułatwić ruch pieszy z Dworca Centralnego w kierunku ulicy Marszałkowskiej.
- Na Dworcu Centralnym według niektórych początkowych planów zachodnie i wschodnie zejścia do peronów, jako przeznaczone dla przyjeżdżających, miały być wprost na ulicę Emilii Plater i ob. alei Jana Pawła II.
- Jeszcze według innych planów, chyba mocno początkowych, Dworzec Centralny miał być usytowany pomiędzy ulicą Żelazna a ob. aleją Jana Pawła II.
- Od początku założono, że kasy na Dworcu Centralnym są w stanie obsłużyć maksymalnie 50% pasażerów w okresie szczytowym. PKP miały otrzymać dodatkowe kasy w sąsiednim Dworcu Obsługi Miejskiej LOT-u.
- W latach 80. postulowano wprowadzenie sprzedaży gastronomicznej i prasy na peronach z wózków (po dwa na każdy peron).